Elemzések Magyarországi beruházások sorát jelentették be a beszállítók

Magyarországi beruházások sorát jelentették be a beszállítók

Végh Martin | 2021.01.05 16:48

Magyarországi beruházások sorát jelentették be a beszállítók

Fotó: Continental Press Releases

2020-ban több külföldi vállalat is úgy döntött, hogy Magyarországon fognak akkumulátorok különböző részeinek gyártására szolgáló üzemeket építeni. A koronavírus-járvány kapcsán életre hívott állami támogatási programokat kihasználva számos egyéb, kisebb beszállító határozott úgy, hogy bővíteni fogja hazai gyártókapacitását, a Continental pedig egy több tízmilliárd forint értékű fejlesztést is tervbe vett. Összefoglaltuk, hogy az autóipari beszállítók milyen magyarországi fejlesztéseket jelentettek be az elmúlt évben.

Januárban kiderült, hogy a dél-koreai SK-Innovation második, építés alatt álló magyarországi akkumulátorgyára az eredetileg tervezettnél nagyobb termelőkapacitású lesz.

Röviddel ezután, februárban egy újabb akkumulátorgyártással kapcsolatos beruházásról érkezett hír. A szintén koreai Soulbrain tatabányán fog hétmilliárd forintból felhúzni egy elektrolitok készítésére szolgáló üzemet. Ugyancsak februárban letették a kínai érdekeltségű, generátorokat és önindítókat gyártó SEG Automotive új, szirmabesenyői üzemcsarnokának alapkövét. Röviddel ezután a Külgazdasági és Külügyminisztérium közölte, hogy a koreai Lotte Aluminium Kft. Tatabányán fog akkufóliákat gyártani egy 44 milliárd forintos beruházás keretében felhúzott üzemben.

Áprilisban az autóipari megrendelőknek öntött alumínium alkatrészeket szállító Adöksan Hungary Kft. jelentette be, hogy gyártóüzemet épít Miskolcon.

Májusban megtudhattuk, hogy a mezőgazdasági gépekhez alkatrészeket gyártó Yaris Kabin Hungary Kft. több mint hatmilliárd forintból létesít új, kutatás-fejlesztési célokat is kiszolgáló telephelyet Dunaújváros mellett. Arról is beszámoltunk, hogy a thyssenkrupp mintegy félmilliárd forintból fogja fejleszteni fővárosi fejlesztőközpontját.

Júniusban megírtuk, hogy a SEG Automotive pontosan milyen értékben és milyen összegű állami támogatás mellett valósítja meg magyarországi fejlesztéseit, a hónap végén pedig letették a szenzorokat gyártó Sensirion debreceni egységének alapkövét.

Szeptemberben a dél-koreai Dongwha érkezéséről halhattunk. A vállalat Sóskúton fog befektetni 11 milliárd forintot egy, akkumulátorokhoz szükséges elektrolitok gyártására, valamint az akkugyártás során keletkező vegyi anyagok újrahasznosítására szolgáló üzem építése érdekében.

Októberben a keréktárcsákat gyártó Howmet-Köfém nyert állami támogatást kilencmilliárd forintos beruházáshoz, amivel kilencven új munkahelyet hoz létre. Beszámoltunk róla, hogy a Continental korábbi hajtáslánc-fejlesztését tömörítő Vitesco Technologies Debrecenben is gyártani fogja új fejlesztését, a ráfröccsöntött elektronikus vezérlőt, továbbá arról is, hogy az ablakemelők részegységeit gyártó szingapúri Patec újabb beruházást hajt végre Miskolcon.

Szintén októberben a vonóhorgokat gyártó ACPS Automotive Kft. és beszállítói nyertek kormányzati támogatást több területre is kiterjedő fejlesztéseikhez. A Teslának is beszállító AFT Hungary Kft. ugyancsak támogatást kapott termelőkapacitása megháromszorozásához. A szenzorokat gyártó, kunszigeti Sick Kft. több mint nyolcmilliárd forint értékű tervezett fejlesztéséről is hír érkezett, valamint arról is, hogy a világ egyik legnagyobb elektromos autóipari beszállítója, a koreai Doosan egy második gyárat is épít Tatabányán.

Novemberben Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter közölte, hogy a sanghaji Semcorp Magyarországon hozza létre 65,5 milliárd forintból első Kínán kívüli gyárát, ahol akkumulátorok szeparátorfóliáit fogják készíteni. Nem sokkal később a móri SEWS Komponens és Elektronika Európa Kft. nyert támogatást közel hárommilliárd forintos, elektromobilitási célú beruházásához, a fém-felületkezeléssel foglalkozó Aalberts Surface Treatment Kft. pedig egy egymilliárd forintot meghaladó fejlesztéshez.

Egymást követték a bejelentések decemberben

Az év utolsó hónapja a Continental 25,6 milliárd forint értékű beruházásáról szóló bejelentésével indult. Ezután kiderült, hogy a francia Schneider Electric három magyarországi gyárát is bővíteni fogja, az autóelektronikai részegységeket fejlesztő és gyártó szombathelyi TDK Hungary Components Kft. pedig 4,1 milliárd forintból fog fejlődni. Továbbá beszámoltunk róla, hogy a koreai Kiswire több mint félmilliárd forintból növeli gumiabroncsok acélszálainak gyártására szolgáló szentgotthárdi termelőkapacitását.

A decemberi bejelentések sora azonban ezzel még koránt sem ért véget. Az indiai Samvardhana Motherson Group 5,6 milliárd forintból fogja fejleszteni magyarországi telephelyeit, ahol például lökhárító elemek készülnek. A koreai Iljin Materials Gödöllőn létesít üzemet az akkumulátorokhoz szükséges rézfóliák készítésére. Az Apollo Tyres 4,4 milliárd forintból modernizálja gumiabroncsokat előállító gyártósorait, a szombathelyi TDK pedig egy 1,2 milliárd forint értékű kutatás-fejlesztési program indítását jelentette be. Közben a magyar kormány az elektronikai alkatrészeket előállító Rosenbergerrel és a lakókocsikat gyártó Knaus Tabberttel is megállapodott beruházások Magyarországra hozásáról, az autóiparnak is beszállító, több telephelyet is fenntartó Bock Hungária Kft. pedig hatszázmillió forintot meghaladó beruházáshoz kapott támogatást.

Végül pedig a koreai Iljin Materials után a kínai Shenzhen Kedali Industry is Gödöllőt választotta egy új, akkumulátor-alkatrészeket gyártó üzem építési helyszínéül. A beruházás 14,1 milliárd forintból valósul meg.

Kiemelt Partnereink