Elemzések Lítium-kitermelésbe kezd a Mol – ez történt a 35. héten

Lítium-kitermelésbe kezd a Mol – ez történt a 35. héten

Végh Martin | 2023.09.04 07:23

Lítium-kitermelésbe kezd a Mol – ez történt a 35. héten

Fotó: Rock Tech Lithium Inc.

A Mol is be szándékozik kapcsolódni az elektromos átállás szempontjából nélkülözhetetlen lítium kitermelésébe, egy szlovén cég pedig Magyarországon szeretné felépíteni akkumulátorokat újrahasznosító üzemét. Külföldön kettő autógyártó is termelési fennakadásokkal szembesült, az európai beszállítók pedig a kontinens romló versenypozíciója miatt kongatták meg a vészharangot. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

A 73. bányásznap országos központi ünnepségén tudhattunk meg részleteket a Mol hazai lítiumbányászati terveiről. A vállalat Pusztaföldváron 2024-ben próba lítium-kitermelést indít meg. Ezzel a magyar vállalat lépést tesz afelé, hogy hozzájáruljon az elektromobilitás szempontjából kritikus fém ellátásának biztosításához.

Az előző héten egy másik e-mobilitási projektről is beszámolhattunk. A szlovén Andrada Csoport Alsózsolcán a világ legmodernebb technológiájú akkumulátor-újrahasznosító üzemét építi meg.

A Bosch maklári üzeme fontos mérföldkőhöz érkezett. Az autóipari beszállító egyik legnagyobb elektromos kormányműveket készítő gyárában elkészült a tízmilliomodik elektromos kormánymű.

Győrben a Széchenyi István Egyetem és a thyssenkrupp közti együttműködési megállapodás aláírására került sor. A partnerek hosszú távú tudományos együttműködésének célja korszerű technológiák közös fejlesztése.

Gyárleállások

A szlovén árvíz a Volkswagen termelésében látszik fennakadásokat okozni. Az időjárási viszontagságok egy motoralkatrészeket szállító céget érintenek, ez pedig a VW legalább egy üzemében több hetes leálláshoz fog vezetni.

A Toyota az elmúlt héten küzdött alkatrészhiány miatti gyárleállásokkal, amik minden hazai üzemére kiterjedtek. A zavar hátterében szoftveres probléma állt.

Nem áll meg az elektrifikáció

A Mercedes-Benz úgynevezett töltőparkokat létesít Európában és a kontinensen kívül is, hogy támogassa az elektromos modellek értékesítését. A nagy teljesítményű töltőkkel ellátott állomások építése még idén megkezdődik az öregkontinensen.

Az Alfa Romeo szintén halad az elektrifikáció útján. Az olasz vállalat egy új szuperautót mutatott be, ami az első olyan modellje, ami tisztán elektromos hajtással választható. Furcsa mód ez egyúttal az utolsó új Alfa Romeo, ami tisztán belső égésű hajtással is elérhető.

Indiában szintén elindult a mobilitás átállítása az elektromos technológiára. Ezt a folyamatot lovagolná meg egy indiai óriásvállalat is, ami kínai technológiát kölcsönözve építene e-autókat.

A Bosch 800 voltos elektromos rendszerekhez tervezett hajtásegységek és inverterek gyártását kezdte meg. Az alkatrészek állítólag nemcsak teljesítményükkel, hanem hatékonyságukkal is kitűnnek a rivális termékek közül.

Javuló számok, borús kilátások

Júliusban ismét, immáron egymás után a tizenkettedik hónapban emelkedett az Európai Unióban forgalomba helyezett új autók száma. Az értékesítéseken belül az akkumulátoros elektromos típusok aránya meghaladta a 13 százalékot.

Az Egyesült Királyság autógyártása szintén növekedési pályán mozog. A nyár második hónapjában harmadával több gépkocsit szereltek össze a szigetországban, mint egy éve. Ez már a hatodik olyan hónap volt, mikor növekedést jegyeztek fel.

A jó hírek ellenére az európai autóipar fokozatosan veszít pozíciójából a beszállítók európai érdekvédelmi szervezete szerint. Európa beszállítóinak Kína, Korea és az Egyesült Államok alkatrészgyártói is egyre keményebb versenytársai, a helyzeten pedig csak rontani látszik az elektromos átállás.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink