Elemzések Kína bejelentése fog áttörést hozni az akkumulátoroknál?

Kína bejelentése fog áttörést hozni az akkumulátoroknál?

autopro.hu/R.K.E. | 2024.06.04 04:20

Kína bejelentése fog áttörést hozni az akkumulátoroknál?

Kína több mint 6 milliárd jüan (766 millió euró) befektetéssel tervezi finanszírozni a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésére irányuló projektet. A kormányzati támogatásra hat vállalat lesz jogosult.

Hirdetés

Miután Kína a világ egyik legnagyobb lítiumion-akkumulátor beszállítójává vált, az ország arra készül, hogy biztosítsa a következő generációs technológiának számító szilárdtest-akkumulátorok terén a vezető pozíciót. A Reuters jelentése szerint a kormány a CATL-t, a Nio által támogatott WeLion New Energy Technology-t, a BYD-t, a FAW-t, a SAIC-ot és a Geelyt választotta ki, hogy egy kormány által vezetett projektben dolgozzanak a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésére.

Míg a lítiumion-akkumulátorok folyékony elektrolitokat használnak, addig a szilárdtest-akkumulátorok szilárd elektrolitokból állnak. Nagyobb biztonságot, rövidebb töltési időt és nagyobb hatótávolságot ígérnek. Nagy stabilitást mutatnak, mivel ellenállnak a hőmérséklet-ingadozásoknak, és ellenállnak a magas hőmérsékletnek és a nagy feszültségnek. Ezenkívül kisebbek és nagyobb teljesítményűek, ami a járművek szélesebb köréhez, többek között a sportkocsikhoz is alkalmassá teszi őket.

Mi okoz nehézséget?

A szilárdtest-akkumulátorok még mindig fejlesztés alatt állnak, és számos kihívást jelentenek. A szilárdtest-akkumulátorok legnagyobb problémája a tartósság. A többszöri töltés és kisütés repedéseket okoz az akkumulátor katódjai és anódjai, valamint a szilárd elektrolitok között, ami befolyásolja a teljesítményt.

A szilárdtest-akkumulátorok széles körű elterjedésének másik akadálya, hogy tömeggyártásuk kihívást jelent. Jelenleg csak a kisebb teljesítményű, alacsony teljesítményű alkalmazásokhoz, például hordozható eszközökhöz vagy robotokhoz szánt kisebb szilárdtest-akkumulátorok vannak sorozatgyártásban. A szilárdtest-akkumulátorok nem kerülhetnek víz közelébe, ezért gyártóiknak speciális berendezésekre van szükségük, hogy a nedvességet távol tartsák a gyártósoroktól.

Bár a kormányzati kezdeményezéseknek fel kellene gyorsítaniuk a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztését, a kínai vállalatok nem várnak. Az akkumulátorgyártók már megkezdték a következő generációs technológiára vonatkozó tervek kidolgozását. A Farasis, a Mercedes-Benz jól ismert beszállítója, együttműködött a FAW-val a haszongépjárművekhez szánt félig szilárdtest- és teljesen szilárdtest-akkumulátorok kifejlesztésében. A SAIC által gyártott félig szilárdtest-akkumulátorok fogják idén az IM L6 szedánt hajtani. 2027-től az IM Motors elektromos járművei a SAIC teljesen szilárdtest-akkumulátorokkal lesznek felszerelve.

A BYD leányvállalata, a FinDreams Battery, a CATL, a CALB, az EVE Energy, a Gotion High-Tech és a SVOLT konzorciumot hozott létre China All-Solid-State Battery Collaborative Innovation Platform (CASIP) néven a szilárdtest-akkumulátorok kifejlesztésére és gyártására, valamint ellátási láncuk létrehozására. A CATL 2027-re szeretné megkezdeni a szilárdtest-akkumulátorok kisüzemi gyártását.

Mások is beszállnak a versenybe

Nagyjából egy időben a japán autógyártók is beszállnak a versenybe, akik már évek óta nagyon hangosan beszélnek a szilárdtest-akkumulátorokról. A japán autógyártók a jelenlegi lítium-ionos korszakban csak lassan vezették be az e-autókat, de már vannak terveik szilárdtest-akkumulátorokkal szerelt e-autók piacra dobására.

A Toyota azt tervezi, hogy 2027-28-tól kezdve beépíti a következő generációs akkumulátortechnológiát az elektromos járműveibe. A vállalat kezdetben 1000 kilométer feletti, majd a második fázisban 1200 kilométer feletti WLTP hatótávolság elérését tűzte ki célul. A Honda közölte, hogy az első szilárdtest-akkumulátorral szerelt e-autója a 2020-as évek végén érkezik. A Nissan célja, hogy a szilárdtest-akkumulátorokkal felszerelt e-autókat a 2028-as pénzügyi évben dobja piacra – írja az electrive.com.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink