Elemzések Jövőre indul a BMW debreceni gyárának építése – ez történt a 44. héten

Jövőre indul a BMW debreceni gyárának építése – ez történt a 44. héten

Pörge Béla | 2021.11.08 07:19

Jövőre indul a BMW debreceni gyárának építése – ez történt a 44. héten

Fotó: BMW Csoport

Hamarosan – a jövő év elején – megkezdődnek a BMW debreceni gyárának első épületkivitelezési munkálatai, nemsokára állásokat is közzétesz majd a német OEM. Fontos mérföldkőhöz ért a magyar repülőgép-gyártás is, valamint továbbra is meghatározóak a chiphiánnyal kapcsolatos hírek. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Hirdetés

A BMW Csoport a Neue Klasse modellgeneráció számára Debrecenben építi fel első gyárát, amelynek gyártósoráról az évtized közepétől olyan elektromos járművek gurulnak majd le, amelyeket a kezdetektől a kompromisszumoktól mentes, tisztán elektromos meghajtás sajátosságai szerint terveznek a mérnökök.

A hamarosan kezdődő építési szakasz kapcsán újabb karrierlehetőségek nyílnak meg, elsősorban olyan munkaterületekkel a középpontban, mint például a humánerőforrás, a létesítményüzemeltetés, a pénzügy és a beszerzés.

Egyelőre jól viselik a gyártók a chiphiányt

Szintén a BMW-vel kapcsolatos hír, hogy az elemzők által vártnál nagyobb nyereségről jelentett a vállalat, miután az eladott járművek száma ugyan csökkent éves összevetésben, de az értékesítési árak növekedtek. Hasonló tendencia figyelhető meg az Audinál is, azonban az év végére már visszaesésre számítanak. A szintén a Volkswagen Csoporthoz tartozó Škoda bevételei is nőttek a harmadik negyedévben, de a chiphiány miatt a cseh OEM is kevesebb autót adott el a tervezetthez képest.

A fenti, félig-meddig pozitív hírek ellenére a 44. héten is kézzel fogható gondokat okozott a chiphiány. Ezúttal a Ford két európai modelljének gyártását kellett leállítani, a Fiesta gyártósorai még a következő héten is pihenni fognak.

Reagálva a helyzetre, a Bosch 400 millió euróból fejleszti két németországi chipgyárát, aminek köszönhetően 2022-ben kapacitásbővítést tud végrehajtani a német vállalat.

Új modellek

Több új modell is bemutatkozott a héten: ezek közül az Opel eRock kiemelkedik méretével, de nem a nagyságával. Ez ugyanis az Opel első miniautója, amivel a jövő mobilitási igényeit szeretné kiszolgálni a Stellantis egyetlen német vállalata.

Ezzel szemben az Audi és a Volkswagen egyaránt két nagyobb modellről rántotta le a leplet: jön a megújult Audi A8 még inkább tekintélyt parancsoló megjelenéssel, valamint kupésabb testvért kapott a Volkswagen ID.4 az ID.5 személyében. A Volkswagennel kapcsolatban érdekesség, hogy az ID.6-os lehet az első olyan típusa a cégnek, melyet Kínából importálnak Európába.

Küzdelem a nyersanyaghiány ellen

Ahogy feljebb már írtuk, a chiphiány minden héten, minden nap érezteti a hatását. Mégsem ez az egyetlen olyan alkotóelem, aminek hiányára fel kell készülnie a járműiparnak. Legutóbb például arról számolhattunk be, hogy a Mercedes a kisebb modelljei esetében olcsóbb, de kevésbé hatékony akkumulátorra vált, hogy ezzel is kevesebbet használjon a drága nikkelből.

Közben a németek már egy újabb nyersanyag, a magnézium hiányára készülnek. Ennek a fémnek a zömét Kínában termelik ki, ezért a német járműipar lényegében Kínára van utalva a kérdésben.

Az elektromos offenzíva ettől még nem áll le, a héten a BMW Csoporthoz tartozó Mini jelentette be, hogy 2025-ben dobja piacra az utolsó olyan modelljét, amibe csak belső égésű motor kerül, elektrifikáció nélkül. A tervek szerint a 2030-as évek elő felétől a Mini csak elektromos modelleket gyárt majd.

Magyar mérföldkövek

Sikeresen teljesítette szűzfelszállását a Magnus Aircraft Zrt. a Fusion 213 típusú magyar fejlesztésű és gyártású, pilótaképzésre szánt repülőgépének prototípusa. Mindez mérföldkőnek számít a magyar repülőgép-gyártásban, hiszen a 2017 és 2021 között kifejlesztett Fusion 213 lesz az első olyan teljesen magyar fejlesztésű és gyártású repülőgép, amely az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) típusalkalmassági bizonyítványát megszerezheti.

Szegeden közben egyedülálló, a közösségi közlekedést biztonságosabbá tevő, a járművek légtechnikai rendszerére integrált, fotokatalikus elven működő levegőtisztító rendszert fejleszt a SolvElectric Technologies Kft.

Végül még egy magyar vonatkozású hír: két magyar gyárigazgatót – Dr. Dobos Pétert és Vér Szilvesztert – nevezett ki magyarországi üzeme élére az SEG Automotive.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink