Elemzések Járműadatok segítségével módosítanák a közlekedési lámpákat

Járműadatok segítségével módosítanák a közlekedési lámpákat

autopro.hu/R.K.E. | 2024.02.28 04:17

Járműadatok segítségével módosítanák a közlekedési lámpákat

Fotó: Pexels

Az úton közlekedő járművek mindössze 6 százalékának GPS-adatai alapján a Michigani Egyetem kutatói újrakalibrálhatják a közlekedési jelzéseket, hogy jelentősen csökkentsék a torlódásokat és a késéseket a kereszteződésekben.

A Michigan állambeli Birminghamben végzett 18 hónapos kísérleti tanulmányban a csapat a General Motors által biztosított, összekapcsolt járműadatokból származó betekintést használt a rendszer teszteléséhez, aminek eredményeképpen 20-30 százalékkal csökkent a jelzett kereszteződésekben történő megállások száma. A GM járművei az Egyesült Államokban jelenleg forgalomban lévő autók 6-10 százalékát teszik ki.

Hivatalosan ez a világ első nagyszabású, felhőalapú közlekedési jelzőlámpa-újraütemező rendszere, és jelentős lehetőséget jelent a közösségek számára, hogy csökkentett költséggel újrakalibrálják jelzőlámpáik működését.

Az U-M rendszere az utakon közlekedő járművek egy bizonyos százalékának GPS-adatait veszi alapul, és ez alapján következtet a forgalmi mintákra. Például egy csatlakoztatott jármű, amely nagyjából 100 méterre egy kereszteződéstől megáll, jelzi, hogy legalább három vagy négy másik jármű mögött van.

A jelenlegi rendszer nagyon költséges

Az Egyesült Államokban nagyjából 320 ezer közlekedési jelzőtábla van, és az ezekhez a kereszteződésekhez kapcsolódó éves torlódási költségek – közvetlen és közvetett – 22,9 milliárd dollárra rúgnak. Ezek a költségek magukban foglalják a lámpáknál várakozással töltött időt, valamint a javítható jelzési idők okozta felesleges energiafogyasztást.

A legtöbb jelzőlámpa napszak szerinti időzítési terv alapján működik, ahol a reggeli, délutáni, esti és éjszakai órákra előre beállított sémák vannak érvényben. A közlekedéstervezők megpróbálják összehangolni ezeket a ciklusokat a környező kereszteződésekkel, hogy az autók a lehető legkevesebb megállással és várakozással közlekedhessenek a kereszteződések között.

A jelzések optimalizálása a forgalmi áramlások változásainak megfelelően nem egyszerű feladat. A forgalomszámlálás és az újraszámítás költségei és ideje miatt a legtöbb önkormányzat csak két-öt év múlva, vagy néha évtizedek múlva végez újraértékelést.

Olcsóbban és hatékonyabban végezné el a munkát

Bár az adaptív jelzések már az 1970-es évek óta léteznek, és a kereszteződésekben a járműveket érzékelve szinte valós időben átprogramozzák a jelzést, a költségek miatt nem terjedtek el széles körben. Egy adaptív rendszer telepítése egyetlen kereszteződésben akár 50 ezer dollárba is kerülhet, rendszeres karbantartással együtt – ezt az árcédulát nem minden közösség engedheti meg magának. Az U-M optimalizációs rendszere ennek töredékébe kerülne.

Az U-M rendszer, amelyet valószínűségi idő-tér diagramnak neveznek, lehetővé teszi, hogy a csatlakoztatott járműadatok kisebb százaléka ugyanazt a munkaterhelést végezze el, mint az adaptív jelzőlámpa érzékelői. A hatékonyság teszteléséhez a kutatók 2022 márciusában három héten keresztül gyűjtöttek adatokat Birmingham 34 jelzett kereszteződésének mindegyikéből.

„Ez valóban megoldotta az adatgyűjtési problémánkat. És azt állíthatom, hogy az országban mindenki így fogja csinálni. Ha már megszilárdították a rendszert, nincs okunk másképp csinálni" – mondta Gary Piotrowicz, az Oakland megyei útügyi bizottság ügyvezető igazgatóhelyettese, akit AutoTech News idéz.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink