Elemzések Ismét termel a kárpátaljai Škoda gyár

Ismét termel a kárpátaljai Škoda gyár

autopro.hu/V.M. | 2022.07.28 07:17

Ismét termel a kárpátaljai Škoda gyár

Az Eurocar tiszasalamoni gyára | Fotó: ŠKODA Storyboard

Az autógyártás ismét elindult a háború által sújtott Ukrajnában, ahol az újautó-eladások ismét a növekedés jeleit mutatják, azonban az exportra szánt kulcsfontosságú komponensek előállítása továbbra is csak korlátozottan zajlik.

Hirdetés

A kárpátaljai Tiszasalamonon az Eurocar Škodákat összeszerelő üzeme ismét termel júliustól kezdve. A március eleje óta tartó leállás végét jelentő újrainduláshoz első körben 80 darab Kodiaq és Karoq modellt szállítottak alkatrészekre bontott állapotban.

Az évente 80 ezer jármű legyártására képes üzemben jelenleg is belső menekülteket szállásolnak el, a termelés felfuttatását azonban nem csak ez nehezíti, hanem a háborús helyzet és a beesett ukrán piaci kereslet is.

Az Eurocar közlése szerint a mostani termelési ütemmel nem tud nyereséget termelni, de biztosítja 200 dolgozó munkahelyét.

Növekvő eladások

A kijevi AutoConsulting szerint 2022 első felében Ukrajnában 18.700 darab, az előző évinél 62 százalékkal kevesebb új autót értékesítettek. Ugyanakkor már látni biztató jeleket: a júniusban forgalomba helyezett mintegy 3100 jármű 16 százalékkal több, mint az előző hónapban.

Az Európából érkező autóimport márciusban és áprilisban megszakadt, azóta viszont fokozatosan ismét növekszik, ami a think tank szerint már meg fog mutatkozni a július-augusztusi számokban.

Nincs neon, drágul a chipgyártás

A háború sajnos továbbra is érezteti hatását a globális autógyártásban. Márciusban a Cryoin és az Ingas, melyek a világ neontermelésének felét adják, kénytelenek voltak leállítani üzemeiket.

A félvezetőgyártásban nélkülözhetetlen gáz ukrajnai exportjának megszakadása az elmúlt hónapokban megdobta a neon árát. Kínában például az ipari felhasználásra alkalmas neon ára márciusban elérte a 2500 dollárt köbméterenként, ami mindössze néhány hét alatt több mint 800 százalékos emelkedést jelent.

Az Automotive Logistics cikke szerint a február 24-i orosz offenzíva előtt a mariupoli Ingas havonta 15-20 ezer köbméter neont szállított tajvani, koreai, kínai, amerikai és német ügyfeleknek, melyek a gáz háromnegyedét félvezetők gyártásában használták fel. Az odesszai székhelyű Cryoin egykor havonta 10-15 köbmétert állított elő, a vállalat azonban mostanáig sem tudta megmondani, hogy mikor indítja újra működését.

A kábelkötegeknél jobb a helyzet

Ukrajna a kábelkötegek gyártásában is fontos szerepet tölt be. Az országban rendelkezik székhellyel a Fujikura, a Leoni, a PEKM Kabeltechnik és a Yazaki is.

A háború kitörésével több európai autógyártó termelését is akadályozta a beszállítók ukrajnai üzemeinek leállása. Egyikük a Škoda volt, ami válaszként segített a PEKM Kabeltechniknek, hogy a saját, Mladá Boleslavban lévő egységének területére helyezze át termelését, ami áprilisra meg is történt.

A Leoni Ukrajnában tartotta termelését. A vállalat nyugat-ukrajnai üzemei a háború kitörésekor leálltak, mostanra azonban újraindultak, és fokozatosan növelik termelésüket.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink