Elemzések Így fog megdrágulni a kötelező biztosítás az e-autók miatt

Így fog megdrágulni a kötelező biztosítás az e-autók miatt

autopro.hu/P.B. | 2024.03.13 07:23

Így fog megdrágulni a kötelező biztosítás az e-autók miatt

Fotó: MTI

Az elektromos autók vételára magasabb, mint a belső égésű motorral hajtott, hasonló kategóriájú társaiké. Ezt részben ellensúlyozhatja a karbantartás alacsonyabb költsége (kevesebb a kopó-fogyó alkatrész, nincs motorolaj), azonban ha balesetben érintett egy elektromos autó, gyorsan elillan ez az előny, és jöhet a feketeleves.

Az elektromos autók magasabb gyártási költségeinek mérséklése céljából egyre több gyártó támaszkodik a nagyméretű öntvények használatára. A technológia úttörője a Tesla, az amerikai gyártó például a Model Y esetében csak teljes öntött alumínium hátsó részeket szerel fel sok egyedi alkatrész helyett. A Ford, a Volvo és a Hyundai is dolgozik a nagyobb ötvények bevezetésén.

Ez kétségtelenül csökkenti az autók előállítási költségeit, a biztosítók azonban szkeptikusak a technológiát illetően. Christian Sahr, az Allianz Technológiai Központ vezetője szerint az új alkatrészek esetében nehezebb pontosan megállapítani a javítások költségeit. Különösen problematikusak azok az esetek, ahol a nagy öntvény egy autó úgynevezett ütközési területébe nyúlik be.

„Ha egy nagy öntött alkatrészhez tartozik a küszöb, ami a kerékívig terjed, akkor az kisebb, gyakori baleseteknél is megsérül” - mondja Sahr. Az öntvényekkel az a probléma, hogy csak nagy erőfeszítéssel lehet javítani őket, ha egyáltalán lehet. Gyakran az egyetlen lehetőség a csere, ami ilyen nagy alkatrészek mellett nagyon hamar gazdasági totálkárhoz vezet.

Drágább a javítás, de még kisebb a biztosítási díj

Baleset után az elektromos autók javítása már most is drágább, mint a belső égésű motorral szerelt társaiké. A németországi Biztosítók Általános Szövetsége (GDV) tanulmánya szerint az elektromos autók átlagos kárértéke akár 35 százalékkal is magasabb, mint egy hasonló kategóriás hagyományos autóé. Ugyanakkor a kevesebb baleset – vagyis a kárbejelentési gyakoriság alacsonyabb volta ezt részben még kompenzálja.

Németországban az alacsonyabb futásteljesítmény és az a felhasználás módjából fakadó alacsonyabb átlagsebesség miatt az elektromos autókra akár tíz százalékkal olcsóbban is lehet biztosítást kötni, és akár húsz százalékkal is kevesebb lehet a teljes körű biztosítási kár ebben a szegmensben.

Ez viszont nem marad így sokáig: „arra számítunk, hogy a belső égésű motorral szerelt autók és az elektromos autók által okozott károk gyakorisága idővel konvergálni fog” – mondja Sahr. Ha addig nem csökken a kár mértéke az elektromos autók esetében, akkor társadalomként nagy problémák elébe nézünk a szakember szerint, ugyanis ez a biztosítási díjak emelkedésével fog járni.

Jelenleg még sok biztosító támogatja is az elektromos autókat, azonban ahogyan egyre több lesz belőlük, egyre kevésbé engedheti majd meg ezt magának a piac. Ha pedig az elektromos autók lesznek többségben – hasonló javítási költségek mellett, mint ma -, akkor a biztosítási díjak is meg fognak ugrani.

Túl szigorúak a javítási szabályok

A biztosítók szempontjából az egyik legnagyobb probléma, hogy az elektromos autók fejlesztése során az utángyártott alkatrészek piaca kevés prioritást élvez, és a balesetek utáni javítási specifikációk és diagnosztikai lehetőségek gyakran nem megfelelőek.

Például, ha az akkumulátor alján karcok vannak, a gyártók megkövetelik a teljes akku cseréjét – ami borzalmas költségekkel jár.

„Ha léteznének tanúsítványokon alapuló kritériumok az akkumulátorház vagy az egyes sérült modulok javítási és cseréje során, akkor gyakran nem lenne szükség a teljes akkumulátor cseréjére” – mondja Sahr. Még jobb lenne a külön alvázvédelem, amely költséghatékonyan védi az akkumulátorházat. Ilyenre van példa a Volkswagen Csoportnál.

Egyes gyártók azt is megkövetelik, hogy az akkumulátort azonnal ki kell cserélni, amint a légzsák vagy a biztonsági övfeszítő működésbe lép az autóban. „A mi szempontunkból ez egy nem meggyőző óvintézkedés, amely rendkívül magas költségeket okoz” – bírálja Sahr az előírást. A merev szabályok helyett egy részletes elemzésre van szükség, amely alapján további cselekvéseket lehet tenni.

A költségek másik tényezője a balesetek utáni biztonsági intézkedések. A diagnózisra vonatkozó iránymutatások és lehetőségek hiánya miatt gyakran nem lehet megbecsülni, hogy valójában mire van szükség. Sahr szerint egy potenciálisan kritikus akkumulátorállapotú elektromos autó elvontatása és „karanténban” való tárolása akár 20 ezer euróba is kerülhet.

A szervizek sincsenek könnyű helyzetben: az elektromos autókon végzett munkához speciálisan képzett személyzettel és speciális műhelyfelszereléssel kell rendelkezniük. Mindkettő drága, és sok műhelyben még nem elérhető. Ez azt jelenti, hogy a megfelelő minősítéssel rendelkező autókereskedések és -műhelyek jól megkérik az elektromos autókon végzett munka árát.

Ezek mind olyan költségek, amelyek a vevőt terhelik. A biztosítók azt remélik, hogy többet hallgatnak majd rájuk az autógyártók a jövőben, mert végső soron megfizethetőbbé akarják tenni elektromos autóikat – írja az Automobilwoche.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink