Elemzések Gondolta volna? Magyarország tolja a pickupok szekerét

Gondolta volna? Magyarország tolja a pickupok szekerét

autopro.hu/Sz.K. | 2017.11.10 06:35

Gondolta volna? Magyarország tolja a pickupok szekerét

Bár az európai autóvásárlók szájízének a pickupok túl nagyok, túl sokat fogyasztanak, és túlságosan faragatlanok, a szegmens mégis kisebb virágzásnak indult. Többek között a Renault, a Mercedes és a Fiat igyekszik új életet lehelni az ilyen modellek eladásaiba.

Az európai pickup piac még mindig viszonylag kicsi. 2016 első félévében 80.300 járművet adtak el Európában, ennek harmada az Egyesült Királyságban került forgalomba, amely a régió legnagyobb piaca ebben a szegmensben. Németországban több mint tízezer ilyen modell fogyott, a harmadik helyezett Franciaország útjaira pedig 9450 darab került. A top 5-be még Svédország és Olaszország került be, alig néhányezer eladott autóval. Ezek a számok elenyészőek az Egyesült Államokbeliekhez képest.

Azonban az már korántsem elhanyagolható, hogy 2016 első félévében a midsize pickupok európai eladásai 19 százalékkal növekedtek. Az előrejelzések szerint a szektor Európában most először fogja elérni a 200 ezres küszöböt, ami több mint kétszerese a 2012-es adatoknak. Ez a növekedés alighanem a több gyártó által is piacra dobott (vagy a közeljövőben kiadni tervezett) új pickupoknak köszönhető.

Európában a pickupok tradicionálisan kereskedelmi, üzleti használatban álltak, de mára az ügyfelek elkezdték szabadidőautóként is használni.

A jelenséget komolyabban megvizsgáló JATO Dynamics a piaci részesedéseken keresztül tekintett elsőként a szegmensre. Eszerint Európa országai közül Magyarország rendelkezik a legnagyobb piaci részesedéssel a pickupok terén, itthon száz eladott kocsiból három ebből a szegmensből kerül ki. Minket követ Görögország 2,31, Lettország 2,22, Észtország 2,01 és Svédország 1,98 százalékos részesedéssel.

És hogy melyik modellek a vezetők Európában ebben a szegmensben?

2016 első féléves adatai szerint az első helyezett a Ford Ranger, 20.213 eladott példánnyal, a második a Toyota Hilux 15.779-cel, a harmadik pedig a Nissan Navara, 14.827 darabbal. Őket követi a Mitsubishi L200/Triton, a VW Amarok, az Isuzu D-Max, a Fiat Fullback és a SSangyong Actyon Sports.

A PSA szerint a midsize pickupok globálisan jelenleg a könnyű kereskedelmi járműpiac 18 százalékát teszik ki, ami 2,5 millió járművet jelent. A Mercedes szerint az elkövetkező 10 évben ez a szám még egy millióval megnőhet, például azért, miert Dél-Amerikában, Délkelet-Ázsiában és a Közel-Keleten a pickupok gyakran népszerűbbek, mint a személygépkocsik.

Dél-Afrikában, ahol a Ford a Rangert építi Európa számára, a Toyota Hilux volt a legtöbbet eladott pickup. Thaiföldön, ahol a Mitsubishi az L200-at és a Fiat a Fullback-et gyárja szintén főként európai exportra, a pickupok az első háromban vannak a legkeresettebb autók ranglistáján. A listát az Isuzu D-Max vezeti.

Kooperációk pörgetik a szegmenst

Ian Fletcher, az IHS Markit főelemzője szerint ha egy pickup felfuttatása kemény diónak bizonyul a kategóriába újonnan betörni szándékozó szereplőknek, nem ritka, hogy az autógyártók együttműködésbe kezdenek. Erre a legjobb példa, hogy a Renault Alaskan és a Mercedes X-class is a Nissan Navarra NP300 modell alapjaira épül, ráadásul mindhárom márka a Nissan barcelonai gyárából látja el az európai fogyasztókat. Más gyártók is felismerték az összefogás fontosságát, a Fiat Fullback például egy átdolgozott Mitsubishi L200.

A Fordnak és a Mazdának Thaiföldön van partnerségi kapcsolata, mely a pickupokat célozza, ezen kívül pedig az Isuzu D-Max és a Chevrolet Colorado között is találni rokoni viszonyt.

– Ez az összekarolás lehetővé teszi az autógyártók számára, hogy a költségeket és a kockázatokat is lecsökkentsék ahhoz képest, mintha a munkát önállóan végeznék, tette hozzá Fletcher.

Kiemelt Partnereink