Elemzések Fogyasztásban a magyar e-buszok viszik a prímet

Fogyasztásban a magyar e-buszok viszik a prímet

Pörge Béla | 2023.11.02 16:21

Fogyasztásban a magyar e-buszok viszik a prímet

Ikarus 120e Székesfehérváron. | Fotó: Pörge Béla

Megosztotta az elektromos buszok üzemeltetésében szerzett tapasztalatait a Volánbusz és a DKV az 53. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson. Alapvetően pozitív tapasztalatokról hallottunk, a meghibásodások zöme nem az elektromos hajtáshoz kapcsolódik, ugyanakkor kihívást okozhat a kánikula és a kemény fagy, a fűtés pedig erősen árnyalja a zéró kibocsátásról alkotott képet.

Hirdetés

A Volánbusz 2023-ra már egész komoly elektromos flottával rendelkezik: 102 tisztán elektromos autóbusz található a cég állományában. A túlnyomó többséget az ötven darab BYD K9 adja, amik közül 48 az idei évben állt forgalomba, kettő még korábban. Mellettük negyven Mercedes-Benz eCitaro szállítja az utasokat a budapesti agglomerációban 2021 óta, valamint 12 darab Ikarus 120e közlekedik Székesfehérvár helyi járatain 2022 nyara óta.

Az eltérő beszerzési idő miatt természetesen eltérő adatok állnak a cég rendelkezésére, a téli forgalomban a BYD-k például még nem debütáltak. Pedig a téli üzem éppen egy olyan neuralgikus pont, ami árnyalja a zéró emisszióról alkotott képet: az eCitarók és az elektromos Ikarusok egyaránt gázolajjal fűtik az utasteret, az Ikarus 6,1 litert, az eCitaro 2,9 litert fogyasztott száz kilométeren. Ez átszámolva kilowattórára az Ikarus 120e esetében megközelíti a nyári hónapok teljes, hajtásból eredő fogyasztását.

Természetesen valamelyest a hajtás elektromos fogyasztása is nő a téli időben, ám Kruchina Vince, a Volánbusz Zrt. vezérigazgatójának előadása szerint körülbelül mínusz 10 Celsius-fokig ez nem számottevő érték, ezért sokkal inkább a fűtés okozott fejtörést a téli időben.

A Volánbusz két Mercedes-Benz eCitaro busza Kelenföldön.

A Volánbusz két Mercedes-Benz eCitaro busza Kelenföldön. | Fotó: Pörge Béla

A Volánbusz adatai szerint az Ikarus 120e fogyasztása 89,3 kilowattóra száz kilométere, a BYD K9 99 kilowattórát eszik ekkora távon, a csúcstartó a Mercedes-Benz eCitaro 112,1 kilowattórával. Igaz azonban, hogy utóbbi típus esetében a negyven busz együtt már közel hárommillió kilométeren van túl, az Ikarusoknál ez a szám 714 ezer kilométer, a BYD-nál 837 ezer. A DKV által üzemeltetett 12 darab eCitaro fogyasztása is hasonlóan alakult, a nyári hónapokban ugyan a 150 kilowattóra/100 kilométert is meghaladta, de volt olyan busz, ami ősszel 90 kilowattóra körül tudott maradni. Debrecenben 2022 ősze óta közlekednek elektromos buszok, azóta együttesen mintegy 430 ezer kilométert tettek meg.

Jó akkumulátorral jobban megéri az elektromos busz

A fogyasztási adatok önmagukban persze nem mondanak sokat, a fűtéssel együtt már talán, de az üzemeltetők szempontjából a TCO, vagyis a teljes élettartam üzemeltetési költsége sokkal érdekesebb adat. Kruchina Vince elmondta, hogy a Volánbusz tapasztalatai szerint a dízelbuszok fenntartási költsége 8-9 év után nő meg drasztikusan, ettől a kortól kezdve érdemes cserélni a buszokat – bár természetesen a használat módja, a futásteljesítmény és a karbantartás minősége sokat befolyásol ezen.

Az elektromos buszok karbantartása jóval olcsóbb, ám az akkumulátor szűk keresztmetszet: a jelenlegi technológiával és rendelkezésre álló buszokkal a támogatások és a rendelkezésre álló megújuló energia mennyiségétől függ, hány év után térül meg egy e-busz beszerzése. Kruchina Vince előadása szerint ez ma 15 év körül mozog, de nagyban függ a buszvásárláskor elérhető támogatástól, a napelemek esetleges használatától, valamint természetesen az energiaáraktól, beleértve a gázolaj árát is.

Jönnek még elektromos buszok

A vezérigazgató előadásában elmondta, hogy a Volánbusz az elkövetkezendő három évben további 365 új elektromos autóbusz beszerzésével számol: 2024-ben húsz, 2025-ben további 250, majd 2026-ban újabb 95 darab jármű forgalomba állítása a terv országos szinten.

BYD K9 Komáromban.

BYD K9 Komáromban. | Fotó: Pörge Béla

Hogy az autóbuszok üzemeltetése hosszútávon is költséghatékony legyen, a társaság céljai között szerepel önfenntartó, fotovoltaikus (napelemes) rendszerek kiépítése a telephelyeken.

Trolibusz vagy busz?

A debreceni üzemeltetési gyakorlat új megvilágításba helyezi a filozófiai magasságokat súroló kérdést: az elektromos buszok inkább trolibuszok-e, vagy az elektromos buszok és a vezeték nélküli üzemre képes trolik között van-e egyáltalán különbség? A DKV ugyanis a trolibusz-üzembe sorolta be a járműveket, a trolis kollégáit képezte ki az eCitarók üzemeltetésére. Pongor Csaba műszaki igazgató szerint ez jó döntésnek bizonyult.

A szakember előadásában kitért arra is, hogy az egyes buszok között tapasztalható fogyasztásbeli különbség azt mutatja, hogy a vezetési stílus sokat befolyásol a fogyasztásban. Debrecenben egy év alatt beváltak az e-buszok, eleinte a százszázalékos rendelkezésre állás sem volt elérhetetlen cél velük, azóta a balesetek és meghibásodások miatt ez már nem lehetséges, de így a 12 busz közül 8-10 dolgozik egy nap. Átlagosan 148 kilométert futnak egy nap, de a csúcs 234 kilométer egy busznál, egy töltéssel.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink