Elemzések Az elektromobilitás felé fordul a magyar buszgyártás

Az elektromobilitás felé fordul a magyar buszgyártás

Pörge Béla | 2023.10.28 16:17

Az elektromobilitás felé fordul a magyar buszgyártás

Magyar elektromos midibuszok Zsámbékon. | Fotó: Pörge Béla

Négy új, magyar buszt láthattak az érdeklődők október 26-án Zsámbékon, a Gépipari Tudományos Egyesület és a MABUSZ közös szervezésében megrendezésre kerülő 53. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson – ezek közül három is elektromos midi volt, míg a negyedik busz gyártója, a Credobus az eseményen jelentette be az érkező elektromos modellsorozatának nevét.

Egyre nagyobb a választék a magyar elektromos buszokból, ám sajnos alig-alig készült még el ezekből kész termék. Az út mindenesetre egyértelműnek tűnik, haladunk az elektromobilitás felé a magyar busziparban is.

Az Ikarus nevet immár törvényesen viselő székesfehérvári buszgyártó már több példánnyal rendelkezik a 120e modellből, ez a típus megújulás előtt áll – erről kicsit később, most inkább az Ikarus 80e-t, vagyis a gyártó midibuszát kell kiemelni: ez az első midi a gyártótól, a busz 8545 milliméter hosszú, 3300 milliméter magas, hatvan utas szállítására alkalmas (ebből 18 ülőhely), hatótávolsága 300 kilométer. Ahogy nagyobb társai, úgy ez is a CATL lítium-vasfoszfát akkumulátorát kapta meg, a legkisebb modellben 281,9 kilowattóra az akkupakk kapacitása. A busz természetesen már a 2024-től kötelezően előírt, fejlett vezetéstámogató rendszerekkel is rendelkezik.

A brüsszeli Busworldön is bemutatkozó Ikarus 80e

A brüsszeli Busworldön is bemutatkozó Ikarus 80e | Fotó: Pörge Béla

Mint említettük, az Ikarus 120e tehát megújulás előtt áll: az új verzió kicsit hosszabb, 12.190 milliméter, hatótávolsága akár 400 kilométer is lehet, 90 utast képes szállítani, rendelhető városi (háromajtós) vagy elővárosi (kétajtós) kialakítással is. A Siemens pantográfos töltőjével is kérhető, de a hagyományos töltési lehetőség is megmaradt.

Az igazán nagy dobás az új Ikarus-tól azonban a 180e bemutatása lesz: az elektromos csuklós 18.750 milliméter hosszú, akár 500 kilométert is képes lesz megtenni az 563,8 kilowattórás akkunak köszönhetően, és 113 utas is elfér majd rajta. Ez a kivitel is kérhető pantográfos töltővel, és a két kisebb modellhez hasonlóan fejlett vezetéstámogató rendszerekkel szerelik fel.

Bemutatkozott a Ganz-SOR

Szintén a midibusz kategóriában indul a Ganz, mely közel húsz év után tért vissza a járműgyártás területére. A nagymúltú vállalat invertereket gyártó utódja a cseh SOR-ral fogott össze, a csehek midibuszának készítette el a magyar hajtáselemekkel rendelkező verzióját.

A buszt nemrégiben mutatta be Baján a vállalat, most vére valamivel szélesebb közönség számára is megtekinthető volt, sőt, a négy bemutatott jármű közül egyedüliként próbaköröket is tett a zsámbéki drivingcamp területén. A jármű 8 méter hosszú, szélessége 2525 milliméter. A busz Csehországban készült, Baján az elektromos hajtást szerelték bele – a jövőben is ez lenne a felállás, a felépítményt a SOR adná, a hajtást a Ganz. A demóbusz egyébként teljes mértékben a BKV arculatát viseli magán.

Fotó: Pörge Béla

Fotó: Pörge Béla

Fotó: Pörge Béla

A GOLDiON szintén egy midit, az E9 névre hallgató tisztán elektromos buszát mutatta be. A jármű 8,5 méter hosszú, 57 utast képes szállítani, a gyártó szerint 350 kilométeres hatótávolsággal rendelkezik.

Az elektromos Credo még jövő

Negyedikként ott volt a rendezvényen egy Credo Econell Next 12 szólóbusz is a legnagyobb hazai buszgyártótól – egyetlen dízelbuszként a rendezvényen. A járműből már több tucat közlekedik a Volánbusz égisze alatt az országban, és folyamatosan állnak forgalomba az új példányok. A busz 12.230 milliméter hosszú, 83 utast képes szállítani, különlegessége, hogy a gyártó szerint másfél tonnával könnyebb, mint a kategória többi busza. Emellett a Credobus védjegyének is tekinthető módon 19,5 colos kerekekkel rendelkezik.

Természetesen nem marad ki az elektromos átállásból a Credo sem. Az 53. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson az is kiderült, hogy 2024-be érkezik az Electronell névre keresztelt szóló és csuklós, elektromos modell – erről bővebbe az alábbi cikkünkbe írtunk:

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink