Elemzések Ez a három autógyártó a legkevésbé ártalmas

Ez a három autógyártó a legkevésbé ártalmas

autopro.hu/R.K.E. | 2024.02.29 04:20

Ez a három autógyártó a legkevésbé ártalmas

Fotó: TEQUA

Környezetvédelmi, éghajlati és emberi jogi csoportok koalíciója rangsorolta a világ 18 legnagyobb autógyártóját a kibocsátások, környezeti ártalmak és emberi jogi jogsértések megszüntetésére irányuló erőfeszítéseik alapján.

A Ford, a Mercedes-Benz és a Tesla foglalja el az első három helyet a 18 globális autógyártót rangsoroló új kutatásban, amely a szén-dioxid-kibocsátás, a környezeti ártalmak és az emberi jogok megsértésének az ellátási láncukból való kiküszöbölésére tett erőfeszítéseik alapján készült. Különösen az amerikai autógyártók tették a legnagyobb előrelépést ellátási láncuk megtisztítása terén, az autógyártók közül a Tesla mutatta a legnagyobb növekedést.

A rangsort a Lead the Charge, a vezető klíma-, környezetvédelmi és emberi jogi szervezetek globális koalíciója állította össze, amelynek tagjai többek között a Sierra Club, a The Sunrise Project és a Public Citizen. A csoport tavaly kezdte el értékelni az autógyártók ellátási láncait, azzal a céllal, hogy minden évben frissített rangsort adjanak ki.

Összességében az autógyártók nagy előrelépést értek el ellátási láncaik megtisztítása terén, különösen az emberi jogi átvilágítás és a szén-dioxid-mentesítés terén. A csoport arra is talált bizonyítékot, hogy az uniós szabályozások világszerte pozitív hatást gyakorolnak az autógyártókra.

Az amerikai autógyártók az élen

Az amerikai autógyártók mutatták a legnagyobb előrelépést, a Ford 42 százalékos eredménnyel vezette a rangsort, megelőzve a tavalyi győztes Mercedest. A Tesla, amely csak nemrégiben kezdett el számokat közölni a beszállítói lánc kibocsátásáról, a legnagyobb pontszámnövekedést érte el, a kilencedikről a harmadik helyre ugrott. A jelentés azonban jelentős hiányosságokat mutat az autógyártók emberi jogi gyakorlatában, ahol még az olyan élenjárók, mint a Ford és a Mercedes sem értek el előrelépést.

A Toyota és a Honda idén a legrosszabbul teljesítő autógyártók közé tartozott, a Kia és a Nissan mellett. A csoport a vállalatokat az e-autókra való átállás lassabb előrehaladása miatt bírálta.

Messze vagyunk még a meghatározott céloktól

A csoport következtetése szerint a 2023-ban elért haladás összességében „erőtlen" volt, és az autóipar azt kockáztatja, hogy a szén-dioxid-kibocsátás visszaszorítására irányuló komolyabb erőfeszítések és az emberi jogok erőteljesebb felvállalása nélkül nem éri el az éghajlati célokat.

„Az átlagos pontszámok összességében csak 19 százalékot értek el, és egyetlen vállalat sem ért el 50 százalék feletti pontszámot az összes mutató tekintetében" – áll a jelentésben. Ráadásul az értékelt autógyártók egyharmada még mindig nem tett konkrét lépéseket az acél és az alumínium szén-dioxid-mentesítésével kapcsolatban.

Néhány autógyártó felismerte, hogy többet kell tenni a környezeti károk minimalizálása érdekében, miközben védi a munkavállalókat. A Polestar és a Rivian megbízásából tavaly kiadott éghajlati jelentés azt jelzi, hogy az új elektromos és hibrid járművek következő években történő tömeges bevezetése ellenére a globális autóipar még mindig „messze elmarad" az üvegházhatású gázok kibocsátásának olyan mértékű csökkentésétől, amely képes teljesíteni a Párizsi Megállapodásban meghatározott célokat – írja a The Verge.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink