Elemzések Érdekesen alakul a világ elektromos váltása

Érdekesen alakul a világ elektromos váltása

autopro.hu/H.J. | 2019.04.22 05:01

Érdekesen alakul a világ elektromos váltása

Az IDTechEx brit technológiai kutatóvállalat szerint ugrásszerűen megnövekedhet az elektromos járművek értékesítése. De ez egyelőre csak lehetőség, rengeteg tényező együttállása kell hozzá.

Hirdetés

A legtöbb új termékhez hasonlóan az elektromos járművek értékesítése sem indult zökkenőmentesen. Az új termékek bevezetésénél a kezdeti gyenge érdeklődést általában szélsőséges növekedési folyamat követ, melynek során nehéz lépést tartani az igényekkel. Egy idő után az értékesítési számok csökkennek, és a kereslet újra visszatér a normális görbére. Érdekes negatív példa a tisztán elektromos buszok értékesítésére Kína, ahol ezen járművek 99%-a került piacra az elmúlt években. Ám egy idő után kifutottak az állami támogatások, leálltak a szállítások, és a 400 000 elektromos busz eladása után ismét a hagyományos dízel üzemű buszok kerülnek az utakra.

Európa egy másik liga

A világ más tájain lassabban nyernek teret az elektromos járművek. A közelmúltban a svéd Helsingborg 76, a brüsszeli reptér 30, London pedig 68 tisztán elektromos buszt rendelt. Az Egyesült Királyságba 263, Varsóba 130, Kazahsztánba 700, Azerbajdzsánba pedig 500 zéró kibocsátású buszt szállítanak néhány éven belül. A legnagyobb fejlődést India mutatja, ahol a kormány a jelenleg futó másfél millió régi busz egy részének forgalomból való kivonását tervezi, első lépésben 10 000 tisztán elektromos modellel belépve a flottába.

Minden az akksik fejlesztésétől függ

A tiszta elektromosságnak persze ára van. Az elsődleges akadályt az akkumulátor költségei jelentik. Ennek csökkentésére nyolc országban tíz másodperces töltésű szuperkondenzátorral rendelkező autóbuszok állnak rendelkezésre, emellett több rendszer is folyamatos töltési lehetőséget biztosít. A buszmegállókba beépített töltőegységek várhatóan 80%-kal kevesebb akkumulátor használathoz vezetnek. Ha figyelembe vesszük az akkumulátorok várható árcsökkenését is, akkor az akkumulátorköltség az autóbuszok üzemeltetési költségének kevesebb, mint 6%-ra csökkennek 10 éven beül. Ezzel pedig a nap is közeleg, amikor a tisztán elektromos buszok ára azonos lesz a dízelekével. Utóbbiak növekvő költségei is elősegíthetik a folyamatot, mint például a károsanyag-kibocsátás csökkentési kötelezettségével kapcsolatos terhek.

Lehetetlenül hosszú várakozási idők

Az autóbuszokhoz hasonlóan a tisztán elektromos autók eladásai is a gyors növekedési fázishoz közelítenek, évente 70%-os emelkedéssel. Az előrejelzések pedig azt mutatják, hogy pár éven belül a kisebb méretű tisztán elektromos modellek ára kevesebb lehet, mint az ugyanazon belső égésű modelleké. Kína szinkronban van a világ többi országával, és a jövőben vezető szerepre tehet szert a gyártásban, globális szinten is, véli a kutató cég.

Norvégia példájára – itt közlekednek legnagyobb arányban tisztán elektromos modellek – a közúti közlekedés villamosításának legnagyobb akadálya az e-járművek hiánya. A Kia eNiro egyéves szállításával és a Tesla 3 bizonytalankodó termelésével pedig egyelőre nincs arra utaló jel, hogy gyorsulhatna a technológia terjedése. Nem beszélve arról, hogy a VW is ideiglenesen leállította a Passat GTE és Golf GTE hibridek rendeléseit a rendkívül hosszú várakozási idő miatt.

Nyitókép: A BYD elektromos busza a hannoveri vásáron

Kiemelt Partnereink