Elemzések Életveszélyt jelent a gyalogosokra nézve az SUV-divat

Életveszélyt jelent a gyalogosokra nézve az SUV-divat

autopro.hu/P.B. | 2023.11.19 16:23

Életveszélyt jelent a gyalogosokra nézve az SUV-divat

Fotó: GMC Pressroom

Jelentősen lerontja a gyalogosok túlélési esélyeit gázolás esetén, ha egy méternél magasabb, egyenes homlokfalú autóval találkoznak ahhoz képest, mintha egy normál méretű – 75 centiméter, vagy alacsonyabb -, ferde elejű autó ütné el őket – derül ki egy friss tanulmányból.

Az amerikai Közúti Közlekedésbiztonsági Biztosítási Intézet (IIHS) tanulmánya szerint jelentősen lerontja az elgázolt emberek túlélési esélyeit, ha a gázoló autó egy méternél magasabb és egyenes homlokfallal rendelkezik. Ennek a kritériumnak elsősorban az SUV-k, a pickupok, a furgonok és a terepjárók felelnek meg. Ezzel szemben a normális személyautókkal és egyéb olyan járművekkel, melyek magassága nem haladja meg a 75 centimétert, homlokfala pedig ferde, történő gázolások esetében sokkal magasabb a szerencsétlenül járt emberek túlélési esélye.

Az IIHS rámutat, hogy a gyalogosgázolásban elhunytak száma az Egyesült Államokban a 2009-es mélypont óta 80 százalékkal nőtt – 2021-ben csaknem 7400 embert gázoltak halálra az országban, ami naponta majdnem húsz halálos gázolást jelent.

Természetesen több összetevője van ennek a szomorú statisztikának, de a szakértők a nem megfelelő infrastruktúra és a gyorshajtás mellett az autók méretét nevezik meg problémaként. Az elmúlt harminc év során az átlagos amerikai személygépjárművek körülbelül tíz centiméterrel szélesebbek, 25 centiméterrel hosszabbak és 20 centiméterrel magasabbak lettek, súlyuk pedig mintegy 453 kilogrammal lett több. Sok, egyre több pickup és SUV esetében jellemző az egy méter körüli magasság a motorháztetőnél, de előfordulnak olyan pickupok is, amiknek a lámpája szemmagasságban van.

Könnyen tehetnének a gyártók a biztonságért

A halálozás kockázata és a jármű mérete és alakja közötti összefüggés vizsgálata érdekében az IIHS kutatói 17.897 olyan balesetet elemeztek, amelyekben egyetlen személygépjármű és egyetlen gyalogos volt érintett. A rendszámok és a fényképek segítségével azonosították a balesetben érintett járművek típusát, ezek alapján 2958 egyedi méretet különítettek el. Érintettek voltak személygépkocsik, minibuszok, pickupok, SUV-ok és furgonok is. A kutatásból kizárták az automata gyalogos vészfékezőrendszerrel felszerelt járműveket, és ellenőrizték az egyéb olyan tényezőket, amelyek befolyásolhatják a haláleset valószínűségét, például a sebességkorlátozást, valamint az elütött gyalogos korát és nemét.

Azoknál a járművek, amelyek motorházteteje az autó legelején több mint egy méterre volt a talajtól, és a hűtőrács 65 fokos vagy annál kisebb szögben dőlt, 45 százalékkal nagyobb valószínűséggel okoztak gyalogoshalálozást, mint azok, amelyeknek a lejtése és a motorháztető magassága 75 centiméter vagy annál kisebb volt. A 90 centiméternél magasabb motorháztetővel és 65 foknál nagyobb szögben tompa elülső végekkel rendelkező járművek 44 százalékkal nagyobb valószínűséggel okoztak halálesetet.

„A gyártók kevésbé veszélyessé tehetik a járműveket a gyalogosok számára azáltal, hogy alacsonyabbra helyezik a motorháztető elülső részét, és megdöntik a hűtőrácsot és a motorháztetőt, hogy ferde profilt hozzanak létre” - mondta Wen Hu, az IIHS vezető kutatási közlekedésmérnöke, a tanulmány vezető szerzője. „Nincs funkcionális előnye ezeknek a hatalmas, tömbös frontoknak” – tette hozzá.

Sokak életébe kerül, hogy egyre nagyobbak az autók

Annak érdekében, hogy jobban megértsék, hogyan sérülnek meg a különböző geometriájú járművek okozta balesetekben a gyalogosok, az IIHS 121 baleset részletes feljegyzéseit vizsgálta meg. Minden balesetnél egy autó, pickup vagy terepjáró eleje ütött el egy tinédzsert vagy felnőttet. Az adatok részletes baleseti rekonstrukciókat tartalmaztak, beleértve a gyalogos testének mozgását az ütközés során, valamint a sérülések jellegét és súlyosságát. A jelentések tartalmazták az érintett jármű évszámát, gyártmányát és modelljét, valamint a gyalogos magasságát is. Ehhez a vizsgálathoz azonban a kisebb mintaszám miatt csak két magassági csoportra osztották az érintett járműveket. Magasabb járműveknek minősülnek azok, amelyek motorháztetőjének elülső éle több mint 90 centiméterre van a talajtól.

Általában véve a 90 centiméternél magasabb járművek veszélyesebbek voltak a gyalogosokra, mint az alacsonyabbak, főként azért, mert hajlamosak voltak súlyosabb fejsérüléseket okozni. A magasabb járművek közül a függőleges elejűek veszélyesebbek voltak, mint a ferde profilú autók. Előbbieknél gyakoribbak és súlyosabbak voltak a törzs- és csípősérülések.

„Egyértelmű, hogy az Egyesült Államokban közlekedő járművek növekvő mérete a gyalogosok életébe kerül” – mondta David Harkey, az IIHS elnöke. „Arra bátorítjuk az autógyártókat, hogy vegyék fontolóra ezeket a megállapításokat, és alaposan vizsgálják meg SUV-jaik és pickupjaik magasságát és alakját” – tette hozzá.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink