Elemzések Elektromos modellek gyártásába kezd a kecskeméti Mercedes-Benz - ez történt a 30. héten

Elektromos modellek gyártásába kezd a kecskeméti Mercedes-Benz - ez történt a 30. héten

Szammer Nikolett | 2020.07.27 07:23

Elektromos modellek gyártásába kezd a kecskeméti Mercedes-Benz - ez történt a 30. héten

Fotó: Daimler Media

Volt ok az ünneplésre a múlt héten a hazai Opel Szentgotthárdnál és a Magyar Suzuki Zrt.-nél is, amiknél mérföldkőhöz ért a gyártás. Saját, 150 ezer töltőpontból álló, európai töltőhálózatot hoz létre a Volkswagen, mely az ID család bemutatásával debütál augusztusban. Megjöttek a második negyedéves eredmények: az európai gyártók sírnak, a Tesla viszont örülhet. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Mérföldkőhöz értek a hazai gyártók

Számos jó hírről számolt be a múlt héten Christian Wolff, a kecskeméti Mercedes-Benz gyár igazgatója. A vezető jelezte, hogy augusztus 1-től ismét három műszakban termel majd a hazai üzem. Bejelentette továbbá azt is, hogy hamarosan plug-in hibrid modelleket, a CLA 250 e Coupét és a CLA 250 e Shooting Brake-et gyártanak a kecskeméti üzemben, sőt, még az idén megkezdődik a Mercedes-Benz A-osztály plug-in hibrid változatának termelése is.

Kerek számot ünnepelhetett az Opel Szentgotthárd és a Magyar Suzuki Zrt is. Míg a szentgotthárdi üzemben elkészült a tízmilliomodik motor, ami egy háromhengeres turbó benzines, a PureTech családból, addig az esztergomi gyárban a 3,5 milliomodik magyar Suzuki gördült le a gyártósorról, nevezetesen egy hibrid Vitara.

Nem állnak le a hazai beruházások

Átadták Pécs mintegy egymilliárd forintos pályázati támogatással épült új üzemcsarnokát a város déli ipari parkjában.
Közel hétszázmillióból bővít
a győri Innovatív Raktárlogisztika Kft., melynek újonnan épülő raktára lítiumion akkumulátorok tárolására is alkalmas lesz.

Az európai gyártóknak rosszul alakult a második negyedéve

2020 második negyedévében 34 százalékkal kevesebb autót adott el a Daimler 2019 ezen időszakához képest, a bevételei pedig 29 százalékkal csökkentek a német vállalatnak. A visszaesés jórészt a koronavírus-járványnak és az általa okozott válságnak köszönhető, sajtóhírek szerint komoly megszorításokra készül a Daimler.

Az első félévben a Renault járműeladásai a Daimleréhez közel azonos mértékben, 34,9 százalékkal zuhantak vissza, az elektromos ZOE kisautó iránti kereslet viszont az egekbe ugrott. A második legnagyobb francia autógyártó vállalat közölte, hogy 1.256.658 járművet adtak el január-júniusban.

Közel harmadával, azaz 31,3 százalékkal visszaesett éves összehasonlításban a cseh Škoda Auto járműveinek eladása az idei első hat hónapban. Az első fél évben 426.700 Škoda kocsit adtak el. A jelentős csökkenés alapvetően a koronavírus-járvány számlájára írható. Erre utal, hogy júniusban a visszaesés már csak 16 százalékos volt – 94.600 eladott autóval –, míg májusban még több mint 45 százalék.

A Volvo Carsnak jelentősen csökkent az árbevétele, mindemellett pedig komoly veszteséget generált az első félévben. Håkan Samuelsson vezérigazgató azonban optimista a második félévet tekintve.

A Hyundai negyedéves profitja 75 százalékkal csökkent, ráadásul hét negyedéve nem volt ilyen rossz három hónapja a vállalatnak. A koronavírus-járvány tehát mélyen érintette a Hyundai-t is, bár Dél-Koreában még növelni is tudta eladásait a cég a tavalyi második negyedévhez képest.

Csak a Teslának volt oka ünneplésre a gyártók között, az elemzők által várt veszteséggel szemben nyereséggel zárta az idei második negyedévet az amerikai elektromosautó-gyártó vállalat. A június végén zárult három hónapban a Tesla adózott eredménye 104 millió dollár, részvényenként 50 cent lett az egy évvel korábbi 408 millió dollár és 2,31 dollár egy részvényre jutó veszteség után.

Két új és egy megszűnő gyár a kilátások között

Megnyitotta kapuit a BMW legújabb landshuti gyára. A több tízmillió eurós beruházás keretein belül egy csúcstechnológiás alkatrészek gyártására képes üzemet nyitottak meg, ahol többek közt a BMW iNEXT modell fejlesztései is zajlanak.

Eldőlt végre, hogy a Tesla Austinban építi meg új üzemét, amiben a Cybertruck gyártása fog folyni. Az 1,1 milliárd dolláros beruházásért Oklohama állam is harcolt, ám végül Texas lett a befutó. A Cybertruck mellett a Tesla első haszongépjárműve, a Semi is itt készül majd.

A Nissan már nagyon távozna az Ibériai-félszigetről, mégis a múlt héten bejelentette, hogy kész elhalasztani a barcelonai üzemének bezárását 2021 júniusáig, és hajlandó egyeztetni a szakszervezetekkel. Azt viszont leszögezték, hogy az üzem előbb vagy utóbb mindenképp bezár, hosszabb távon nem számolnak vele.

Saját töltőhálózatépítésre áll rá a VW Konszern

A Volkswagen saját töltőhálózatot hoz létre, amelynek debütálása egybeesik az ID család bemutatásával. A „We Charge” 150 ezer nyilvános töltőállomást biztosít az elektromos járművek tulajdonosainak Európa szerte. A We Charge kártya könnyű hozzáférést biztosít a töltőállomásokhoz, ahol az ügyfelek három különböző tarifa közül választhatnak.

Felröppent a hír, hogy a konszernhez tartozó Audi is saját gyorstöltő hálózatot akarna létrehozni Európában. Az előkészületek jelenleg az Artemis projekt keretein belül zajlanak, amit májusban indítottak el az e-mobilitás elősegítésének érdekében a VW Csoporton belül.

Nem minden együttműködés sikeres, de próbálkoznak a gyártók

A Volkswagen és a Ford is ráfázhat a koreai cégek vitájára, a gyártók arra figyelmeztettek, hogy munkahelyek megszűnéséhez vezethet az Egyesült Államokban, ha az LG Chem és az SK Innovation vitája odáig fajul, hogy utóbbi cég nem építheti fel gyárát az országban. Az LG Chem üzleti titkok ellopásával vádolja dél-koreai riválisát.

A koronavírus járvány a Volvo és a Geely egyesülésének sem kedvezett, az együttműködés egy darabig még szünetel. A svéd gyártó egyelőre továbbra sem tud nyilvánosan jegyzett részvénytársasággá válni.

Csökkenő termelés

Bizakodó a Toyota a termelését illetően, augusztusra úgy számolnak, hogy az előzetesen tervezettnél csak két százalékkal gyártanak majd kevesebb autót. Júniusban még negyven százalékkal volt alacsonyabb a termelés, míg júliusban várhatóan tíz százalékkal kevesebb Toyota készül majd globálisan a járvány előtt tervezetthez képest.

A Toyotával szemben a Nissan már nem olyan pozitív. Nem hivatalos információk szerint a Nissan éves összevetésben idén mintegy 30 százalékkal csökkenti gyártási volumenét április és december között, igazodva a világjárvány miatt visszaesett újautó-kereslethez.

Nem minden beszállítónak ment rosszul a sora

A Knorr-Bremse AG teljesítménye a koronavírus-világjárvány miatt várt üzleti visszaesést ellensúlyozva 2020 második negyedévében jelentős mértékben haladta meg a várakozásokat. Az előzetes adatok alapján a társaság 2020 április-június közötti időszakban várható bevétele körülbelül 1,4 milliárd euró (előző év: 1,8 milliárd euró), míg a működési EBITDA-marzs 17 százalék körüli (előző év: 19,1%).

„A Continental a krízis idején is folyamatosan összpontosít a céljaira“ – így fogalmazott a Continental igazgatótanácsának elnöke, Dr. Elmar Degenhart a technológiai vállalat 2020-as, Hannoverben, virtuális keretek között megtartott közgyűlésén. A vállalat 2019-ben elindított átalakítása a válságban is kitart, a Continental a pénzügyi szerkezetét pedig a globálisan alacsonyabb szintű járműgyártáshoz igazítja.

A Leadec magyarországi vállalata 2019-ben folytatta növekedését: értékesítésének a megelőző évhez képest 14 százalékos növelésével 8,7 milliárd forintos árbevételt ért el. Az adózás utáni eredmény is pozitív, amelyhez egyebek között hozzájárultak a korábban végrehajtott átfogó technológiai és informatikai beruházások is.

A Valeonál már nem alakult ilyen jól a helyzet. A francia beszállító múlt heti bejelentése szerint a cég 1,2 milliárd eurós veszteséget könyvelhetett el, ezért csökkenti költségeit, ami többek között azzal is jár, hogy a cég elküldi alkalmazottainak tíz százalékát. 12 ezer embert már eddig is elküldtek a járvány miatt.

Kiemelt Partnereink