Elemzések Dráguló autók, lassabb szállítások: komplex probléma a chiphiány

Dráguló autók, lassabb szállítások: komplex probléma a chiphiány

autopro.hu/H.M. | 2021.05.16 08:22

Dráguló autók, lassabb szállítások: komplex probléma a chiphiány

Fotó: Pexels

Ahogy az köztudott, a mikrochipek gyakorlatilag mindenben megtalálhatók, a nyilvánvaló mobiltelefonoktól az okos eszközökön át a kevésbé magától értetődő elektromos kéziszerszámok lítium akkumulátoráig. Az autókban vannak olyan számítógépes modulok, amelyek szinte minden egységet vezérelnek, kezdve a motor és a sebességváltó működésétől az autóban lévő technológiáig és gyakorlatilag mindent, ami a kettő között van. Rég elmúltak azok az idők, amikor az autóban csak egyetlen számítógép volt, mára már mindenhol jelen vannak a járművekben, és létfontosságú szerepet töltenek be az alapvető működésükben.

A mikrochip jelenléte annyira alapvető a modern fogyasztási cikkekben, mint a fa az építőiparban. De a fától eltérően a chipek nem csupán nyersanyagok. Bár sok chipnek (például a számítógépes memóriához használtaknak) rengeteg felhasználási lehetősége van, ez még korántsem jelenti azt, hogy egy szinten lennének. Az autók hajtásláncalkatrészeit, infotainment és fedélzeti biztonsági rendszereit kezelő speciális számítógépeket nem lehet akármire lecserélni.

A félvezetők gyártása költséges és összetett folyamat, ami erőteljesen korlátozza az iparág lehetőségeit, továbbá nem minden gyártó képes előállítani az autógyártók számára szükséges chipeket. A szilíciumgyártók többsége eltávolodik a chipjei által működtetett termékektől, de az Intel, a Samsung vagy akár a Foxconn csak néhány az ismertebbek közül, melyek ezzel ellentétesen működnek.

Mások, mint a Renesas és a Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), csendes behemót vállalatok, melyeket leginkább az iparág bennfentesei és a technológia szerelmesei ismernek. Míg az Intelhez hasonló vállalatok rendszeresen gyártanak chipeket saját felhasználásra, mások, beleértve az AMD és az Nvidia számítástechnikai óriásokat is, a chipgyártás során gyakran olyan szerződéses bérgyártókra támaszkodnak, mint a TSMC.

A chipek iránti kereslet és az előállítása nagyobb mértékű, mint valaha, miért fogyunk hát ki belőlük mégis? A rövid válasz kiszámíthatóan a „COVID”, avagy tágabb értelemben a „piaci erők”. A hosszú válaszhoz ideje becsatolni az öveket, mert rázós lesz!

Az első pofon: COVID megjelenése

A koronavírus-járvány hamarabb csapott le a szilícium lapkák és mikrochipek gyártóira, mint más iparágakra. Abból kifolyólag, hogy az autók iránti kereslet is lecsökkent, ennek hatása elhanyagolható volt. A márkakereskedések bezárták kapuikat, a fertőzésveszély csökkentése érdekében pedig a beszállítói láncokat is megszakították. Ahogy a gyártósorok ismét elindultak, az autógyártók továbbra is csak óvatosan rendeltek alkatrészeket, hiszen a bizonytalan gazdasági helyzet, a növekvő munkanélküliség és az egészségügy összeomlásának fenyegetése mellett lassan indult újra a kereslet.

A márkakereskedési forgalom hiányának másodlagos következménye is volt: mivel az ügyfelek nem vásároltak új autókat, nem kereskedtek régiekkel sem, ami nyomást gyakorolt a használt készletre támaszkodó vállalkozásokra, beleértve az online működő újgenerációs kereskedőket is . Mindezzel emelkedni kezdett a használtautók értéke, de erre később még visszatérünk.

Mindeközben a gyártók háza táján

Amint a COVID miatti társadalmi és munkahelyi korlátozások elterjedtek, az autók iránti kereslet megcsappant, de ezzel egyidejűleg a fogyasztói elektronika iránti kereslet ugrásszerűen megnőtt. A számítógépek, videójáték-konzolok és egyéb személyes igényeket és szórakozást kiszolgáló eszközök gyorsan fogytak ahogy a fogyasztók ráébredtek: valamivel ki kell bírniuk a lezárásokat. A vállalkozói kedv szintén megugrott amikor az üzletek távmunkára állították át dolgozóikat.

Mint minden más a modern ipari ellátási láncban, a mikrochipek gyártását is a vásárlói igények szabják meg. A mélyben kapálózó autóipari kereslet és a csúcsra járatott szórakoztató elektronika alapján a gyártóknak alkalmazkodniuk kellett. Tovább súlyosbítva a helyzetet, 2020 második felében megjelent a videójáték-konzolok legújabb generációja a Microsoft és Sony, valamint újgenerációs asztali és mobil grafikai processzor, valamint központi feldolgozóegység az Nvidia, az AMD, valamint az Intel részéről is. Mindezek az indulók versenyeztek a felhasználható szilíciumtorta ugyanazon szeletéért.

A helyzetet tovább rontja, hogy a fogyasztói elektronika és a házhozszállító-szektor növekedése még nagyobb keresletet teremtett. A nagy logisztikai műveleteket végző adatközpontoktól a raktárak körüli termékeket mozgató targoncákig, minden mikrochipekre támaszkodik. Na de ugyanazokra a chipgyártó öntödékre, amik a készletüket adják? Pontosan. Gyakran ugyanolyan számítógépek kezelik ezeket az eszközparkokat, amilyeneket éppen előállítanak bennük.

Mivel ez a keresleti hullám ősszel megszakadt, a körülmények megfelelővé váltak az új autók iránti igény növekedéséhez. A korlátozások feloldásával és a helyzet normalizálódásával visszatértek a vásárlók. A kiéhezett kereskedők és a gyártók tárt karokkal várták vissza ügyfeleiket a bemutatótermekbe. Mindez működésbe hozta a gépezetet és az autóipar tündökölve zárta be 2020 negyedik negyedévét, dacára a háttérben feltűnő riasztó jelzéseknek.

A káosz tetőzik

A még mindig virágzó fogyasztói szektorban jelentek meg a hiány előjelei. Az autóipar éppen csak beindult, amikor látszani kezdett a szilíciumellátás akadozása, elég megkérdezni bárkit, aki ebben az időszakban PlayStation 5 vagy Xbox Series X után járt. Néhány autógyártó pedig már decemberben számításba vette a chipellátás hiányát.

Még a chipgyártóknál is, akik a termelést átcsoportosították az autóipari ellátásra, egyszerűen kénytelenek voltak a termelést annyira növelni, hogy az kielégítő legyen az újjáéledő és növekvő kereslet számára. A használtautó-készlet folyamatos hiánya csak rontott a helyzeten. Az emelkedő árak mellett inkább új járműveket vásároltak, ami érthető, hiszen ki szeretné más túlárazott használt modelljét hazavinni?

Ezután 2021 csak még több bonyodalmat hozott. Márciusban, ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, a legnagyobb autóipari chipellátó Renesas céget hatalmas tűz sújtotta, ami leállította a chipgyártást és helyrehozhatatlan károkat okozott az eszközparkjában. A Renesas április közepére volt képes összeszedni magát, a gyártás újraindult, de várhatóan a harmadik negyedévig nem tér vissza maximum termelői kapacitásra. Előrejelzések szerint augusztus vagy szeptember is lehet akár, mire a Renesas chipjei megfelelő mennyiségben elérik az összes végfelhasználót, lehetővé téve a járműgyártást.

Komoly következmények

Az év eleje óta szinte minden nagyobb autógyártó kénytelen volt felfüggeszteni legalább egy jármű gyártását és sok esetben nagy volumenű és magas haszonkulccsal rendelkező termékeket érintettek a leállítások, például a Ford F-150-et. Attól függően, hogy mely chipek beszerzésével küzdenek épp a gyártók, néhányan megtalálták a módját, hogyan tartsák fenn az autók összeszerelését, például a fejlett biztonsági és vezető segítségnyújtó funkciók nélkül. Sok esetben azonban a hiányzó chipek kritikus jelentőségűek, így a szerelősorok addig állnak, amíg ezeket be tudják szerezni.

Egyébként az első negyedév robbanásszerű eredményeit sok esetben visszafogta a népszerű modellek alkatrészhiánya. A Ford F-szériához hasonló problémákkal szembesülhettek a Toyota RAV4, vagy a Honda Accord és Civic modelljeinek vásárlói. A Nissan és a Honda szerint a chipválság akár 250 ezer eladásba is kerülhet. Egy felmérés szerint 2,5 millió jármű nem készül el a chiphiány miatt.

Ha ez nem lett volna elég, vegyük számításba, hogy mindez az adószezonban csúcsosodik, amely általában rendkívül forgalmas időszak az autókereskedők számára. Az amerikaiak gyakran visszaforgatják az adójóváírásaikat új kamionokba és autókba. Az idén megnövekedett nyomás a COVID-megkönnyebbülés formájában jelentkezik, ami a vásárlókat intenzívebb költekezésre ösztönzi. A kereslet túlmegy minden határon, a kínálat pedig szűkös.

Habár a chiphiány nem közvetlenül felelős a használtautók-piacának jelenlegi helyzetéért, amint az feljebb látható, a kettő kéz a kézben jár. A végeredmény az, hogy mind az új, mind a használtautók ára megdöbbentően magas. Soha ilyen remek alkalom nem volt még rá, hogy megváljunk régi kocsinktól, de sajnos soha nem volt rosszabb időpont az új megvásárlására sem.

Kilátások a jövőre nézve

A TSMC reményei szerint június végéig képes teljesíteni az ügyfelek minimumkövetelményeit, de még akkor is, ha a mikrochipgyártás egészében kielégíti a szükségletet 2021 végéig, a piac normalizálódása valószínűleg ennél több időbe telik. A használt gépkocsik hiánya mindaddig problémát fog jelenteni, amíg az új autók készletének növekedése visszafogott marad, mivel a vásárlók nem találnak megfelelő ajánlatot, ami miatt általában új modellt vásárolnának. Ez magas árakat jelent a spektrum mindkét végén. Miközben a kormányok és az ipari lobbi megpróbálhatja a félvezető gyártókat termelésnövelésre kényszeríteni, ez nem olyan egyszerű. Csakúgy, mint más specializált iparágakban, a szükséges szerszámok összetettek és költségesek. A hosszú távú befektetők az amerikai mikrochip-termelés bővítésében látják a megoldást. Az Intel már az amerikai délnyugaton gyárt szilíciumot, és a startup vállalkozások, amelyek ugyanebben reménykednek máshol is az Egyesült Államokban, már felkeltették a befektetők figyelmét – számolt be az Autoblog.

Kiemelt Partnereink