Elemzések Az európai politika kereszttüzében az e-autók

Az európai politika kereszttüzében az e-autók

autopro.hu/P.B. | 2024.04.03 07:26

Az európai politika kereszttüzében az e-autók

Fotó: Pixabay

Elméletileg már eldöntött kérdés az európai járműipar zöld átállása, ám a politika erőtér átalakulása esetében a következő két év még hozhat változásokat az ügyben. Az európai járműipari szereplők többsége ugyanakkor most már nem mondana le a teljes elektromos átállásról.

Mint ismert, az idei évben európai parlamenti választásokat tartanak az EU országaiban. A szavazásra az adott országok szokásaitól függően június 6-a és 9-e között kerül sor, Magyarországon június 9-én, vasárnap. A választás eredménye jelentős hatással lehet az európai autóiparra akkor, ha olyan pártok kerülnek többségbe, akik nem támogatja a teljes, és a – járműipar szempontjából – gyors elektromos átállást. Az európai autóipari vezetők megosztottak a kérdésben, de inkább a már megkezdett út folytatásában hisznek.

A BMW első embere, Oliver Zipse tavaly nyilatkozott úgy, hogy az eddig uniós jogszabályok által megszabott 2035-ös év túl korai a teljes átállásra a piac és a töltési infrastruktúra jelenlegi állapota alapján. A Mercedes-Benz szintén kissé óvatosabb terveket fogalmazott meg, miközben az elektromos autók eladásának növekedési üteme is megtorpant a kontinensen.

Ugyanakkor Carlos Tavares, a Stellantis főnöke támogatja a fix, 2035-ös tiltást a belső égésű motorok esetében, és Oliver Blume, a VW vezetője is hasonlóan vélekedik a kérdésben.

Komoly politikai vita

A belső égésű motorok sorsáról tehát már most is heves vita folyik az EU-ban. Az európai parlamenti választási kampány kezdetén Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke, és a jobboldali EPP vezetője a „technológiai semlegesség” ígéretével indul, sőt, egyes párttársai teljesen megszüntetnék a belső égésű motorok tervezett kivonását. Az EPP-t a kérdésben a jobboldali populisták is támogatják európai szinten.

A német autóipari szövetség, a VDA főnöke, Hildegard Müller az Automobilwoche című lapnak nyilatkozva a személygépkocsikra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási szabályozással kapcsolatban az EU 2026-os szabályozásának felülvizsgálatát emelte ki, mint döntő fontosságú lehetőség az előírások megváltoztatására.

Willam Todts, a brüsszeli székhelyű Transport&Environment (T&E) ügyvezető igazgatója azonban úgy véli, hogy a tervezett felülvizsgálat során azonban nem szabad jelentős mértékben eltérni a 2035-ös nulla kibocsátási céltól.

„A Bizottságnak garantálnia kell a befektetés biztonságát. A hatályos törvényben nem számítunk jelentősebb változtatásokra. Ha a felülvizsgálat megtörténik és változást hoz, az inkább a töltési infrastruktúrát és az akkumulátorgyártás ellátási láncát fogja érinteni” – mondta.

Hogy jutunk el a zéró emisszióig?

Az átállás természetesen nem egyszerre, hanem fokozatosan történik. 2020 óta az EU-ban újonnan nyilvántartásba vett személygépkocsik esetében kilométerenkénti átlagos szén-dioxid-kibocsátási határértéke 95 gramm. 2025-ben a határérték 93,6 grammra, majd 2030-ban 49,5 grammra csökken, a cél pedig 2035-re a nulla. A szabályozás jelenleg flottára vonatkozik, számos kivétellel, összevonási lehetőséggel és bonyolult számításokkal – erről korábban az autopro.hu is beszámolt.

Felülvizsgálatra a jelenlegi állapot szerint csak 2026-ban kerülhet sor. Az egyik megközelítés lehet az új járművek gyártásából és szállításából származó teljes szén-dioxid-kibocsátás figyelembevétele. Ez különösen rosszul érintené a feltörekvő kínai gyártókat, amelyek járműveit nagyrészt még mindig széntüzelésű energiával állítják elő, és jelentős költséggel importálják őket Kínából.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink