Elemzések Autógyárak zárhatnak be az Euro 7 miatt

Autógyárak zárhatnak be az Euro 7 miatt

autopro.hu/P.B. | 2023.02.02 07:21

Autógyárak zárhatnak be az Euro 7 miatt

Fotó: Media Groupe PSA

Az Euro 7-es környezetvédelmi normarendszer elfogadása autógyárak bezárását okozhatja – véli az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) elnöke, Luca de Meo, aki egyben a francia Renault első embere is. De Meo óva int az új, belső égésű motorokra vonatkozó Euro 7-es szabályozás elfogadásától.

Az ACEA felszólítja az Európai Unió politikusait, hogy tartózkodjanak a tervezett új, Euro 7-es környezetvédelmi besorolás bevezetésétől. Mint ismert, az Euro 7 egy, a belső égésű motorok károsanyag-kibocsátásról szóló új, a korábbiakhoz képest is rendkívül szigorú irányelv. Az Euro 7 bevezetését több autógyártó vezetője is megkérdőjelezte, mivel 2035-től egyébként is betiltják az EU-ban a fosszilis üzemanyagok használatát az új autókban, ennyi időre pedig kérdéses, mennyire éri meg új, a szigorú szabályoknak megfelelő motorokat fejleszteni.

Az ACEA elnöke, Luca de Meo – aki egyben a Renault Csoport vezérigazgatója is –, nyílt levelet intézett az EU parlamenti képviselőihez és az EU Bizottságához, amelyben a politikusokat a szabályozás alapvető újrafogalmazására kéri.

„Ha az EU továbbra is arra kényszeríti az autóipart, hogy viszonylag kis költséggel csökkentsék a belső égésű motorral szerelt járművek károsanyag-kibocsátását, az több modellsorozat és teljes járműkategóriák kivonását jelentheti” – mondta de Meo egy brüsszeli eseményen.

Hátrányba kerül Európa

Az elnök szerint a belső égésű motorok fejlesztése terén komoly előnnyel és tapasztalattal rendelkeznek az európai gyártók, de az elektromos autók korában ez az előny eltűnhet.

„Versenytársaink sok adukártyával rendelkeznek, különösen az akkumulátor-ellátási láncban a nyersanyagoktól a késztermékekig. Ráadásul ezeket a versenytársakat Kínában és most már az USA-ban is nagymértékben támogatja az állam” – fogalmazott, hozzátéve, hogy Európa ezzel szemben gyakran koordinálatlanul szabályozza az iparágat, aminek súlyos következményei lehetnek.

Gyárakat zárhatnak be

De Meo szerint a tervezett Euro 7 szabályozás a céljával ellentétben valójában lelassítaná az európai közlekedés dekarbonizációját. „Ezek az új követelmények még drágábbá tennék az új autókat, ami egyre több fogyasztót tartana vissza attól, hogy új, környezetbarát autót vásároljon” – mondta.

A Renault Csoport vezetője szerint ez a tendencia egyes gyártók európai üzemeinek végleges bezárásához is vezethet. Konkrétan a Renault esetében már négy olyan üzem lehet Európában, amely nem tud nyereségesen termelni, Luca de Meo azonban nem árulta el, hogy ezek mely üzemek.

Az ACEA-elnök becslése szerint az Euro 7-es szabványnak megfelelő motorok hét-tíz százalékkal lesznek drágábbak a jelenlegi új autók erőforrásaihoz képest. Ez valószínűleg arra sarkallhatná a vásárlókat, hogy később cseréljék le autóikat.

Van, aki várja az Euro 7-et

Környezetvédő csoportok és az európai nem kormányzati szervezetek ezzel szemben amellett érvelnek, hogy az Euro 7 feltétlenül szükséges, mert az új belső égésű motorral szerelt járművek még hosszú évekig az utakon lesznek, jóval az új regisztrációk 2035-ös betiltása után is.

Az EU tavaly novemberben mutatta be az Euro 7 részletes tervezetét. Az új szabályozás a tervek szerint 2025 júliusában lép hatályba. Az autóiparban ezt az időtartamot túl rövidnek tartják ahhoz, hogy az összes érintett modellen végrehajtsák a szükséges módosításokat – írja az Automobilwoche.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink