Elemzések Akik gyártják, alig használják az elektromos autókat

Akik gyártják, alig használják az elektromos autókat

autopro.hu/P.B. | 2023.03.22 13:23

Akik gyártják, alig használják az elektromos autókat

Fotó: pixabay.com

Érdekes helyzetben van, és főleg lesz hamarosan Mexikó: az országban már most is több OEM gyárt elektromos autókat, és amennyiben minden tervezett beruházás megvalósul, akkor az e-autók egyik központjává válik az ország – már ami a gyártást illeti, mert az eladások tekintetében ettől nagyon messze áll Mexikó.

Hirdetés

Mexikóban gyárt vagy a közeljövőben gyártani fog elektromos autót az Audi, a BMW, a Ford, a General Motors, a Tesla és a mexikói Zacua. A Tesla például ötmilliárd dolláros beruházás keretében épít gigagyárat az országban, és mivel az USA infláció elleni törvénye Észak-Amerikát fogalmaz meg kritériumnak a gyártás helyszínéül a támogatásokért cserébe, így Mexikó más autógyártók számára is vonzóvá vált.

Marcelo Ebrard mexikói külügyminiszter, aki egyben esélyes jelölt arra is, hogy az ország következő elnöke legyen, azt a célt fogalmazta meg, hogy 2030-ra a mexikói újautó-eladások feléért zéró emissziós autók legyenek felelősek. Ez a cél egyelőre nagyon messze van: 2022-ben az eladások 0,5 százalékát tették ki tisztán elektromos autók. A hibridekkel kiegészítve valamivel szebb a kép, akkor 4,7 százalékos az arány.

Sok a hiányzó feltétel

Mexikóban nem jár állami támogatás az elektromos autók vásárlása után, sokba kerül az otthoni töltéshez szükséges feltételek kialakítása, és szinte nem léteznek nyilvános töltők – sorolja a problémákat Mario Hernandez, a KPMG mexikói vezetője. Emellett az sem mellékes, hogy Mexikó még nem tűzött ki céldátumot a fosszilis tüzelőkkel hajtott autók kivezetésére.

Ezek után nem csoda, hogy tavaly 5600 elektromos autót adtak el az országban, ahol egyébként 1,1 millió új autó került forgalomba – ezzel egyébként kevesebb mint 900 példánnyal több elektromos autót értékesítettek Mexikóban, mint Magyarországon, pedig jóval nagyobb országról van szó.

Pedig lenne mit venni, csak nincs miből

2022-ben 78 ezer, 2023-ban a tervek szerint már 142 ezer tisztán elektromos autót állítanak elő Mexikóban. Ezzel párhuzamosan az országban mindössze 1100 elektromos töltőállomás létezik, ezek zöme a fővárosban és pár nagyobb városban.

Az infrastruktúra hiánya mellett a fő problémát az jelenti, hogy a mexikóiaknak egyszerűen nincs pénze elektromos autót venni: a legolcsóbb Tesla 55 ezer dollár az országban, de még egy Nissan Leaf is 50 ezer dollárt kóstál, míg a legolcsóbb elérhető e-autó, a mexikói Zauca ára 31,5 ezer dollár (600 ezer peso).

A Reuters cikke szerint egy átlagos mexikói munkás 366 dollárt visz haza egy hónapban, vagyis egy Zauca megvásárlásához 86 hónapnyit, egy Tesláért pedig 150 hónapot kellene dolgozni – ebben az esetben is minden egyes centet félre is kellene tenni, ami nem reális. Érdemes ezt összehasonlítani azzal, hogy Magyarországon a hivatalos nettó 350 ezres átlagfizetéssel 26, a minimálbérrel pedig 60 hónap fizetésből lehet megvenni a legolcsóbb elektromos autót, ami a Dacia Spring a maga 9,3 milliós árával.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink