Elemzések A magyar beruházásokon is múlik Európa akkuipari jövője

A magyar beruházásokon is múlik Európa akkuipari jövője

autopro.hu/P.B. | 2024.03.11 16:16

A magyar beruházásokon is múlik Európa akkuipari jövője

Fotó: SK On

A bejelentett akkumulátorgyártási kapacitások alapján Európa jó helyzetben lehet 2030 után, ám egyelőre nyitott kérdés, hogy mennyi beruházás és végül mekkora kapacitással valósulhat meg. Kritikus időszakot élünk Európa elektromos autóipari jövőjét illetően.

A karlsruhei Fraunhofer ISI az Automobilwoche kérésére készített felmérést az európai akkumulátoripari beruházásokról. Az intézet kutatása szerint 2022-ben mintegy 112 gigawattóra akkumulátorgyártási kapacitás állt rendelkezésre Európában, ez a legjobb esetben 2030-at követően 2114,5 gigawattórára nőhet. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy ez egy elméleti kapacitás az összes már bejelentett akkuipari beruházás alapján, ám az egyáltalán nem biztos, hogy minden gyár elkészül majd – és ha igen, a kapacitása sem lesz feltétlen maximális.

Az elmúlt években számos bejelentés érkezett hatalmas cellagyárak létrehozásáról Európában az ázsiai beszállítóktól való függés csökkentése érdekében, a bejelentések mintegy hatvan százaléka európai cégektől jött. A lendület azonban megtört az utóbbi időben az elektromos autók iránti kereslet vártnál lassabb növekedése, valamint az amerikai kormány inflációcsökkentési törvénye következében.

„Jelenleg a megvalósítás kritikus szakaszának közepén járunk. A lehető legnagyobb termelési kapacitások elérése érdekében fontos a kereslet biztonságának megteremtése, az ellátási struktúrák kiépítése, a gazdaságos termelési feltételek megteremtése és a szakképzett munkaerőhöz való megbízható hozzáférés megteremtése” - mondja Lukas Weymann a karlsruhei Fraunhofer ISI munkatársa. Úgy véli, az, hogy mennyire lesz releváns szereplő az akkumulátorgyártásban Európa, az említett tényezőktől függ.

Kulcsszerepben Magyarország

A már említett, tervezett 2100 gigawattóra körüli gyártókapacitás mintegy 20 százaléka (429 gigawattóra) Németországban jöhet létre, ezzel a kontinens vezető szereplője lenne az ország. Ám szorosan mögötte jönne Magyarország körülbelül 207 gigawattóra kapacitással. 187 gigawattóra gyártási kapacitást még nem pontosítottak, hol jöhet létre, míg Svédország és Nagy-Britannia 130-130 gigawattórával tervez. Olaszország, Spanyolország és Franciaország éves akkumulátorgyártási kapacitása a tervek szerint 110 és 125 gigawattóra között lesz. Az említett országok lesznek az európai akkupiac legfőbb szereplői a Fraunhofer kutatása szerint.

A következő öt évben továbbra is az akkumulátorcella-importtól függ még, ám a számítások szerint 2030-tól az akkumulátorcellákat akár exportálhatja is, ha a termelési volumen mellett a minőségi, költség- és fenntarthatósági célokat is eléri.

Nem maguknak gyártanak az OEM-ek

A saját gyártás tekintetében a Volkswagen Csoport kivétel: 2022 júliusi alapítása óta a Volkswagen leányvállalata, a PowerCo három akkucella-gyár helyszínét jelentette. Salzgitter mellett Valencia és St. Thomas (Kanada) a három lokáció. A termelés a tervek szerint 2025-ben indul Salzgitterben, a másik két üzemben pedig 2026-ban és 2027-ben. 2030-ig a PowerCo csak Európában 240 gigawattóra gyártási kapacitású akkumulátorcella-gyárakat szeretne építeni és működtetni.

A VW gyáraiban úgynevezett prizmatikus cellákat gyárt. A cég szerint ez a cella különböző sejtkémiákat tesz lehetővé. Erősebb járművek esetében lehetséges a lítium és a nikkel, a mangán és a kobalt (NMC) kombinációja. Kisebb teljesítményű modellekben lítium-vas-foszfátból (LFP) készült cellák is használhatók. A Volkswagen ezeket az elektromos járművei 80 százalékában szeretné használni. A cella állítólag akár 50 százalékkal is csökkenti az akkumulátor költségeit.

A Porsche sportautó-leányvállalat a maga útját járja, és valószínűleg nem fogja használni a csoport moduláris rendszerét. Ehelyett a stuttgarti székhelyű vállalat saját cellát fejlesztett ki leányvállalatával, a Cellforce-szal, amelyet kezdetben kis méretben gyártanak majd a Tübingen melletti saját gyárában.

A Mercedes egyesítette erőit a Stellantis-szal Európában, hogy létrehozza a cellák regionális ellátási láncát. A stuttgarti cég eddig elsősorban a kínai iparágvezető CATL-re támaszkodott. A Mercedes azért, hogy csökkentse a függést és saját kutatásaiból tudjon cellákat előállítani, az ACC vegyesvállalatban vásárolt részesedést, amelyben a Stellantis mellett a francia TotalEnergies is érdekelt.

A BMW hasonló megközelítést alkalmaz: a 2025-től megjelenő elektromos modellek, a Neue Klasse autói esetében a gyártó technológiai ugrást is tervez a felhasznált cellák terén. „Az energiasűrűség több mint 20 százalékkal, a töltési sebesség akár 30 százalékkal, a hatótáv pedig akár 30 százalékkal is javul” – mondja Frank Weber fejlesztési vezető. A BMW számára a nagy teljesítményű, innovatív és fenntartható gyártású akkumulátorcellák jelentik az egyéni elektromobilitás központi sikertényezőjét.

A kereslet hosszú távú kielégítése érdekében hat gyártóüzemet kell építeni világszerte: kettőt Kínában, kettőt Európában és kettőt Észak-Amerikában vagy Mexikóban. Minden helynek legfeljebb 20 gigawattóra kapacitással kell rendelkeznie. A BMW már kétszámjegyű milliárd euró értékben kötött szerződéseket az új cellák gyártására.

Európában a BMW a CATL-től és az Eve Energy-től szerzi be az akkumulátort. Mindkét szolgáltató új üzemeket épít Magyarországon, az épülő debreceni BMW-gyár közelében, ahol 2025-től elsőként görülnek majd le a gyártósorról a Neue Klasse autói.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink