Elemzések A KPMG már tudja, mely országok lesznek az önvezetés nyertesei

A KPMG már tudja, mely országok lesznek az önvezetés nyertesei

autopro.hu/Hírszerkesztő | 2018.02.15 08:32

A KPMG már tudja, mely országok lesznek az önvezetés nyertesei

Első alkalommal vizsgálták az egyes országok önvezető gépek terjedésére való felkészültségét – négy fő szempont alapján Norvégia viszi a pálmát a technológia adaptálásában és elfogadásában. A húszas listán szép számmal akadnak meglepetések.

Nagyban zajlik az önvezetés forradalma, melyből hosszú távon aligha maradhat ki valaki – ennek apropóján a KPMG végezte el elsőként az egyes országok autonóm technológiai aspektusból való összehasonlítását. A friss, 2018-as Autonomous Vehicles Readiness Index (AVRI) egy húszas listán rangsorolta a sofőr nélküli járművek terjedésére való felkészültséget és nyitottságot. Bár egy-egy ország gazdasági fejlettsége és az autonóm technológiára való felkészültség között erős a korreláció, a nyitásban egymástól is bőven akad mit tanulni.

És hogy ez miért fontos? Mert nem csak az autonóm mobilitás gazdasági előnyeinek mielőbbi kihasználásáról van szó. A technológia évente akár több millió halálos balesetet előzhet meg, megfelelően előrelátó bevezetése pedig felesleges beruházásoktól kímélheti meg a vállalati szektort, a kormányzatokat és a magánembereket egyaránt. A ma meghozott jogalkotói döntések és infrastruktúrafejlesztések ráadásul évtizedekre meghatározhatják azt a fejlesztési irányt, melynek hatására átalakulnak majd a mobilitási szokások, a nagyvárosok mai képe, sőt akár a fosszilis üzemanyagok jelentőségének csökkenése miatt az adórendszerek is. És akkor a jogosulatlan használatról és az adatvédelemről még szót sem ejtettünk.

Hogy állt össze a rangsor?

Az AVRI négy fő szempont alapján határozta meg a top20 ország sorrendjét:

  • a kormányzat szakpolitikai tevékenysége, a technológiához kapcsolódó jogszabályok szükségességének felismerése
  • technológiai és innovációs készség
  • infrastrukturális fejlettség, beleértve az elektromos töltőhálózatot, a stabil, megbízható adatközlési hálózatot és a kiterjedt tesztelési területeket
  • az elektromos és autonóm járművek társadalmi elfogadottsága, fogyasztói nyitottság.
Íme a teljes rangsor - forrás: KPMG Autonomous Vehicles Readiness Index

A fenti szempontok alapján Hollandia végzett a toplista élén, köszönhetően kiváló közúti infrastruktúrájának, meglévő jelentős e-autó-állományának és a támogatásokat biztosító kormányzatnak. Az országban már 2016-ban is csaknem 27 ezer elektromos töltőállomást lehetett igénybe venni, a lakosság háromnegyede pedig olyan régióban élt, ahol engedélyezték az önjáró gépek tesztelését, köszönhetően az erős vezetéknélküli hálózatok kiépítettségének. Az országban, ahol már ezernél is több hálózatba kapcsolt, a forgalommal kommunikáló közlekedési lámpa üzemel, 6,39 százalék az elektromos autók aránya, kétszer annyi, mint az ilyen téren második helyezett Svédországban.

Az ezüstérmet Szingapúr szerezte meg: a városállam tavaly engedélyezte az autonóm járművek tesztjét a közutakon, gyorsítósávot nyitva ezzel a technológiának. Ezt pedig ki is használják, hiszen a szingapúriak fogyasztói lelkesedés, nyitottság szempontjából a hollandokat is lekörözték. Az ország jó példája, hogy határozott kormányzati politikával jelentősebb technológiai vállalatok hagyományos jelenléte nélkül is versenyképes lehet az autonómia szempontjából. Utóbbi hiányosságot egyébként a városállam gazdasági szereplői a partneri kapcsolatok és a tesztelési lehetőségek átlagon felüli fejlesztésével ellensúlyozzák.

A dobogó harmadik fokán az Egyesült Államok végzett, hiszen a tengerentúlon koncentrálódik az önvezetésben érintett K+F szereplők jelentős része – a KPMG AVRI összesen 163, kiemelkedő innovációs képességű, USA-beli székhelyű vállalatot említ. Ugyanakkor ezt a hihetetlen versenyelőnyt egyelőre nem használják ki, hiszen amíg a szabványosítás várat magára, a fejlesztési munka irányai nem ritkán széthúznak. A rendelkezésre álló fejlett 4G-hálózat ellenére a hatalmas úthálózat akadályozza a szükséges infrastruktúra széleskörű kiépítését is. Az ország 23, közúti tesztelésre lehetőséget adó helyszínén csak a lakosság kis aránya él, így a társadalmi nyitottság is egyelőre kihasználatlan erősségnek tűnik.

Svédország negyedik pozícióját a KPMG nagy részben a Volvo több évtizedes kitartó, tudatformáló működésének tulajdonítja. A skandináv országot az autóiparára hagyományosan jellemző innovatív és fejlett műszaki megoldások, illetve a rugalmas és fenntartható szemléletmód érett piaccá teszi az autonómia terén. A technológiai és innovációs szempontból ezüstérmes svédek több vállalati partnerkapcsolattal és szabadalommal még előkelőbb helyezést érhettek volna el, ám talán vigaszt jelenthet, hogy Hollandia után itt a legmagasabb, 3,4 százalékos az elektromos autók aránya, ezen kívül pedig az érintett területeken a jogalkotás is fejlett fázisban van.

Az ötödik helyen záró Egyesült Királyságot a sűrű nagyvárosok, a gyakori forgalmi torlódások és a magas légszennyezettség motiválja, hogy 2021-re forgalomba engedhesse a sofőr nélküli járműveket, ennek ellenére az ország adatközlési rendszere még nem feltétlen áll készen az önjáró autók tömeges elterjedésére.

Németországot szintén felkészült kormányzati reakciók jellemzik autonóm mobilitás terén, ráadásul az USA után itt bír legnagyobb potenciállal a vállalati szektor. Az európai gazdaság egyik fő motorjának hatodik helyezése az egyelőre nem túl erős 4G-hálózatnak, valamint főleg a technológia használata során nem teljesen tisztázott felelősségi kérdések miatt gyengébbnek látszó társadalmi nyitottságnak tulajdonítható.

A top10-be került még széles tesztterületeinek köszönhetően Kanada, az erős infrastruktúra mellett tőkeerős magánszektorral bíró Egyesült Arab Emírségek, továbbá Új-Zéland és 2018-as téli olimpiát részben technológiai demonstrációként értelmező Dél-Korea is.

Őket Japán, Ausztria, Franciaország, Ausztrália, Spanyolország, az ugrásra kész Kína, Brazília, Oroszország, Mexikó és India követi.

Egy biztos: a KPMG AVRI listáján nem volt elég néhány tényező szerint kiemelkedőt nyújtani a jó helyezésért. De mit tehet egy-egy ország vagy régió, hogy gyorsítsa a önvezetés alkalmazását, vonzó célpont legyen a K+F-munkához?

Először is kezdje el már ma megtervezni a jövő mobilitását: támogassa az elektromos járművek terjedését, fejlessze a töltőhálózatot és a digitális infrastruktúrát! Ügyeljen az alternatív bevételi forrásokra, biztosítsa a szükséges szabályozást és pontosítsa az adathasználat feltételeit! Ezt követően segítse a kapcsolatépítést a hatóságok és a magánszektor között, és végül gyűjtsön össze minden stakeholdert, vagyis érintettet, hogy maximalizálni tudja a gazdasági, társadalmi, környezetvédelmi előnyöket!

Kiemelt Partnereink