Elemzések Ezek az autóalkatrész-piac kilátásai

Ezek az autóalkatrész-piac kilátásai

autopro.hu/V.M. | 2020.05.07 07:23

Ezek az autóalkatrész-piac kilátásai

Fotó: thyssenkrupp Bilstein

A McKinsey kutatói megvizsgálták, hogy az új típusú koronavírus okozta világjárvány 2020-ban, valamint az elkövetkező néhány évben milyen hatással lesz Európa és az USA autóalkatrész-piacára. A több százmilliárd dolláros piac mérete idén csökkenni fog, hosszabb távon azonban az öregedő gépkocsiállomány karbantartási igénye, illetve az emberek megfertőződéstől való félelme hozzájárulhat a piac bővüléséhez.

Hirdetés

Mik az előző válság tanulságai?

A személyautók és kishaszongépkocsik alkatrészpiaca az autóipar azon része, mely a legkevésbé érzi meg a gazdasági recessziót. Mérete az autóállománytól, és nem az eladásoktól függ, emellett az autóvásárlások halasztásakor a már utakon lévő járművek karbantartása még fontosabbá válik.

A 2008-as pénzügyi világválság következtében 2007 és 2009 között mintegy 4 százalékkal csökkent az Amerikai Egyesült Államok GDP-je. Az új autók eladásai 42, a használtaké pedig 20 százalékkal, az alkatrész-kereskedelem szempontjából fontos, járművekkel megtett kilométerek száma pedig 2,4 százalékkal esett vissza, az alkatrészpiac azonban, csupán 1 százalékkal csökkent. Részpiacokat tekintve leginkább a kiegészítők, valamint a teljesítménynövelést szolgáló alkatrészek esetében esett vissza a kereslet.

Az Európa legnagyobb alkatrészpiacával rendelkező Németországban 2007 és 2009 között 5 százalékkal romlott a gazdasági teljesítmény. A járművekkel megtett távolság csak 0,6 százalékkal csökkent, az alkatrész-kereskedelem azonban már 3,8 százalékkal. A amerikainál sokkal rosszabb érték hátterében az áll, hogy az állam pénzügyileg ösztönözte az új járművek vásárlását, amennyiben a tulajdonosok cserébe leadták régi autójukat. A program eredményeként 4,9 százalékkal növekedtek az új autó-eladások.

A mostani helyzet alapjaiban más

A koronavírus-válság a 2008-ban kirobbant krízisnél sokkal nagyobb hatással van az alkatrészpiacra, ami főként öt olyan faktorból eredeztethető, melyek a gazdasági világválság idején nem voltak jelen.

Az egyik ilyen, hogy az emberek sokkal kevesebbet járnak autóval. Németországban március végén az ekkor megszokottnál 40 százalékkal volt kisebb a forgalom. Még drasztikusabb változás volt a spanyolországi Madridban, ahol március 20-án a forgalom sűrűsége az egy évvel korábbi 18 százaléka volt.

Miután a nemzeti kormányok otthonmaradásra szólították fel a lakosságot, a balesetek száma is megcsappant. San Franciscoban például 60 százalékos esést mértek, Európában pedig hasonlóan alakul a trend.

A járványra visszavezethetően a műhelyeket is kevesebben keresik fel. A javításokat, valamint a határidők állami kitolásával élve gyakran a kötelező karbantartásokat és műszaki vizsgákat is elhalasztják. Ezek eredményeként a német műhelyek bevételei felükre estek.


Fotó: Bosch Press

Egy másik, de a piac stabilizálódását segítő változás, hogy az USA-ban egyre több magán vásárló szerzi be a szükséges alkatrészeket online. Ez a vásárlási mód már korábban is elterjedt volt ázsiai, illetőleg kelet-európai céges vásárlók körében.

Az, hogy az emberek ritkábban választják a közösségi közlekedést az autó helyett, szintén segítheti a piacot. Mivel azonban az emberek jelenleg autóval is kevesebbet utaznak, nem valószínű, hogy 2020-ban ez a tényező jelentősen befolyásolná az alkatrész-kereskedelem bevételeit.

Borúsak az idei év kilátásai

A McKinsey kutatói több forgatókönyvet is készítettek, melyek közül kettőt emeltek ki. Az optimistább szerint a járványt sikerül kettő-három hónap alatt megfékezni, illetve a globális gazdasági teljesítmény 2020 végére ismét eléri korábbi szintjét. Ekkor az alkatrészpiaci bevételek az USA-ban 3-5 százalékkal, Európában pedig (a McKinsey elemzésében Franciaország, Németország, Olaszország és az Egyesült Királyság) 5-7 százalékkal csökkennének. A pesszimistább elképzelés szerint a járvány ismét ki fog újulni, és a GDP csak 2022 végére éri el járvány előtti szintjét. Ebben az esetben az USA-ban 12-15, míg Európában 15-17 századnyi esés várható.

Kínában ma már az autósok annyit használják járműveiket, mint a járvány előtt, míg a tömegközlekedés igénybevétele elmarad a korábbitól. Európában és az Egyesült Államokban azonban a járműhasználat valószínűsíthetően lassabban fogja elérni a 2019-es szintjét. Ebben közrejátszik, hogy sokan otthonról dolgoznak, valamint, hogy a gazdaság nehezebben fog magához térni.

Átalakul a piac szerkezete és az értékláncok

A McKinsey azt is felmérte, hogy 2021-ben és azon túl milyen változásokra lehet számítani. Egyre több elemző látja úgy, hogy az új típusú koronavírus még vissza fog térni, lassítva a gazdasági növekedést. Továbbá, a távolságtartást szolgáló intézkedések sok helyen azután is érvényben maradhatnak, hogy az állam már feloldotta a korlátozásokat. Ezekből eredeztethetően a járművel megtett kilométerek száma lassan fog nőni.

Ami viszont kedvez az alkatrészpiacnak, hogy az emberek inkább autóval akarhatnak majd utazni, amit a tartósan alacsony tüzelőanyagárak is támogathatnak majd. Az autók átlagos élettartama emelkedni fog, növelve a karbantartási igényt. Másrészről viszont az újautó-értékesítések mostani megcsappanása öt év múlva egy átmeneti esést eredményezhet. Sok típusnál az ötödik évben több, drágább javítást is el kell végezni, 2025-ben azonban az ilyen járművekből kevesebb lesz.

A változások azonban nem csak a keresletben fognak megmutatkozni. Az e-kereskedelem most kezdődött térnyerése állandósulhat, és arra alapozva új üzleti modellek születhetnek, ezzel párhuzamosan pedig a gazdasági nehézségek sok kisebb alkatrész-kereskedés tönkremenetelét eredményezheti. A termékek fogyasztókhoz eljuttatása mellett azok előállítása is változhat. Az ellátási láncokban nagyobb szerephez juthatnak majd a helyi beszállítók, és egyre gyakrabban dönthetnek úgy vállalatok, hogy ellátásukat több forrásból oldja meg. Ezenfelül a gyártás automatizáltabbá válhat, hogy csökkentsék a munkavállalók érintkezéseinek számát.

Átalakulás várható a fogyasztói preferenciákban is. Ahogy már említettük, a fertőzéstől való félelem miatt többen választhatják majd az autót. Átmenetileg a csináld magad szervizek is népszerűbbé válhatnak, ám az összetettebb technológiák elterjedése vissza fogja őket szorítani.

Végeredményben a korábban leírt pesszimista forgatókönyv szerint 2025-re az USA alkatrészpiaca 220-230 milliárd dollár értékű lesz, szemben a 2019-es 209 milliárd dollárral. Kínában az árbevételek 200-205 milliárd dollárt fognak kitenni, mintegy negyedével haladva meg a 2019-es 158 milliárdot. A négy európai országban azonban a piac mérete 85-95 milliárd dollár lesz, ami így akár el is maradhat a tavaly mért 91 milliárdtól.

Több lehet az akvizíció

A fentebbi változások következtében a jövőben több felvásárlást is láthatunk majd. A kihívásoknak megfelelni kevésbé tudó vállalatokat az agilisabb, jobban alkalmazkodó társaik szerezhetik meg.

A McKinsey korábban azt is megvizsgálta, hogy az alkatrészpiacot 2030-ig milyen nagyobb trendek fogják meghatározni. Az elemzésük eredményeit az autopro.hu is ismertette.

Kiemelt Partnereink