Elemzések Ideje felkészülni – óriási változások előtt áll az alkatrészpiac

Ideje felkészülni – óriási változások előtt áll az alkatrészpiac

autopro.hu/V.M. | 2020.04.30 10:49

Ideje felkészülni – óriási változások előtt áll az alkatrészpiac

Fotó: thyssenkrupp Bilstein

Óriási változásokra lehet számítani a személygépkocsik alkatrészpiacán. Az elektromos járművek terjedése, a vásárlók igényeinek változása, az új szereplők és üzleti modellek megjelenése akár a nyereségtömeg harmadának ellátási láncon belüli áthelyeződéséhez is vezethet tíz éven belül.

Hirdetés

Az autók alkatrészpiaca mélyreható változások előtt áll. Ezek a változások a legkorábban Európa és Észak-Amerika fejlett piacain fognak végbemenni. A McKinsey tanulmányában feltárja a közelgő kihívásokat, illetve azt, hogy a vállalatok mit tehetnek annak érdekében, hogy felkészülten lépjenek az új korszakba.

Tudatosabb vásárlók, új versenytársak

A 800 milliárd dollár értékűre becsült autóipari alkatrészpiac várhatóan évente 3 százalékkal fog nőni, 2030-ra pedig el fogja érni az 1200 milliárd dolláros értéket. A következő években számos trend fogja átformálni az iparágat. A vásárlók minden eddiginél tájékozottabbá válhatnak az árak tekintetében, növekedni fog a vállalati vásárlók szerepe, valamint a gyártóknak új igényeknek kell majd megfelelniük, hogy kielégíthessék a feltörekvő piacok szükségleteit. Továbbá, az elektromos járművek, az önvezető technológiák, a digitalizáció, illetve a vezeték nélküli (over-the-air – OTA) frissítések a gépkocsik karbantartásába is változásokat fognak hozni. Új szereplők kapcsolódnak majd be az ellátási láncokba, olyanok, akiknek fő üzleti területe nem az autóipar. Ezzel egy időben új üzleti modellek fognak meghonosodni, és a kompetitív előnyt jelentő tudás, képességek köre is változóban van.

Ezek eredményeként az ellátási lánc át fog formálódni. Új, például elektromos járművek vagy flották szervizelésére specializálódó műhelyek fognak megjelenni, valamint startupok fognak közvetítő szerepet betölteni a vásárlók és a szolgáltatók között. Egyes, már jelen lévő szereplők lehet, hogy kevesebb vásárlót érhetnek majd el, azok kiszolgálását ugyanis az értéklánc új tagjai saját maguk fogják végezni. Ezek a változások a McKinsey előrejelzése szerint 2030-ra azt eredményezik, hogy az alkatrészpiaci nyereség 30-40 százaléka, azaz mintegy 100 milliárd dollárnyi nyereség az értéklánc maitól eltérő részein fog keletkezni.

Mit tehetnek a vállalatok?

Az OEM-eknek több figyelmet kell fordítania a vásárlók megfelelő szegmentálására, a vásárlói élményre, a gépkocsiállomány korosodására, tekintettel az alkatrészpiacra is. Ezen felül az új, például digitális technológiákat fejlesztő belépőkkel szemben meg kell védeniük pozícióikat.

A beszállítóknak tanácsos új értékesítési utakat keresniük, hogy biztosíthassák a végfelhasználók elérését. Bevezethetnek új márkákat, amik alatt olcsóbb termékeiket kínálhatják. Megpróbálhatnak pozíciót szerezni maguknak az ellátási lánc felsőbb szakaszában, esetleg szervizkoncepciókat dolgozhatnak ki műhelyek számára vagy partnerségre léphetnek a nagy- és kiskereskedőkkel.

Az alkatrész-kereskedő vállalkozásoknak digitális képességeiket kell fejleszteniük. Mindez magában foglalja az online platformok optimalizálását, a big data használatát, és adatok szerzését vásárlóikról. A kisebb cégeknek célszerű lehet egyes termékkategóriákra specializálódniuk. Továbbá, ahogy az emberek egyre nyitottabbá válnak az e-kereskedelem iránt, nagyobb hangsúlyt kaphat az online értékesítés. Már ma is léteznek olyan autóalkatrész-kerekedések, melyek működésüket teljes egészében internetes platformra helyezték. Ilyen Magyarországon az Autoalkatreszonline24.hu is, mely többek között kiegészítőket, karosszériaelemeket és gumiabroncsokat is kínál.

A szervizeknek felszerelésbe és dolgozóik képzésébe szükséges fektetniük. Ezenfelül hangsúlyt kell helyezniük az ügyfeleik megfelelő kiszolgálására, illetve meg kell találniuk a módját annak, hogy jól pozicionálják magukat más műhelyekkel szemben.

Kiemelt Partnereink