Elemzések A kínaiak már a garázsban vannak

A kínaiak már a garázsban vannak

autopro.hu | 2024.02.25 16:23

A kínaiak már a garázsban vannak

Fotó: BYD

Az ismert bon-mot-t a helyzethez igazítva 2024 elején Európa számos országában elmondhatjuk, hogy jelentős áttörést értek el a kínai autógyártók mind ismertségben, mind népszerűségben – elsősorban, de nem kizárólag az elektromos autók szegmensében. A stuttgarti központú Horváth Csoport 2023 novemberében készült járműpiaci felmérése számos érdekes és fontos fejleményt mutat a nyugat-európai autópiac legfrissebb tendenciái alapján.

Hirdetés

Futottak még játékosokból veszélyes üldözők – mindezt pillanatok alatt

A kínaiaknak sokkal rövidebb idő alatt sikerül bevenniük a nyugat-európai piacokat, mint ahogy azt láttuk a japán és dél-koreai autógyártóktól a nyolcvanas és kilencvenes években. A Horváth felmérése szerint a megkérdezettek 40 százaléka immár komoly, érdemi választási lehetőségként tekint valamely kínai márkára vásárlási döntése során. Ráadásul ez az arány 2023 áprilisa és októbere között, tehát szűk fél év alatt átlagosan 12 százalékkal nőtt. A komoly hazai autógyártói hagyományokkal (és még fontosabb, hogy kapacitásokkal!) rendelkező Olaszországban például a 2023. áprilisi 35 százalékos választási hajlandóság fél év alatt 58 százalékra emelkedett. A lokálpatriotizmusáról híres Svájcban ez a mutató 20 százalékról 46 százalékra ugrott.

Figyelemre méltó, hogy csak a német és osztrák válaszadóknál csökkent a kínai járművek választási hajlandósága – lehet, hogy ők már a bőrükön érzik a hazai ipar veszélyeztetettségét?

Good value for the money

A megkérdezettek véleménye szerint a kínai járművek elsősorban az ár-érték arányuk miatt vonzóak. Sokkal kevesebb pénzért kap a vásárló egy jó funkcionalitású járművet, mint a drága Teslától és más amerikai, nyugat-európai versenytársaktól. Az egyelőre ódzkodó fogyasztók leginkább a minőségi aggályokat említették, mint olyan okot, ami egyelőre eltántorítja őket a kínai márkáktól. Ezek aránya egyébként 24 százalék volt, de figyelemre méltó, hogy a pozitív hajlandóságúak 9 százaléka megemlítette a minőséget is, mint a döntése melletti érvet.

Elektromos autózás – igen, ha nem kerül sokba!

A felmérés eredményei is jól mutatják, hogy mennyire ellentmondásos az elektromobilitás terjedése Európában. A gazdag és olcsó elektromos energiával ellátott, elsősorban észak-európai országokban nagyon sokan lennének hajlandók elektromos autót venni. Dániában, Norvégiában például 75 százaléknál is magasabb azok aránya, akik tiszta elektromos járművet terveznek vásárolni következő autóként. Ugyanakkor a legtöbb országban elsősorban olyan mesterséges, nem tisztán piaci tényezők befolyásolják a fogyasztókat, mint az adókedvezmények, pályázati támogatások, behajtási korlátozások stb.

Ha másik irányból tesszük fel a kérdést, a vásárlók meg is indokolják döntésüket: több, mint 65 százalékuk azt gondolja, hogy a belsőégésű motorokkal felszerelt autók üzemeltetése kerül a legkevesebbe, illetve 60 százalék gondolkodik úgy, hogy fenntarthatósági szempontból is még a belsőégésűek viszik el a pálmát a többi meghajtás elől.

(Még) szükség van a bemutatótermekre

A felmérés vizsgálta a fogyasztói szokásokat olyan szempontból is, hogy milyen irányba változik az online vásárlási hajlandóság. Nos, jó hírünk van a márkakereskedések számára: rövid távon nem kell attól tartani, hogy a fogyasztók jellemzően online szerzik be következő új járművüket. A megkérdezettek 75 százaléka úgy nyilatkozott, hogy nem tervezi a kizárólagos online csatornán keresztül történő vásárlást.

A vásárlók többsége tehát továbbra is meg akarja nézni, bele akar ülni és ki akarja próbálni a leendő új autóját – ehhez pedig szükség van egy bemutatóteremre, méghozzá viszonylag közel. A megkérdezettek többsége (55 százalék) nem akar 40 percnél többet utazni azért, hogy kiválassza és megvásárolja az új autóját, illetve 70 százalékuk maximum 30 percet hajlandó rászánni arra, hogy szervízbe hordja azt.

Nem lesz mindig saját autónk

A felmérés eredményeiből is látszik, hogy elsősorban vagyoni helyzettől, élethelyzettől, lakóhelytől, családi állapottól függően a fogyasztók kezdenek megbarátkozni a gondolattal, hogy nem csak saját tulajdonban fogják használni járműveiket. A több gyermeket nevelők, a vagyonosabbak, a kisebb településen élők számára egyelőre azért a saját autó marad az egyedüli opció, de a nagyvárosi fiatalok, főleg, ha még nincs gyermek a családban, el tudják képzelni autótulajdonlás nélkül is az életet 2040-ben. Ilyen szempontból nem véletlen, hogy a mediterrán országokban, Spanyolországban és Olaszországban csökken várhatóan leginkább az autótulajdonlási szándék, vagyis ott, ahol jelenleg is sokkal elterjedtebb a motorkerékpár, mint közlekedési eszköz.

A szerző Vári Attila, az IFUA Horváth partnere, a Járműipari Kompetenciaközpont vezetője. A Horváth egy nemzetközi, független vezetési tanácsadó cég, amely több mint 1300 munkatárssal nyújt szolgáltatásokat Európa-szerte, Amerikában és más nemzetközi piacokon. A cég1981-ben jött létre IFUA Institut für Unternehmensanalysen GmbH néven, a Horváth & Partners nevet 1989-ben kapta meg, amit 2021-ben rövidítettek Horváthra. A csoport magyarországi tagja megtartotta az IFUA betűszót is a nevében.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink