Elemzések A kínai autógyártók lenyomták az amerikaiakat

A kínai autógyártók lenyomták az amerikaiakat

autopro.hu/P.B. | 2024.06.17 12:23

A kínai autógyártók lenyomták az amerikaiakat

Fotó: BYD

A Jato Dynamics adatai szerint 2023-ban a kínai autógyártók több autót értékesítettek globális szinten, mint az amerikaiak. Ilyenre még soha nem volt példa, viszont a listavezető még mindig Japán.

Hirdetés

2023-ban első ízben fordult elő, hogy a kínai autógyárak globálisan több autót adtak el, mint amerikai riválisaik. A kínai márkák 13,4 millió járművet értékesítettek, szemben 11,9 millió amerikai autóval, míg a globális piacvezetők továbbra is a japán autógyártók, akik tavaly összesen 23,59 millió autót adtak el.

A kínai eladások növekedési dinamikája is figyelemre méltó: 23 százalékkal emelkedtek az előző évhez képest, szemben az amerikai eladások 9 százalékos bővülésével. A BYD volt a kínai újautó-eladások elsődleges motorja – írja a CNBC.

A feltörekvő országokban jól ment a kínaiaknak

„A feltörekvő gazdaságokban 2023-ban több mint 17,5 millió új autót értékesítettek a kínai gyártók. Ez több mint amennyit az Egyesült Államokban vagy Európában adtak el összesen” - mondta Felipe Munoz, a Jato vezető elemzője.

A kínai autómárkák jelentős piaci részesedést szereztek a Közel-Keleten, Eurázsiában és Afrikában is, emellett Latin-Amerikában és Délkelet-Ázsiában is növekedni tudtak. Emellett egyes kínai márkák a fejlett gazdaságokban is megjelentek: Európában, Ausztráliában, Új-Zélandon és Izraelben is egyre nagyobb piaci részesedést szereznek.

Nem lesz egyszerű az idei év

A kínai autóipar komoly kihívásokkal néz szembe 2024-ben: egyre több ország vezet be intézkedéseket saját iparuk védelmére az olcsó kínai exporttal szemben. Mint ismert, az EU például bejelentette, hogy jelentősen megemeli a kínai elektromos autókra kivetett vámokat. Korábban az USA megnégyszerezte ezeket a vámokak, de Törökország is további 40 százalékos vámokat vet ki a Kínából származó járművekre.

Igaz, úgy tűnik, nem minden gyártót érint érzékenyen az EU-s vámemelés: a BYD a számítások szerint a vámokkal együtt is nagyobb nyereségeket ér majd el idén Európában, mint hazai pályáján Kínában.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink