Elemzések A járvány elmúltával visszatér az autóvásárlási hajlandóság

A járvány elmúltával visszatér az autóvásárlási hajlandóság

autopro.hu/P.B. | 2020.06.23 15:48

A járvány elmúltával visszatér az autóvásárlási hajlandóság

Fotó: Facebook/NHTSA

A járműipar egyike a koronavírus-járvány okozta válság által leginkább sújtott szektoroknak, köszönhetően annak, hogy többrétegű hatást gyakorolt a szektorra a járvány. A leálló gyárak mellett a kereslet is nagyot zuhant, így keresleti és kínálati oldalon is válságot okozott a kialakult helyzet. A mobilitási szokások viszont könnyen lehet, hogy csak rövidtávon alakultak át.

Hirdetés

Május első felében készített felmérést a McKinsey a mobilitási szokásokkal kapcsolatban az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, Németországban, Franciaországban, Olaszországban, Japánban és Kínában. A felmérés egyrészt alátámasztotta az eddigi adatokat a kereslet csökkenéséről, másrészt érdekes eredményekre jutott a járvány utáni szokásokkal kapcsolatban.

A McKinsey felhívja rá a figyelmet, hogy minden szektorban, minden szereplőnek érdemes külön monitoroznia a szokásokat, ugyanis még nem vagyunk túl a járványon és jelenleg nem lehet biztosan tudni, hogy hosszabb távon mivel kell számolni. Mindenesetre a felmérés tartalmaz biztató eredményeket is.

Mindenhol visszaesést hozott a járvány

A McKinsey által vizsgált országokban összesen 17 százalékkal vásárolnának kevesebben új autót, de nagyok a földrajzi különbségek: az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában 40 százalékkal, Európában viszont „csak” 20-30 százalékkal csökkent a vásárlási kedv, míg Kínában már szinte helyreállt a rend. A használtautók iránt kisebb, 12 százalékos a kereslet csökkenése.

Az emberek mindenhol kevesebbet akarnak vagy tudnak most autóra költeni, átlagosan négy-hat hónappal halasztották el az autóvásárlást, bízva abban, hogy addigra az egészségügyi és a gazdasági klíma is kedvezőbb lesz.

A szervizelés és a vásárlás módja változhat

Bár a válság anyagi hatásai miatt a megkérdezettek 15 százaléka halasztani fogja az autója karbantartását, összességében a szervizelés iránti igény komolyabb csökkenése nem várható. Viszont megnőhet az igény a szektor digitalizálására, és ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt, egyáltalán nem a távoli jövő a személyes jelenlét nélküli javítások korszaka.

Ugyanígy az autóvásárlás, és az autók megrendelésének módja is változhat, egyre nagyobb mértékben áttevődhet a virtuális térbe.

Aki tud, visszatér az autózáshoz

A felmérésben rákérdeztek arra is, hogy a járvány után milyen közlekedési eszközt választanának szívesebben az emberek. Míg a járvány idején minden közlekedési eszköz használata visszaesett, a járvány utáni időszakban minimálisan ugyan (egy százalékkal), de még nőne is azok száma, akik autózni szeretnének. A tömegközlekedést valamivel kevesebben választanák, míg legnagyobb mértékben (öt százalékkal) a kerékpár iránti kereslet nőhet meg.

Az autóvásárlások elhalasztásánál a jármű környezetvédelmi besorolása és meghajtási módja nem volt érdemi befolyásoló tényező.

Kiemelt Partnereink