Elemzések A defenzív vezetésre hívja fel a figyelmet az UNIQA

A defenzív vezetésre hívja fel a figyelmet az UNIQA

autopro.hu | 2023.09.24 04:21

A defenzív vezetésre hívja fel a figyelmet az UNIQA

Fotó: Pixabay

Kis híján 15 ezer közúti baleset történt 2022-ben Magyarországon, az UNIQA statisztikái szerint 100-ból öt gépjárművezető tesz kárbejelentést KGFB kapcsán. Ősszel tipikusan növekszik a forgalom, a vadveszély is aktuális, emellett a hidegebb időjárásra is fel kell készülni, hiszen megváltoznak az útviszonyok és rövidülnek a nappalok is. A biztosítótársaság óvatosságra inti az autósokat.

Hirdetés

Hazánkban is gondot jelent az agresszív vezetési stílus

Gyorshajtás, büntetőfékezés, szűk követési távolság: mind gyakori problémák a magyar közutakon. Nem csak veszélyesek, szabálytalanok is és büntetést vonnak maguk után.

„Életeket menthet a higgadt, elővigyázatos attitűd, a defenzív vezetés. A sofőrök, akik a minden szereplőt figyelembe vesznek, a forgalom ritmusát követve, a sebességkorlátozást betartva közlekednek, általában nem okoznak balesetet. A vezetési stílus mellett kiemelten fontos, az éberség is, amit az okos eszközök és mobiltelefonok befolyásolhatnak. Rengeteg problémát okoz, ha az autós nem a forgalomra koncentrál.” – mondta el, Vereczki András, az UNIQA Biztosító kárigazgatója.

Így alakultak a számok a járvány után

Az UNIQA adatai alapján covid időszak előtt 15 százalékkal több kárbejelentés érkezett, mint napjainkban. A visszaesésben szerepet játszik a home office széleskörű elterjedése, valamint a külföldön bekövetkező károkban is visszaesés figyelhető meg. Kárgyakoriság tekintetében kelet-közép európai viszonylatban nem lógunk ki a sorból, átlagosan 300-330.000 eset történik évente hazánkban, ami egyáltalán nem kirívó szám, de Nyugat-Európában a kárgyakoriság alacsonyabb, kedvezőbb. Ennek oka, hogy a közlekedési kultúra érettebb és a biztosítási díjak is jóval magasabbak, így egy kár esetén a bónusz elvesztése sokkal nagyobb költséget jelent.

Vadveszély az utakon

Az állatokkal kapcsolatos károk az összes bejelentés öt százalékát adják. A biztosító kimutatásaiban két kiugró időszak látszik: a tavasz és ősszel a szarvasbőgés ideje is intenzívebb, tehát a következő hónapokban különösen oda kell figyelni. Mi több, még a vadásztársaság is kártérítést követelhet az elhullott állatokért azokon a szakaszokon, ahol vadveszély tábla van. Éppen ezért a kárszakértők javasolják a vadriasztó berendezések használatát, valamint a kiemelt körültekintést és a megfelelő sebesség kiválasztását hangsúlyozzák.

A gépjármű műszaki állapota kulcsfontosságú

Az autó rendszeres karbantartása elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez. Arról nem is beszélve, hogy amennyiben a káresemény a gépjármű súlyosan elhanyagolt állapotából következik be, azt a biztosítótársaság figyelembe veheti az elbírálásnál.

Bizonyos alkatrészek kiemelt figyelmet igényelnek, ilyenek a futómű, a lengéscsillapítók, a fékek és a gumiabroncsok. Szinte magától értetődő, hogy télen veszélyes nyárigumival közlekedni, ugyanakkor azt kevesebben tudják, hogy nyáron sem érdemes téligumival kísérletezgetni. Kánikulában az aszfalt akár 70-80 fokra is melegedhet, a téligumikat pedig nulla fokra optimalizálják, emiatt pedig megcsúszhat a jármű.

„Bár más európai országokban szankcionáják az évszaknak megfelelő gumik hiányát, itthon nincs erre szabályozás. Ugyanakkor fontos leszögezni, hogy a biztonságos közlekedés egyik alapvető eleméről van szó. A hideg idő közeledtével azt javaslom a sofőröknek, hogy defekttűrő téligumit vásároljanak, hiszen ez a típus kátyúkár esetén védelmet nyújthat.” - tette hozzá Vereczki András.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink