Elemzések Nagyarányú növekedés előtt a hazai elektromos töltőhálózat

Nagyarányú növekedés előtt a hazai elektromos töltőhálózat

Wurmbrandt András | 2017.11.09 09:30

Nagyarányú növekedés előtt a hazai elektromos töltőhálózat

Miközben az utóbbi másfél évben ugrásszerűen megnőtt a zöld rendszámos elektromos autók száma a magyar utakon, a hazai töltő-infrastruktúra bővülése elmarad az alternatív hajtású gépjármű-állomány növekedésétől.

Hirdetés

Míg a tavaly év eleji adatok szerint még csak mintegy háromszáz, addig év végén már több mint 1500 tisztán elektromos jármű haladt a hazai utakon. Ma pedig már mintegy 3 ezer ilyen gépkocsit tartanak nyílván. Gondolhatjuk, hogy az ilyen autók – legnagyobb arányban egyébként Nissan Leafek – tulajdonosai tisztában vannak az utak melletti hazai töltőhálózat foghíjaságával, ám egy osztrák vagy egy német sofőr valószínűleg meglepődik, amikor erre jár. A nyugat-európai töltő-infrastruktúrának ugyanis töredéke a magyar.

„A hazai töltőhálózatra vonatkozóan nincsenek pontos adataink, ugyanakkor számos megkeresés érkezik társaságunkhoz töltőtelepítéssel kapcsolatban” – mondta érdeklődésünkre Dr. Nemes-Nagy Tibor, a Magyar Közút Zrt. vezérigazgatója, aki egyébként a Jedlik Ányos Klaszter 2016. év végi beszámolója alapján 163 gyors- és 40 villámtöltővel számol az országban. „2017 februárjában együttműködésünkről biztosítottuk a NEXT-E elnevezésű MOL-E-On-Nissan együttműködésben résztvevőket, akik a TEN-T hálózat mentén 222 gyors (50kWh) és 30 úgy nevezett ultra gyors (150kWh-os) töltő telepítését tervezik megvalósítani, melyből hazánkba 50 gyorstöltő és 4 ultragyors állomást telepítenek”- tette hozzá a Zrt. vezetője.

Viszonyításképpen az előbb már említett, 2010 óta gyártott Nissan Leaf – 24 kWh és 30 kWh kapacitású akkumulátorral 200, illetve 250 km megtételére képes – otthoni töltése (6,6 kWh) 12 órát vesz igénybe, míg gyorstöltővel kb. 40-50 perc alatt teljes töltöttség érhető el.

Dr. Nemes-Nagy Tibor elmondta azt is, idén júniusban megkezdődtek az egyeztetések a Magyar Közút és a német autógyártók Porsche vezette konzorciuma (BMW csoport: BMW, MINI, Rolls-Royce; Daimler; Volkswagen; Audi; Porsche) között arról, hogy Európa szerte az autópályák mentén 400 helyszínen 350kWh-s kapacitású, helyszínenként 2-10 darab elektromos töltőből álló hálózat kialakítását tervezik. Ennek a 2020-ig kiépülő hálózatnak Magyarország is része lesz.

Persze nemcsak a német gyártók, hanem a magyar kormány is figyel a megfelelő infrastruktúra kiépítésére, épp ezért az elektromos autók vásárlását támogató pályázatuk mellett a töltőhálózatra is nagy hangsúlyt fektetnek. Megkeresésünkre a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) sajtóosztálya azt közölte, hogy a kormány a tárca közreműködésével egy interaktív modellező szoftvert készíttetett a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakembereivel azért, hogy a telepítendő töltőpontok optimális – műszaki és társadalmi szempontokat, valamint a már telepített infrastruktúraelemeket is figyelembe vevő – földrajzi helyét meghatározzák. A tanulmány alapján az e-Mobi Nonprofit Kft. megkezdte az országos lefedettséget biztosító töltő-telepítést. A program során mintegy 300 villám- és gyorstöltőt létesítenek a kiemelt turisztikai övezetek és az autópályák mentén, valamint a megyei jogú városok és a főváros területén. Ezzel párhuzamosan azokon a megyeszékhelyeken és kormányzati épületeknél, ahol a feltételek megfelelőek voltak, és erre kezdeményezés volt, az NGM finanszírozásával és szakmai segítségnyújtásával villámtöltők telepítése zajlott.

A tervek szerint a közeljövőben a Tesla superchargert helyez üzembe Győrben

A minisztérium tájékoztatott arról is, hogy 2016-ban az önkormányzati töltőtelepítési pályázat keretein belül a 15 ezer főnél nagyobb lélekszámú önkormányzatok területén létesítendő villám- és gyorstöltőkre lehetett támogatást kérni. A pályázat lezárult, megvalósítási fázisba lépett, 75 kedvezményezett önkormányzat mintegy 540 millió forint értékű támogatást nyert. A töltőberendezések létesítései megkezdődtek, amelyet jelentősen támogat a hamarosan lezáruló, mintegy 1700 töltőberendezés lehívására alkalmas keretmegállapodás megkötésére irányuló központosított közbeszerzési eljárás is.

Az elektromos autók terjedéséhez azonban nem csupán az ösztönzők és támogatások rendszerére van szükség, hanem a technológia növekvő elfogadottságára, a fenntartható piac kialakítására is- ezt már Vígh Zoltán, a Jedlik Ányos Klaszter közkapcsolati vezetője mondta az Autopronak egy korábbi interjúban. A klasztert a magyarországi e-mobilitás fejlesztésében érdekelt társadalmi és ipari szereplők hozták létre 2014 őszén, hogy elősegítsék az együttműködést a különböző szereplők között az új iparágnak tekintett területen. A szervezet egyik mandátuma például arra szól, hogy a készülő átfogó szabályozás, az egységes elektromobilitási törvény kapcsán szintetizálja a piaci szereplők szempontjait. Vígh Zoltán arra figyelmeztetett, ne felejtsük el, hogy ugyan mind a járműgyártók, mind a töltési szolgáltatások energetikai hátterét biztosító cégek jelentős összegeket invesztálnak ebbe az ágazatba, de ezt abban a reményben teszik, hogy befektetéseik bizonyos időn belül megtérülnek. „Reális esély van arra, hogy az Európai Bizottságnak átadott nemzeti kerettervnek megfelelően 2025-re már több tízezer elektromos személygépkocsi legyen a hazai utakon”- mutatott rá a közkapcsolati vezető.

Az ELMŰ-ÉMÁSZ Társaságcsoport is kiemelkedően fontos feladatának tartja a fenntartható közlekedés minél szélesebb körben történő elterjesztését. Jelenleg piacvezetőként összesen 65, elektromos autók töltésére alkalmas, az európai szabványoknak megfelelő úgy nevezett, „Type 2” csatlakozóval rendelkező, zömében intelligens töltőpontot üzemeltetnek. Ez ma a legnagyobb ilyen töltőhálózati infrastruktúra Magyarországon- olvasható kifejezetten erre fókuszáló weblapjukon, az e-autozas.hu oldalon.

A magát a magyarországi elektromos autózás éllovasának tekintő társaságcsoport már 2010-től aktív szerepet vállal a környezetkímélő autózás térnyerésének elősegítésében. Ennek keretében első lépésben az ELMŰ Nyrt. budapesti székháza előtt avatták fel az országban az első közterületi, az elektromos autó tulajdonosok számára szabadon hozzáférhető töltőállomást, amelyet azóta hálózattá bővítettek. A közterületi töltőállomások mellett mára a bevásárlóközpontokban és az irodaházak parkolóiban is megjelentek töltőberendezéseik. Ezen felül kizárólag náluk érhető el az anyavállalatuk, a német RWE által kifejlesztett eCharge Applikáció, amely lehetővé teszi az RWE backend informatikai rendszeréhez csatlakoztatott európai töltőállomások térképen történő egységes megjelenítését. A több ezer európai töltőállomás között itt az ELMŰ-ÉMÁSZ magyarországi töltőpontjai is megtalálhatóak. Az egyedülálló smart alkalmazás segítségével megkereshetjük a legközelebbi töltőpontot, előre lefoglalhatjuk azt, valamint elindíthatjuk és leállíthatjuk vele a töltést.

Kiemelt Partnereink