Megőrültek? Óriási öngól a belsőégésű motorok eladásának betiltása

Szerző: autopro.hu/B.B. | 2017.08.07. 12:34

Egyre több országban kerül terítékre a dízeles és benzines új autók jövőbeli értékesítési tilalma. Akik 2040-es, vagy hasonló dátumokat hangoztatnak, egyelőre egy másik világban élnek: Németországban például 620 ezer állás és az ipari termelés 14 százaléka menne ezzel a lépéssel a kukába.

2015 szeptembere, vagyis a dízelbotrány kirobbanása óta rendszeresen hallani a különféle tervezett szigorításokról, melyek már nem szánnának nagy szerepet a feketelistára kerülő belsőégésű motoroknak. Korábban mi is megírtuk, hogy a norvégok 2025-től, a dél-koreaiak 2030-tól, a franciák pedig 2040-től tiltanák be a belsőégésű motorral szerelt új autók forgalmazását, rajtuk kívül az ötlet elvi síkon még egy sor másik országban felmerült. A német autóipari szövetség, a VDA felkérésére végzett kutatás most azonban feltárta, mekkora kihívást jelentene valójában a tiltás.

Németországban jelenleg 620 ezer állás kapcsolódik közvetlenül vagy közvetve a benzin- és dízelhajtáshoz, melyek az ipari termelés értékének 13 százalékát, 48 milliárd eurót tesznek ki. Ha az országban 2030-ra céloznák meg a tiltást, mindezt kockára tennék- írja az Automobilwoche. „Hasonló időpontok emlegetése sem gazdasági, sem stratégiai szempontból nem észszerűek”- véli Matthias Wissmann, a VDA első embere.

Bár az esetleges új törvény nem jelentené feltétlenül a 620 ezer állás megszűnését, így sincs jó hírünk a belsőégésű motorokat, emissziót mérséklő rendszereket, váltókat, és egyéb, az elektromos autókhoz nem szükséges alkatrészek gyártói számára. Ezen pozíciók megmaradására ugyanis akkor sincs semmi garancia, ha semmi sem változik a szabályozásban. Különösen kritikus annak a 132 ezer német munkahelynek a jövője, melyek a kkv-szektorba tartozó beszállítókhoz köthetők, ugyanis jelentős tőke hiányában aligha vihető végig teljes vállalati profilváltás, pláne tömegesen.

Mivel a belsőégésű motorok és az alternatív hajtások közti átállás várhatóan kormányzati beavatkozás nélkül is lezajlik, a gigantikus munkaerő-piaci kihívás (munkahelyek tömeges megszűnése, új szakmák létrejötte stb.) viszonylag zökkenőmentes áthidalására megoldást egy óriási, komplex akcióterv jelenthetne – csakhogy ilyen egyelőre nincs. Ennek legfőbb oka, hogy jelenleg nincs olyan autóipari vállalat vagy elemző, aki pontosan meg tudná mondani az elektromos autók eladásának jövőbeli dinamikáját.

Kapaszkodót a széndioxid-kibocsátás jelenthet, Clemens Fues szerint alternatív forgatókönyvet csak reális és konkrét éghajlatvédelmi célokra lehet alapozni. A tanulmányt készítő Ifo vezetője egy széndioxid-kvótarendszerhez hasonló szabályozást vázolt fel, mely megoldást jelenthet az autóiparnak is.