Elemzések Ha a gyorsaság számít, BKV, ha a kényelem, autómegosztó

Ha a gyorsaság számít, BKV, ha a kényelem, autómegosztó

Kuthi Áron | 2019.08.28 13:01

Ha a gyorsaság számít, BKV, ha a kényelem, autómegosztó

Budapest egy fiatal város, az emberek nyitottak arra, hogy megváltoztassák az életüket - kezdte beszámolóját a magyarországi DriveNow ügyvezetője, a szolgáltatás első három hónapját bemutató sajtótájékoztatóján. Fischer Péter ezzel arra utalt, hogy jóleső meglepetéssel tapasztalták azt, hogy mennyire sokan választják a közösségi autómegosztókat a magyar fővárosban. Várakozásaikat jócskán felülmúlta a regisztrálók száma és a bérlési idők hossza.

Hirdetés

Fischer Péter a DriveNow térképes nyomkövető rendszeréből (ahol csak az autó felvételének és leadásának lokációja látható) rögzített képeken mutatta be, hogy hol veszik igénybe legtöbben a közösségi járműveiket. Ennek alapján az látszik, hogy a legtöbb bérlés a belvárosban indul, de fontos a pályaudvarok környéke is, amelyek amúgy is közlekedési csomópontnak minősülnek. Érdekes jelenségként mutatott rá arra, hogy nyáron különösen népszerű autófelvételi és leadási hely volt az Erzsébet híd pesti hídfője.

Rengeteg autójuk indul reggel a városközponttól távolabbi helyekről, ebből azt olvasták ki, hogy az ingázásban is szerepe van a szolgáltatásnak, így további P+R-parkolókra lenne igény. A Nagykörúton belüli részen rengeteg autó mozog napközben, Budán viszont csak egyetlen jelentősebb hub alakult ki, ez pedig a Batthyány tér és környéke. Délutánonként a Mammut bevásárlóközpontnál, a Vár környékén, a Krisztinavárosban és a Hősök terénél is lehet találkozni DriveNow autókkal. Mint megtudtuk, arról, hogy munka végeztével minél több autót lehessen felvenni minél kedvezőbb helyekről, DriveNow-munkatársak gondoskodnak, akik napközben népszerű helyekre mozgatnak egyes autókat.

A DriveNow további megfigyelései

  • Aki autómegosztót használ, annak mindegy, melyik szolgáltatóval megy

A felhasználók 70-75 %-a más autómegosztó szolgáltatást is használ, de ez Fischer Péter szavai szerint nem furcsa, más városban sincs máshogy. "Aki beépítette mindennapjaiba a megosztási szolgáltatást, annak az a lényeg, hog legyen elérhető autó a közelben" - mondta. A regisztráltak 25%-a viszont a megosztással most ismerkedő új felhasználó, akik közül kétségkívül sokan kezdhették a bérlést a MINI Cabrio kipróbálásával.

Forrás: DriveNow Facebook
  • Ahol az autómegosztás növekedett, ott növekedett egyben a bicikli és a tömegközlekedés használata is

Vagyis nem a BKV helyett, hanem mellette használják az emberek a megosztást. A felhasználók 58%-a szabadidős tevékenységhez veszi igénybe az autót, 38%-a az ingyenes parkolásért, 36%-a munkába jár vele, 21%-a bevásárlást intéz vele, 10%-a pedig a reptérre (-ről) jár vele. Érdekes, hogy a válaszadók 22%-a mondta azt, hogy klassz dolog közösségi autót használni, vagyis az élményfaktor nem kis részt játszik a bérlésben. Az eredményekből Fischer Péter azt a következtetést vonta le, hogy amikor a gyorsaság a fontos, a tömegközlekedést választják az emberek, amikor a kényelem, akkor DriveNow-ra váltanak. Az egyéni regisztrálókon kívül sok cég is használja a szolgáltatást.

Kiszervezik az autók átmozgatását

Van egy ötletes szolgáltatásuk is, a Drive'n Save, amely arról szól, hogy azok az autók, amelyek kevésbé forgalmas helyen parkolnak, vagy már régóta nem bérelte ki egy felhasználó sem, alacsonyabb, akár az aktuális díjszabásnál kedvezőbb percdíjon bérelhetőek. Egy ilyen újítás mindenkinek kedvez: előnyös a felhasználóknak, mert olcsóbban jutnak autóhoz, kedvez a vállalatnak, mert kevesebb erőforrást kell az autók mozgatására fordítani és hasznos a városnak, hiszen, így mindig az aktuális igényeknek leginkább megfelelő helyeken lesznek az autók.

A DriveNow jelenleg is vizsgálja, elemzi egy magyar vidéki város esetében a szolgáltatás bevezetésének lehetőségét, ám Fischer Péter a település nevét nem árulta el, csak annyit, hogy a szolgáltatás indítása "bonyolult kérdés". Megtudtuk, a cég a flottája és szolgáltatási területe növelésére egyaránt készen áll.

A BMW és a Daimler közös világa

A DriveNow a ShareNow márkanév alatt működik. Ez annak a hatalmas összefogásnak a védjegye, amelyre a Daimler és a BMW szánta el magát tavaly. Addig a BMW vitte a DriveNow nevet és szolgáltatást illetve a Daimler a car2go-t. Azt, hogy a két autómegosztóból egy lesz, már tavaly március óta tudni lehetett, erről beszélt Dieter Zetsche, a Daimler akkori vezérigazgatója. Ez volt az a pont, hogy a két autóóriás felismerte, hogy ezen az újfajta piacon, ahol a jármű birtoklása már nem annyira fontos a fiatal generáció számára, már nem egymás ellen kell versenyezni, hanem a kicsi és nagyobb feltörekvő mobilitási szolgáltatók, mint például a Lyft és a Uber ellen. Vagyis a ShareNow néven egyesített szolgáltatás a városi, elővárosi mobilitás, az intelligens közlekedés új trendjeire adott válasz.

A ShareNow-t létrehozó egymilliárd eurós befektetés további négy almárka megszületését is jelenti. Ezek a multimodális közlekedést szolgáló ReachNow, az elektromos autók töltésére használható ChargeNow, a taxiszolgáltatást adó FreeNow és az intelligens parkolást nyújtó ParkNow.

Kiemelt Partnereink