Elemzések Az elektromos autókon megnyert kibocsátás sokszorosát füstölik el a SUV modellek

Az elektromos autókon megnyert kibocsátás sokszorosát füstölik el a SUV modellek

Beck András | 2019.11.19 10:30

Az elektromos autókon megnyert kibocsátás sokszorosát füstölik el a SUV modellek

Az elmúlt kilenc év autóipari forradalma nem az elektromos autó térnyerés volt, hanem a SUV-ok (sport utility vehicle) népszerűségének globális növekedése – mutatott rá a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) jelentése.

Hirdetés

Az SUV modellek elterjedése jelentette a 2010 és 2018 közötti, személygépkocsikhoz kötődő, napi 3,3 millió hordó olajkereslet-növekedés szinte teljes egészét. Az SUV-ok további terjedése gyakorlatilag teljesen redukálhatja az elektromos autók olajkereslet csökkentő hatását, ami alááshatja a klímavédelmi elképzeléseket is – állapította meg elemzésében Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olajipari szakértője. Miközben a sajtó elsősorban az elektromos autó térnyeréséről beszél, olajkeresleti oldalon az SUV-ok és az önvezetők autó térnyerése legalább ilyen fontos tényezők.

Negyedével nő a fogyasztás

Az SUV-ok a velük hasonló méretű kompakt gépjárművekhez képest 25 százalékkal több üzemanyagot fogyasztanak. A fogyasztói választás az elmúlt kilenc évben egyértelműen ebbe az irányba mutatott. A SUV-ok száma globálisan is 35 millióról 200 millióra nőtt, vagyis minden hetedik autó ma már ebbe a kategóriába esik bele globálisan. Hiába javult a motorok hatékonysága, ezek a gépjárművek testesebbek és nagyobb homlokfelülettel rendelkeznek, ami magasabb fogyasztást eredményhez.

Kényelmesebb beszállás

A vásárlók, az egyébként hamis jobb biztonságágérzet, vezetési élmény és kényelmesebb beszállás miatt döntenek az SUV-ok mellett nem beszélve a presztízs jelentette előnyökről – húzta alá Pletser Tamás. Az európai autógyártók is sikeresen beszálltak az Egyesült Államokból érkező trendbe és egyre kisebb alvázakra is építenek magasított járműveket. Az SUV-ok ráadásul a cégek fejőstehenei lettek: ebből a kategóriából származik a legmagasabb marzs. Így gyakorlatilag ezek az autók tartják el a személygépkocsi-gyártó vállalatokat. Még olyan cégek is, mint a Fiat Chrysler, mely egyesülhet majd a PSA csoporttal, az ikonikus Fiat 500-as gyártásának leállításáról döntött az Egyesült Államokban idén szeptemberben. Az Európában forgalomba helyezett gépjárművek súlya és utcai felülete drasztikusan megnőtt az elmúlt évtizedek során. Egy VW Golf I (1974-1983 között gyártott) és Golf VII (2013-tól gyártott) esetében a súly 750 kilogrammról 1205 kilogrammra nőtt, míg az utcán elfoglalt terület, azaz gyakorlatilag az alapterülete 6 négyzetméterről 7,7 négyzetméterre emelkedett. De a többi gyártónál is hasonló a tendencia, miközben az SUV-ok növelték a termékpaletta átlagsúlyát.

Az SUV-ok elektrifikálása nem egyszerű

Ez persze klímavédelmi szempontból katasztrofális. Az IEA szerint ha a trend folytatódik, az SUV-ok gyakoribb használata akár további napi 2 millió hordónyi olajkereslet növekedést okozhat, ami 150 millió elektromos autó megtakarításait ellensúlyozhatja. Az SUV-ok okozta emissziónövekedés az elmúlt 10 évben a második legnagyobb szén-dioxid forrás volt az elektromos áramtermelés után. Az SUV-ok elektrifikálása ráadásul nem egyszerű feladat: mivel nagy tömegű és nagy légellenállású járművekről van szó, jóval nagyobb akkumulátor-csomagra van szükség, mint egy kompakt személygépjárműnél – tette hozzá az Erste elemzője. A klímavédelem szembekerült a fogyasztói preferenciákkal és a gépjárműgyártók érdekeivel.

Az önvezetésen sok kőolaj spórolható meg

Egyébként a jövőben várhatóan nem csak az elektromos autónak lesz hatása az olajkeresletre. Egy nagyon optimista Bloomberg becslés szerint az elektromos autók, amelyek jelenleg 352 ezer hordó/nap olajkeresletet ellensúlyoznak, 2040-re akár napi 6,4 millió hordó olajkereslet-zuhanást okozhatnak. Másik oldalról viszont, ha elterjed az önvezető autó, akkor amiatt akár napi 2,5-3 millió hordóval csökkenhet a globális olajkereslet. Érdekesség, hogy ha az összes autó 20-25 százalék önvezető lenne, akkor az már elegendő ehhez a olajfelhasználás-csökkenéshez, mivel az emberi irányítású járművek is kénytelenek lesznek igazodni a szabályokat precízen betartó, lassabb gyorsulást és kevesebb fékezést igénylő önvezető járművekhez. Így a megtakarítás zöme náluk keletkezik, nem is az önvezető járműveknél. Vezetni unalmasabb lesz, de legalább kevesebb üzemanyag lesz szükséges, hogy eljussunk egyik pontról a másikra – állapította meg Pletser Tamás.

Nyitókép: Pexels

Kiemelt Partnereink