Elemzések 2040-re a kisebbség lesz a többség az amerikai iparban

2040-re a kisebbség lesz a többség az amerikai iparban

autopro.hu/K.Á. | 2019.01.22 15:03

2040-re a kisebbség lesz a többség az amerikai iparban

Az autóipar jelentős innovációs hajtóerőt képvisel, a digitális átalakulásban fontos szerepet játszik. Ebben az automatizációs folyamatban a fiatal, sokoldalúan képzett munkaerőnek kulcsszerep jut, ennek a rétegnek a részvétele szükséges a járműipar gazdasági vezető pozíciójának megőrzéséhez – mutat rá a PwC globális adótanácsadó vállalat friss elemzése.

Hirdetés

Az automatizálás fokozatosan számolja fel az autóipar hagyományos gyártósori pozícióit, és egyre több, a digitális világban képzett szakembert, így informatikust, fejlesztőt, adatelemzőt várnak a vállalatok. Ám nem is közvetlenül a termelés átalakulása kívánja meg ezeknek a pozícióknak a betöltését, hanem az, hogy maguk a járművek alakulnak át fokozatosan. Az A-ból B-be való eljutás ma már nem elegendő szolgáltatás egy autótól, egyre inkább elvárás a különböző digitális termékek és szolgáltatások beépítése. A digitális technológia mindennapossá válásával középpontba helyeződik az ügyfélélmény, amely az autótól állandó készenlétet követel meg – fogalmaz a globális elemzőház.

Az így tervezett és gyártott autókhoz viszont alapvetően másfajta gondolkodás szükséges, az iparnak tehát képeznie, fejlesztenie és jutalmaznia kell azokat a szakembereket, akik ezt az újfajta hozzáállást képviselik. A tehetségek megtalálása, kiválasztása, képzése és megtartása új céges stratégiák kidolgozását igényli, de ami még ennél is fontosabb, komoly befektetést von magával.

Nem a fehér férfiak fogják az autóipari többséget alkotni

A PriceWaterhouseCoopers (PwC) elemzése idéz egy amerikai munkaerőpiaci felmérést, amely szerint az autóiparban dolgozók 78 százaléka férfi, és 69 százalékuk 35 év feletti. Viszont a digitális felhasználói területen dolgozók, az ügyfélélmény-fejlesztők 51 százaléka nő, és 53 százalékuk 34 éves vagy annál fiatalabb. A fiatal női munkavállalók 88 százaléka nyilatkozta azt, hogy a sokszínűséget és befogadást szem előtt tartó vállalati politikák hangsúlyos tényezőként jönnek szóba munkahelyválasztáskor.

Sokszínűséget sürgetnek a vezetők

A PwC felmérése szerint a megkérdezett autóipari vezérigazgatók 2015-ben 64, 2017-ben viszont már 85 százaléka nyilatkozta azt, hogy a sokszínű munkavállalói réteg kialakítását tartották szem előtt HR-politikájukban. Az úgynevezett millenniumi generáció (az 1980 és 1995 között születettek) az Egyesült Államokban az eddig tapasztalt legszínesebb, legösszetettebb munkaképes korú generációját jelenti. Itt még 56 százalék a fehérek aránya, viszont az őket követő Z-generációban már várhatóan ők a kisebbség. Ez a két generáció már beleszületett a digitális világba, ezért az autóipar, és minden, a diszruptív technológiákat használó iparág számára ők az utánpótlás.

20 éven belül megváltozik minden

A fehérek arányszámának változását a PwC egyáébként a nagy hírű Brookings Intézet adataira támaszkodva idézte, annak is a Millenniumi generáció: híd Amerika sokszínű jövőjéhez című, tavaly megjelent kutatását vette alapul. Ez a tanulmány 2040-re teszi azt a fordulópontot, ahol már a különböző faji és etnikai kisebbségek fogják alkotni az amerikai társadalom nagyobbik részét. Az intézet elemzésének ipari kilátásokra vonatkozó megállapítása többek között, hogy az Egyesült Államoknak épp az iparilag fejlettebb északi részén alacsonyabb a népszaporulat, így Ohio állam, Chicago, New York, míg a technológiai fellegvárak, mint Houston, Austin és Seattle mágnesként vonzzák a tech-területen képzett millenniumi generáció tagjait.

A PwC ajánlása szerint tehát a jobb befogadást lehetővé tevő intézkedéseket – ezt a fajta kulturális váltást – a szervezet vezetését is beleértve kell végrehajtani. De azt, hogy egy vállalat valójában mitől válik sokszínűvé, nehéz mérni, ezért az ebben szívesen részt vevő beosztottakat érdekeltté kell tenni a munkahelyi kultúra erősítésében, és őket valamilyen formában jutalmazni. A bevált gyakorlatot pedig a szervezet más részével is meg kell ismertetni. A PwC felhívja a figyelmet, a téma nem csupán vállalati jóléti intézkedésekről szól, a befogadó jellegű vállalatok esetében 1,4-szer nagyobb a valószínűsége, hogy növekedni tudnak.

Kiemelt Partnereink