Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
2022-ben dőlhet el az Apple autós projektjének sorsa
Már lassan nyolc éve, hogy kezdetét vette az Apple önvezető elektromos autójának fejlesztése. A projekt koránt sem haladt simán az elmúlt években, és nem volt ez másképpen 2021-ben sem, mikor kulcsemberek távozásáról és sikertelen tárgyalásokról érkeztek hírek. Mintegy nyolc évvel kezdetét követően, 2022 válhat az okostelefon-gyártó projektjének sorsdöntő évévé.
Természetesen abban nincs semmi különös, hogy egy komplex projekt lefutása sok időbe telik. Az első iPhone-t például három évig fejlesztették. Körülbelül ugyanennyi időbe telt az első Ipad és Apple Watch kifejlesztése is, míg az Apple VR headsetén 2016 óta dolgoznak a mérnökök, és várhatóan 2022-ben fogják piacra dobni. Ugyanakkor az Apple említett termékeinek fejlesztését nem kísérték rendszeres vezetőváltások – ellenben az önvezető autó fejlesztését.
A jármű megtervezését célzó Titán projekt 2014-ben indul el Steve Zadesky a Ford egy volt mérnöke vezetésével. Később Dan Riccio, az Apple hardverdivíziójának vezetője vette át tőle a stafétabotot, akit elődje Bob Mansfield követett. Utána, 2018-tól Doug Field, a Tesla egyik volt vezetője kapott megbízást a projekt irányítására, amit egészen 2021 szeptemberéig végzett. A projekt jelenleg Kevin Lynch kezében van, akinek csak a szoftverek terén vannak tapasztalatai. Ez egyébként nem feltétlenül probléma, tekintve, hogy a tudása mind az önvezető rendszer, mind a jármű operációs rendszerének tervezését segítheti.
Lynch célkitűzése egy kormánykerék és pedálok nélküli, limuzinos élményt nyújtó jármű megalkotása, amit 2025-ben dobhatnak piacra.
Sokan távoztak az elmúlt évben
Lynch érkezésével a projektvezető személyének kérdése ugyan lehetséges, hogy hosszú időre megoldódott, ám 2021-ben elődjén, Fielden kívül sok másik kulcsember is kilépett a projektcsapatból. 2021 elején négy vezető menedzser, Dave Scott, Jaime Waydo, Dave Rosenthal és Benjamin Lyon távozott. Őket nemrég a hírek szerint legalább három fontos mérnök követte, akik akkumulátortechnológián, hajtásrendszereken és önvezetési szenzorokon dolgoztak. A Titán projekt néhány volt munkatársa repülő taxikat tervező cégekhez pártolt át, ami a Detroit News szerint felveti annak kérdését, hogy valószínűbbnek tartják-e egy repülő autó levegőbe emelését, mint egy önvezető Apple autó megalkotását.
A fluktuáció és persze a technológiai nehézségek mellett azonban további probléma, hogy az autógyártást lehetővé tevő partnerségek megkötése is nehezen halad. 2021-ben az Apple-nek nem sikerült megállapodnia a Hyundai Motor Csoporttal autóinak bérgyártásáról, továbbá a BYD és CATL akkumulátorgyártókkal folytatott tárgyalások is megrekedtek.
Mindezt egybe véve 2022 sorsdöntő év lehet az Apple projektje számára. A sorban már ötödik vezetőnek, Lynch-nek bőven lesz teendője, ha egyenesbe akarja hozni az Apple első autójának fejlesztését, és tartani akarja az általa szabott 2025-ös határidőt. Amennyiben egy évvel érkezése után is komoly gondok terhelik a projektet, az Apple-nek lehet érdemes felülvizsgálnia annak megvalósíthatóságát, esetleg közel 200 milliárd dollár készpénzének egy részét egy e-autó startup felvásárlására fordítania.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!