Autopro Blog Megvédhetjük a Földet elektromos autók nélkül?

Megvédhetjük a Földet elektromos autók nélkül?

Pörge Béla | 2024.01.21 16:22

Megvédhetjük a Földet elektromos autók nélkül?

Fotó: Nissan Newsroom

Azt nehéz lenne vitatni – komolyan vehető szakemberek ezt nem is teszik -, hogy a globális szén-dioxid-kibocsátást csökkenteni kell, különben élhetetlenné válik a bolygónk. De vajon a közlekedésben kell kezdeni a változást? S ha igen, az elektromos autók jelentik az egyetlen megoldást?

2024-ben már lényegében mindenki számára egyértelmű, hogy a szén-dioxid-kibocsátással kezdeni kell valamit – leginkább csökkenteni kellene. Az már inkább vita tárgya lehet, hogy ezt hol érdemes elkezdeni: egyáltalán egyéni szinten? Az iparban, vagy a közlekedésben? 2022-es adatok szerint az energiaszektor volt a legnagyobb kibocsátó 40 százalékos részesedéssel, az ipar 25 százalékkal a második, a közlekedés és a szállítás a harmadik 21,5 százalékos részaránnyal. A globális szén-dioxid-kibocsátás mintegy 7-8 százalékáért felelnek a személyautók.

Ilyen számok mellett egyrészt nehéz azt mondani, hogy minden rendben a közlekedésben, másrészt viszont az is látható, hogy a legnagyobb bajt nem az autók okozzák. Még akkor sem, ha nagyobb városban élve valószínűleg már mindenki tapasztalta a saját bőrén is, miért nem jó, ha túl sok az autó az utakon.

Bazsó Gábor újságíró, autóipari szakértő – ismertebb nevén Karotta – nemrégiben a Tribün című podcastban beszélt az elektromos átállás fontosságáról. A fent megfogalmazott kérdésekben egyértelmű álláspontot vett fel: a belső égésű motorok kibocsátása káros az emberekre (elég csak arra gondolni, hogy a garázsban, járó motor mellett az autóban ülve életveszélyben vagyunk), ezért minél előbb át kell állni elektromos autókra. Bár léteznek más alternatívák, az elektromos hajtás a leginkább kidolgozott, a gyanakvás és az ellenérzések pedig csak lassítják a folyamatot.

Karotta szerint az elektromobilitás mellett szóló érv az is, hogy a világ különböző politikai berendezkedésű országai, eltérő kulturális háttérrel (lásd Európa, Kína és Észak-Amerika) egyaránt arra jutottak, hogy az elektromos hajtás lehet a belső égésű motorok alternatívája. Ez ugyanis azt jelenti, hogy nem egy értékrendi választásról van szó, hanem ez a szükséges megoldás.

A benzinkutak sem a fán teremtek, természetes, hogy a töltők sem

Bazsó felhívja a figyelmet a beszélgetésben arra, hogy mennyire természetesnek veszi az emberek többsége a benzinkutakat és az olaj elérhetőségét, erre bizonyíték, hogy rengeteg üzemanyag fogy évente a világon. Ehhez képest hatalmas anyagi vonzattal és károsanyag-kibocsátással jár az, hogy a nyersanyagokból az autókba tankolható benzin vagy gázolaj legyen, és hogy ez ennyire kiterjedt hálózaton, ilyen könnyen legyen elérhető.

Ennek tükrében a szakember szerint érthetetlen, hogy sokan attól félnek, honnan lesz elég elektromos áram a villanyautók töltéséhez. Szerinte az emberiség ugyanúgy meg tudja oldani ezt a kihívást, mint az olajfinomítást.

Tényleg nincs más megoldás, csak az elektromos autó?

Bazsó Gábor álláspontjával kapcsolatban érdemes Dr. Hanula Barna, a győri Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Járműmérnöki Karának docensét idézni, aki májusban adott interjút lapunknak. A szakember a károsanyag-kibocsátással kapcsolatban lényegében egy állásponton van Bazsó Gáborral, hiszen égető problémának nevezte azt. Ugyanakkor Hanula Barna szerint azt kell előbb megvizsgálni, mi a legnagyobb kibocsátó, és először ott kell kezdeni a javulást. „Nem a közúti közlekedés az a terület, ahol a legégetőbb a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése” – fogalmazott akkor.

Hanula Barna az interjúban felhívta rá a figyelmet, hogy a teljes életciklust tekintve a benzines és az elektromos autók közel paritásban vannak, miközben az elektromos autók előállítási költsége magas, a villanyáram pedig sehol sem zöld. Fontos kérdés persze, hogy mennyire zöld az áram egy adott országban, ez is befolyásolhatja az e-autók hasznosságát – Németországban tízszer akkora egy kilowatt áram szén-dioxid-tartalma, mint Franciaországban.

A szakember szerint a közlekedésben a legfontosabb egy szemléletváltás lenne: használjuk a megfelelő eszközt a megfelelő feladatra. A sűrűn lakott városokban például az elektromos autó jó alternatíva, de a legjobb az alacsony károsanyag-kibocsátású buszok használata lenne, míg a legrosszabb a belső égésű motoros autó. Hosszabb utazások esetében azonban egyáltalán nem ördögtől való a benzines autók használata. A cél a globális kibocsátás csökkentése, nem az elektromos autók terjedése.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink