Beszállítók Úgy döntött, mégsem lesz sírköves, most az SMR folyamatmérnökségének vezetője

Úgy döntött, mégsem lesz sírköves, most az SMR folyamatmérnökségének vezetője

Szabó Fanni | 2018.06.29 11:00

Úgy döntött, mégsem lesz sírköves, most az SMR folyamatmérnökségének vezetője

Gimnáziumban az embernek még egészen elképesztő tervei vannak a jövőjét illetően. A legtöbben 18 évesen még nem tudják, mivel is fognak foglalkozni. Kovács Tamásnak azonban szilárd elképzelése volt arról, hogy sírkövesként keresi majd meg a kenyerét. Egészen másképp alakult: most 29 éves, és az SMR mosonszolnoki gyárában dolgozik a folyamatmérnökség vezetőjeként.

– A Samvardhana Motherson Group a világ harminc legnagyobb autóipari beszállítójának egyike. Magyarországon négy településen is jelen van. A Mosonszolnokon működő gyár fő tevékenységei közé a személygépkocsi visszapillantó tükrök műanyag alkatrészeinek fröccsöntése, festése és a tükrök összeszerelése tartozik. Hogyan kerültél ehhez a vállalathoz?
A gimnáziumban még teljesen máshogy képzeltem el a jövőmet. Talán furán hangzik, de sírköves szerettem volna lenni és el is indultam ebben az irányban. Ausztriában dolgoztam segédmunkásként, de hamar rájöttem, hogy sokkal többre vihetem, ha továbbtanulok. Vonzott a mérnöki szakma, láttam, hogy mennyit lehet keresni, ezért autó villanyszerelőnek, majd autótechnikusnak tanultam. A gyakorlatom alatt ismerkedtem meg a villamossággal, nagyon megtetszett, de a munkámat nem hagytam ott, levelezőn elvégeztem a villamosmérnökit a Széchenyi István Egyetemen. A mérnök gyakorlatom közben kerültem kapcsolatba az SMR-rel, villamos rendszert építettünk ki a vállalatnál. Egy tanárom ajánlott be, nagyon örültem, hogy felvettek. Folyamatmérnökként kezdtem a pályafutásom.

Viszonylag hamar kerültél vezetői pozícióba. Okozott nehézséget a váltás?
Egy évig dolgoztam folyamatmérnökként, majd kaizen-mérnök lettem: logisztikai, operatív tevékenységek fejlesztésével foglalkoztam. Egy kaizen-mérnök főként a folyamatok hatékonyságának növelésével, a minőség javításával foglalkozik. Minden évben volt egy üzleti cél, amelyet teljesíteni kellett. Idén április elsejével vett új fordulatot a karrierem, amikor kineveztek a folyamatmérnökség vezetőjévé. Szerencsére eddig könnyedén veszem az akadályokat. Jelenleg egy nyolc mérnökből álló gárdát koordinálok, felügyelem a munkájukat, de a kaizen-tevékenység is megmaradt. A gépek értékelése, fejlesztése, feladatok kiadása és delegálása tölti ki a mindennapjaimat.

Ha jól tudom, az utánpótlásnevelő programban is részt veszel. Mit takar ez pontosan?
Igen. Az SMR egyik stratégiája, hogy a vezető beosztású kollégákat szervezeten belül neveli ki. Ez azt jelenti, hogy a vezető kijelöli azt a munkatársat, akit arra érdemesnek tart­, bevonja a szakmai problémákba, napi feladatokba. Így lettem az összeszerelő üzem vezetőjének helyettese. A program tulajdonképpen belső utánpótlást takar.

Mit gondolsz melyik fontosabb? Alapképzés után mester diploma megszerzése vagy inkább az iparban szerzett szakmai tapasztalat?
Úgy vélem, mindkettő fontos. Van, amit az iskolapadban nem lehet megtanulni. Az autóiparban dolgozó vezetőnek át kell látnia a termelésben zajló munkát is, nem szabad restnek lenni, bizony néha be kell mászni egy-egy gépbe, hogy testközelből lássuk a problémát. Emellett persze a tanulmányokat sem szabad elhanyagolni, a villamosmérnöki diplomám után elkezdtem a műszaki menedzser mester szakot is és a vállalat továbbképzésein is rendszeresen részt veszek. Legyen az szakmai, vagy akár személyiségfejlesztő képzés.

A vállalatoknak nincs könnyű dolguk manapság, ha szakembereket akarnak szerezni. Biztosan interjúztattál már. Hogyan zajlik egy állásinterjú az SMR-nél?
Vállalatunk is folyamatosan keres szakembereket, nagyon nehéz jó mérnököt találni. A saját példámról tudok beszámolni: nálam egy interjú nem a klasszikus értelemben vett elbeszélgetést jelenti, sokkal inkább mondjuk interaktív gyárlátogatást. A leendő kollégákat beviszem a gyártóterületre, ahol felvetek egy problémát, amit adott idő alatt meg kell oldaniuk. Így kiderül, mennyire csapatjátékos, hogyan kezeli a váratlan helyzeteket, milyen készségekkel rendelkezik.

Mit üzennél azoknak a fiatal mérnökhallgatóknak, akik hasonlóan sikeresek szeretnének lenni a munkájukban?
Azt gondolom, komoly karriert lehet építeni, ha valakinek van hozzá affinitása. Vannak olyan szerencsés emberek, akikben a vezetői-képesség már születésük óta megvan, és csak elő kell hozni, de ez ugyanúgy tanulható is. Az embernek folyamatosan fejlesztenie kell magát, és ez bizony időigényes. A mai világban az információ gazdagít, minél többel rendelkezünk, annál jobban tudjuk kamatoztatni a tudásunkat és annál előrébb jutunk. Lehetséges, hogy gyakornokként még akár takarítani vagy kávét főzni is kell olykor, de minden belefektetett energia meghozza a gyümölcsét, csak alázatosnak és kitartónak kell lenni.

Kiemelt Partnereink