Beszállítók Több millió hibás légzsákkal felszerelt autó járhat az utakon

Több millió hibás légzsákkal felszerelt autó járhat az utakon

autopro.hu/Sz.N. | 2020.08.12 04:20

Több millió hibás légzsákkal felszerelt autó járhat az utakon

Fotó: Pexels

Érdemes ellenőrizni, hogy járművünket visszahívták-e Takata légzsákcserére vagy más biztonsági okból kifolyólag. Az érintett légzsákok ammónium-nitrátot tartalmaznak, mely a hatalmas bejrúti robbanásban is közrejátszott. A Bejrútot megrázó hatalmas robbanásért közel 2500 tonna ammónium-nitrát volt a felelős, a rendkívül gyúlékony kémiai anyagot a város kikötőjében tárolták.

Mindezek ellenére a csődöt jelentő légzsák beszállító – mely épp az Egyesült Államok legjelentősebb visszahívását folytatja –, a Takata egykori tanácsadójának elmondása szerint még mindig olyan autók milliói vannak az utakon, melyeket a hibás légzsákpatronokkal szereltek fel. Ezekben ammónium-nitrátot használnak hajtóanyagként, így magukban hordozzák a halálos robbanás veszélyét.

„Nagy valószínűséggel az országban közel félmillió kilogramm található az emberek autójában” – nyilatkozta Jerry Cox, a korábban a Takatának dolgozó ügyvéd, aki egyben a „Gyilkos légzsákok: Az autógyártók halálos titka, amit nem akarnak, hogy megtudj” című könyv szerzője.

Sokkal több hibás jármű lehet

Az Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Igazgatóság (NHTSA: National Highway Traffic Safety Administration) adatai alapján készített számításai szerint eddig 12 millió olyan járművet hívtak vissza hibás légzsákkal, melyek javítását még nem végezték el. „Amiről a kimutatások nem beszélnek, hogy 30 millió autó szaladgál az utakon, melyeket még csak vissza sem hívtak” – mondta.

Az NHTSA szerint 2013 óta körülbelül 63 millió meghibásodott Takata légzsákkal felszerelt, 19 autógyártótól származó járművet hívtak vissza, mellyel az Egyesült Államok minden idők legnagyobb visszahívási botrányává nőtte ki magát az eset. A légzsákpatronok hajlamosak felrobbanni, főleg forró és párás feltételek között, és fémrepeszeket kilőni az utastérbe. Hivatalos források szerint az Egyesült Államokban eddig 16 halálos balesetért és legalább 250 sérülésért, világszinten pedig 25 halálos esetért felelősek a Takata hibás légzsákjai.

A hivatal is hibázott a vizsgálatban

2019 decembere óta több mint 41 millió járművet hívtak vissza hibás Takata légzsákok miatt. Évekkel ezelőtt a Takata újfajta légzsákpatront kezdett gyártani, melyhez páramentesítőt adtak azzal a céllal, hogy az ammónium-nitrátot szárazon tartsa, ezzel csökkentve az esélyét, hogy olyan állapotba kerüljön, mely során az aktiválással veszélyes robbanás is együtt jár. 2015-ben az Obama-adminisztráció ultimátumot adott a Takatának: bizonyítsa 2019 év végéig, hogy valóban biztonságosak az új felfújó-berendezések vagy az Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Igazgatóság további 30 millió Takata-légzsákkal felszerelt autót hív vissza.

Végül 2019 májusára végzett az NHTSA a vizsgálatokkal, melynek eredményeképp biztonságosnak nyilvánította a légzsákokat és megállapította, hogy nincs szükség a járművek visszahívására. Cox, akit a Takata Egyesült Államokbeli egysége kért fel 2014-ben válságmenedzsment céljából, elmondta, hogy átnézte a mérnöki elemzés másolatát, mely alapján az NHTSA meghozta döntését.

„A teljes vizsgálatot titokban, független mérnökök bevonása nélkül készítették” – mondta Cox, hozzátéve, hogy a kormányzati döntéshozók meg sem kérdezték a Takata mérnökeit, hogy biztonságosnak hitték-e az új páramentesítőt, amit a felfújó-berendezésekbe szereltek. „A mérnökök, ha bárki megkereste volna őket, elmondták volna, hogy az új berendezések semmivel sem biztonságosabbak, mint korábban voltak”, illetve, hogy végül lebomlanak és növelik a robbanásveszélyt.

Az ár győzött a biztonság felett

A Takata eredetileg azért fejlesztett ammónium-nitrát légzsákpatronokat, hogy az OEM megrendelők csökkenthessék kiadásaikat. Cox elmondása szerint az új kemikália a versenytársak által használt guanidin-nitrát tizedébe került – azonban számos mérnök fenntartással kezeli. Az egyik rivális, az Autoliv a Takata patronok vizsgálatakor arra az eredményre jutott, hogy nem biztonságosak és a légzsák fém tartály házát repeszekre szaggathatják.

2017-ben a Takata csalásban elismerte bűnösségét és 1 milliárd dollárt fizetett büntetésképp. Egy évvel ezután csődöt jelentett a vállalat. A kínai Key Safety Systems 2018-ban 1,6 milliárd dollárért vásárolta meg a Takata maradványát és a Joyson Safety Systems nevet adta neki.

Sokan nem foglalkoznak vele

Cox továbbra is kritikus a kormány reakcióját illetően, és a 19 autógyártó miatt, melyek a hibás légzsákokat beépítették és kénytelenek voltak visszahívni a járműveket. Elmondása szerint számos használtautó-kereskedő boldogan értékesíti az ammónium-nitrát légzsákpatronnal felszerelt autókat - számolt be az Autoblog.

„Ez egy csináld magadnak projekt” – mondta Cox a légzsákcserék kapcsán. „Ahogy érintett lesz benne az ember, magáért felel, a kormány segítségére nem számíthat.”

A támogatás annyit jelent, hogy a kereskedőknek térítésmentesen kell kicserélniük az eszközt. Az NHTSA annyiban segíti az Egyesült Államokbeli fogyasztók életét, hogy alvázszám alapján kideríthető, amennyiben a tulajdonos járműve érintett a visszahívásban. A hibás Takata légzsákokkal felszerelt járművekről listát vezetnek a gyártók is.

Kiemelt Partnereink