Beszállítók Szakmunkásokat és vegyészeket is vár a debreceni CATL

Szakmunkásokat és vegyészeket is vár a debreceni CATL

Pörge Béla | 2024.03.19 07:18

Szakmunkásokat és vegyészeket is vár a debreceni CATL

A CATL debreceni építkezése 2024 februárjában. | Fotó: Palkó György

Egy éven belül már ezren, a jövő év végére pedig akár már kétezren is dolgozhatnak Debrecenben a CATL gyárában. Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetője elárulta az autopro.hu-nak, hogy elsősorban milyen pozíciókba keresnek dolgozókat az épülő debreceni gyárba, valamint azt is, mikor kezdődhet a termelés.

Hirdetés

- Korábban 2025 elejét nevezte meg a CATL a debreceni beruházás első ütemének befejezésére, azaz ekkor kezdheti meg a termelést az első gyáregység. 2024 első negyedévéből nézve még mindig tartható ez az ütemterv?

- Továbbra is az az elképzelésünk, hogy 2025 első félévében megkezdjük a termelést Debrecenben. A gyárkapuk megnyitásának pontos dátumát és a termelés megkezdését természetesen rengeteg tényező befolyásolja, ezért ennél pontosabbat nem tudok mondani, de 2025 folyamán terveink szerint megkezdjük a termelést.

- Februári hír, hogy a magyar leányvállalat együttműködési megállapodást kötött a Debreceni Szakképzési Centrummal. Milyen képzettségű munkaerőre lesz szükség a debreceni üzemben? Milyen mértében tudnak a helyi munkaerőre támaszkodni?

- Helyi vállalatot szeretnénk építeni és elsősorban helyi munkaerőre tervezünk támaszkodni. Ugyan Debrecen önmagában ehhez szűk kereteket kínál, így a tágabb régiót célozzuk meg: úgy gondoljuk, hogy hatvan kilométeres körzetben meg tudjuk szervezni a leendő dolgozóink bejárását. Ugyanakkor arra is van már példa, hogy valaki az ország másik végéből költözött Debrecenbe azért, hogy nálunk dolgozhasson. Elsősorban a diplomás munkaerő terén erős mobilitási hajlandóságot tapasztalunk.

Februárban márkaépítő és toborzókampányt indítottunk Debrecenben és az agglomerációban, amelynek hatására a jelentkezők száma nagy mértékben megemelkedett. Terveink szerint egy éven belül ezer fölé emelkedik a létszámunk, 2025 során pedig a kétezres létszámot is átléphetjük. A beruházás első üteméhez kapcsolódóan a teljes tervezett dolgozói létszámot 2026-ra érhetjük el.

Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetője

Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetője

Nagy számban lesz szükségünk szakmunkásokra, technikusokra. Elsősorban a mechatronika, illetve az informatika, logisztika és vegyipar azok a területek, amelyekre tudunk építeni. A duális képzésekkel kapcsolatban még folynak az egyeztetések, de fontos mérföldkő volt, hogy február közepén stratégiai együttműködési megállapodás írtunk alá a Debreceni Szakképzési Centrummal, amelynek köszönhetően újabb lehetőségek nyílnak meg a városban a szakképzést választó diákok előtt. Hiszünk abban, hogy a szakképzés támogatása mind a diákok számára, mind számunkra előnyös lesz. A Debrecenben és a megyében élő fiatal generáció előtt új és inspiráló karrierlehetőségek nyílnak ezáltal az autóiparban, miközben a CATL elkötelezett és motivált, fiatal helyi munkaerőbázisra támaszkodhat. A CATL-nek kedvező tapasztalatai vannak Németországban ezen a területen, így az elkövetkező időszakban igyekszünk a régió más városaiban is hasonló együttműködéseket elindítani.

- A debreceni beruházást kezdetben erős negatív sajtóvisszhang is kísérte, ez mintha csitulni látszana. Már kevesebb konfliktussal kell szembesülnie a cégnek? Helyben, a napi munka során mit lehetett érezni a negatív légkörből?

- Maga a cég nem igazán volt részese konfliktusnak, ami vitát tapasztaltunk a beruházás körül, az elsősorban politikai természetű volt. Úgy látjuk, hogy ezek a politikai viták továbbra sem szűntek meg, a fókuszuk esetleg kicsit módosult. Ezek a politikai kérdések a beruházásunkat csak áttételesen érintik, a napi munkákat nem nehezítik meg. Mindemelett az elmúlt időszakban kollégáimmal sokat dolgoztunk azon, hogy magyar emberek reálisabb képet kapjanak az akkumulátoriparról és a CATL-ről, ami egy nemzetközileg elismert, piacvezető vállalat. Kifejezetten keressük azokat a lehetőségeket, fórumokat, ahol bemutathatjuk a vállalat tevékenységét, értékteremtését, illetve a karbonsemleges gyártásra irányuló törekvéseit és eredményeit, ezáltal a fenntarthatósági célokhoz történő hozzájárulását.

A CATL hosszú távon kötelezte el magát Debrecen mellett, célunk, hogy jó partneri viszony alakuljon ki a helyiekkel, aktív és pozitív szerepet vállaljunk a debreceni közösség életében. A munkánknak köszönhetően pedig ma már egyre többen látják azt, hogy a vállalat vonzó munkahelyeket kínál és bekapcsolódik a szakemberek képzésébe is. Mindezek mellett a jövőben Debrecen város és térsége társadalmi életében is aktívabban részt kívánunk venni. Már tavaly is voltak jótékonysági és fenntarthatósági kezdeményezéseink, ezeket hosszú távon szeretnénk fenntartani, illetve szeretnénk még több aktivitással jelen lenni a város életében.

- Németországban kifejezetten erős a politikában a zöld képviselet. Mennyire merültek fel környezetvédelmi aggályok a CATL ottani beruházásakor? Tapasztaltak hasonló konfliktusokat, mint Debrecen esetében?

- A németországi Zöldek részéről kifejezetten támogatással találkoztunk, hasonló politikai vitákat nem tapasztaltunk a beruházás kapcsán. Természetesen érthető, ha egy ekkora volumenű beruházás kérdéseket vet fel vagy aggályokat kelt a lakosság egy része körében. Ugyanakkor a jó hírem, hogy a CATL maga is azt vallja, hogy nem elég olyan terméket gyártani, amely zöldebbé teszi a világot, magát a gyártást is fenntarthatóvá kell tennünk. Ehhez kapcsolódóan pedig az is a feladatunk az, hogy mind a CATL tevékenységéről és az akkumulátorok gyártásáról, mind az elektromos közlekedésre történő átállás fontosságáról is tájékoztassuk az embereket.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink