Beszállítók Pályázati támogatás nélkül esély sincs OEM-eknek beszállítani

Pályázati támogatás nélkül esély sincs OEM-eknek beszállítani

autopro.hu | 2014.01.20 13:52

Pályázati támogatás nélkül esély sincs OEM-eknek beszállítani

Az Ajkai Elektronikai Kft.-nél az elmúlt időszakban a Suzuki kiszolgálása jelentette a legnagyobb feladatot. Lautner József ügyvezető ezekről a kihívásokról számolt be.

Korábbi cikkünkben arról írtunk, hogy nagy reményeket fűznek a Suzuki ősszel megjelent új modelljéhez. Milyen eredményekről számolhat be ezzel kapcsolatban?
- Augusztusban a tervek szerint beindult a Suzuki új modelljének, az SX4 S-Cross-nak a sorozatgyártása. Eltérően az eddigi modellindítástól, a gyártás nem folyamatosan növekvő tendenciát követett, hanem szinte azonnal a legmagasabb mennyiségek termelését követelte tőlünk a Suzuki. Ez szeptemberben már 11 ezer darab új autóba épülő alkatrész beszállítását jelentette. Ez az átlagos terhelésnél közel 40 százalékkal magasabb mennyiség. Ennek a nagy volumenű gyártásindításnak feltehetően marketing okai lehettek. Óriási kihívás volt számunkra, hiszen ez összesen több mint félmillió alkatrész, szerelvény beszállítását jelentette. Leküzdöttük az új gyártószerszámok beüzemeléséből adódó műszaki problémákat, a kapacitáshiányt pedig ötven munkatárs felvételével oldottuk meg, így maradéktalanul teljesítettük a Suzuki igényét. Az új modell gyártása a 2013 végéig is nagy mennyiségben történt, melyet a 2014 első hónapjaiban is fenntartanak. Reméljük, a piaci értékesítés is jól sikerül, hisz idei évüket ez határozza meg elsődlegesen. Sokat várunk a másik fő partnerünk, a Koyo piaci sikereitől, hisz nem kevés alkatrészt szállítunk be nekik. 2014-ben a fő feladatunk a vevőink maximális minőségi és mennyiségi kiszolgálása mellett a hatékonyságunk javítása.

Kialakult az esztergomi OEM-en kívül más nagy cégekkel is kapcsolata a vállalatnak?
- Három új partnerrel kerültünk kapcsolatba tavaly, amelyek a későbbiekben is meghatározó szereplői lesznek életünknek. Egyik partnerünk a Villkasz Kft., amely csőszerelvényeket fest autóipari vevőknek. A festés alá galvanizálni kell a felületet, amelyet mi végzünk. A galvanizáló üzemünk fejlesztése mellett ez a gyártás már a kapacitásunk több mint ötven százalékát veszi igénybe. Másik partnerünk a Gedia, amellyel autóipari alkatrészgyártás kapcsán találkoztunk és hosszútávú lehetőséget látunk az együttműködésben. A végéhez közeledik a Johnson Controlsszal a beszállítói státuszunk megszerzésének folyamata, melytől hosszútávú beszállítói kapcsolatot remélünk.

Milyen szempontoknak kell megfelelni ahhoz, hogyegy cég egy hazai OEM partnere legyen?
- Úgy érezzük, az autóipar még nem lábalt ki a válságból, de aki ebben az iparágban dolgozik talán mégis némi stabilitást élvezhet. Óriási a verseny a beszállítók között és fejlesztések nélkül nem lehet győzni, versenyképesnek maradni. Ebbe a körbe bejutni nagyon nehéz. A meglévő vevőkön kívül más autóipari vevőhöz bekerülni is hosszú, körülbelül két-három éves folyamat és személyes kontaktok nélkül nem is működik. A hazai OEM-ekhez beszállítani a fent említett nehézségek mellett csak Tier 1 vagy Tier 2 beszállítókon keresztül van lehetőség. Ez azonban olyan árszintet követel, amely komoly kihívás a hazai beszállítóknak. Pályázati támogatások nélkül ez szinte lehetetlen.

Mindezek fényében hogyan értékelné 2013-at?
- Eredményesen zártuk az évet. Hullámzó volt a fő vevőnk, a Suzuki rendelése az új modell bevezetése miatt. Az első félévben szinte foglalkoztatási gondokkal, a másodikban pedig kapacitáshiánnyal küszködtünk. Sikerült új partnereket is találni és a működésünket az egész év során a stabilitás jellemezte. Az új modell alkatrészeinek gyártásához közel 200 millió forintos beruházást hajtottunk végre.

Kiemelt Partnereink