Beszállítók Kersner László: Suzukikban és Volkswagenekben is vannak alkatrészeink

Kersner László: Suzukikban és Volkswagenekben is vannak alkatrészeink

Gadócz György | 2013.09.26 10:06

Kersner László: Suzukikban és Volkswagenekben is vannak alkatrészeink

A műanyag alkatrészeket és szerelvényeket gyártó AE-Plasztik Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük a vállalkozásról, az autóiparról és a beszállítókról.

Hogyan jött létre a cég?

– 2008 októberében alakultunk, az Ajkai Elektronikai Kft.-ből történt jogutódlásos kiválással. Száz százalékban a Műszertechnika Holding Zrt. a tulajdonosunk. Alapításunk után két héttel kezdődött a pénzügyi válság. 2009 volt az első teljes pénzügyi évünk 2,2 milliárd forintos forgalomal. Induláskor még 300-an dolgoztak nálunk, ez a válság alatt lecsökkent 220-ra, de ma már 320-an vagyunk. Forgalmunk megközeletőleg 4 millárd forint lesz idén, a tavalyi 3,5 milliárd után.

A cég ajkai gyára

Mivel foglalkoznak?

– Elektronikai és elektromechanikai szerelésekkel, valamint műanyag fröccsöntéssel. Elsősorban az autóipar számára készítünk termékeket, de közszükségleti elektronikai cégeknek is dolgozunk, utóbbi potenciométereket, vízforralókhoz való hőkioldókapcsolókat jelent. Megrendeléseink 70 százalékát az autóipar teszi ki, 30 százalékot a többi.

Van bőven megrendelésük az autóiparból

Az autóiparban kiknek szállítanak be?

– Célunk a Tier 1-esekhez történő beszállítás, például a Johnson Controls, a Valeo, a SEWS és a Lander is partnerünk. Egy OEM-nek, a Suzukinak is szállítunk közvetlenül, akikkel 1992-ben, még az Ajkai Elektronikai Kft.-ben kezdődött az üzleti kapcsolatunk. Például a belső kilincseket, az ajtónyitás-határolókat, a hátsó ülésdöntő műanyag-alaktrészeit, és több belső műanyag dekorelemet szállítunk nekik. A régebbi modellekhez csak szerelvényeket vettek tőlünk, de az újabbakhoz már több mindent.

Az új Suzuki SX4 S-Crossba hány alakatrész épül az AE-Plasztiktól?

– Összesen 36. Tizenötöt közvetlenül, tizehatot a Toyo Seat-en keresztül, és további ötöt a Sews-on keresztül szállítunk.

Milyen autómárkákban vannak még jelen alkatrészeikkel?

– A Johnson Controlsnak készített ülésalkatrészeken keresztül, Kia, Toyota, Hyundai, Dacia és Land Rover modellekben is jelen vagyunk. A Johnson tulajdonú Hammersteinen keresztül Mercedesekbe és Volkswagenekbe is bekerülhetünk. A Hammerstein a Mercedes történelmi ülésvázszállítója, ők Móron működnek. Magukat az üléseket a Mercedes-gyár közvetlen szomszédságában a Johnson Controls „öltözteti fel“. Ezen a hammersteines vonalon egy nagy Volkswagen-projektünk is fut. 36 millió darabot készítünk egy alkatrészből, amelyből négy kerül egy autóba, ez összesen kilenc millió kocsit jelent. Tehát ez nagyon sokféle autótípusba bekerülhet.

Mi ez az alkatrész pontosan?

– Ez az ülés csúszását megoldó alaktrészbe kerül. Az ülés előre-hátra mozgatása golyókon történik, és ezek közt a felesleges útszakaszon lévő távtartó funkciójú műanyag-pálcikát készítjük mi. Ennek darabja öt forint körül van, az egyik kb.130, a másik 170 milliméteres. Két-két szerszám készül ezekhez, a nagy darabszámok miatt.

A személyautó-piac mellett a haszongépjármű-piacra is dolgoznak?

– Kormánykapcsolókat készítünk Volvo, Scania és Mercedes modellekbe. De érdekesség még a személyautópiacon, hogy pl. a régi VW-Bogár kormánykapcsolói is itt készülnek. Ennek a modellnek a gyártása már rég leállt, de évi néhány tíz darabot gyártunk, mint javítóanyagot, a Valeónak. Vannak olyan régi modellek, amelyekbe készítünk javítóanyag-utángyártást. Az elmúlt négy évben kétszer is a Valeo volt a legnagyobb megrendelőnk.

A válság mennyire érintette a céget?

– A Dacia németországi roncsautóprogram miatti sikere kapcsán sok megrendelésünk volt. A Johnson Controllson keresztül viszonylag drága alaktrészeket szállítottunk a Daciákba. Emellett a nem autóipari partnereinket kevésbé érintette a válság, így ott rendszeresek voltak a megrendelések. Itt érdekes, hogy az Otter Controlson kersztül egy 70 főnyi szerelőmunkát Kínából hoztunk el Ajkára. Ez ugye manapság fordítva szokott működni. Igaz, 2001-ben a gyártásunk 2/3-a odament, de a vízforralók talpában lévő bimetálos védelemmel rendelkező csatlakozók és kapcsolók európai piacát Ajkáról akarják ellátni, így jutottunk ehhez a megrendeléshez.

Autóipari tekintetben mire számítanak a jövőben?

– Az új Suzuki modellben nagyon bízunk. A szeptemberi 11 ezer után, októberre és novemberre is 9-9 ezer gyártását tervezik Esztergomban. Mi is meggyőződtünk róla, hogy nagyon jó kis autó, igaz elsődlegesen nem a magyar piacra készül. Úgy érezzük, hogy az eddigi évi 150 ezeres Suzuki darabszám jövőre 200 ezer körül lesz. Emellett ott a 2015 januárjában induló új SUV-modell, amelynek még csak kódneve van, az is piacot jelent nekünk. Új alkatrészeket is készítünk majd, illetve a meglévőkből is hívódik majd át sok oda. Ezek az úgynevezett carry over alkatrészek, amelyek több típusba kerülnek. Az angliai Birminghamben készülő Land Roverekbe is szállítunk ülésalkatrészeket. Ez utóbbi piac alig változott a válságot követően. Miután a Tata megvette a Land Rovert, viszonylag stabil, évi 200 millió forintos megrendelést biztosít ez nekünk.

Kersner László
a Budapesti Műszaki Egyetemen végzett 1977-ben, villamos-mérnökként. Tősgyökeres Ajkai, itt is született, és az egyetem óta itt dolgozik. Korábban videotonos-ként, majd az Ajkai-Elektronikai Kft.-nél, ma meg az AE-Plasztik Kft-nél. Beosztott villamos-mérnökként kezdett a katonai híradásiparban. Harckocsiba építhető és hordozható rádiókat gyártottak Ajkán. Később csoportvezető és főmérnök, majd 2004-től divízióvezető. A 2008-as különválástól ügyvezető igazgatóként dolgozik itt. Hobbija a kiskert és a kispályás foci.

A forgalmuk várhatóan hogy alakul a jövőben?

– Az autóiparban szokásos 6-7 éves életciklusokat figyelembe véve, szerintem a továbbiakban kevésbé fog nőni a forgalmunk. Nálunk a 3,5-4 milliárdos forgalomból minden évben kihal 500-600 milliónyi, és ezt a rendelésállományt iszonyú nehéz pótolni.

Mit tartanak az erősségüknek?

– Mi egy tipikus beszállító cég vagyunk, nincs saját termékünk, de mégis a merketingünket tartom a legnagyobb erősségünknek. Csak ez a marketing nem a szokásos termékmarketing, hanem technológiai. Mi magunkat, a tudásunkat és a technológiánkat igyekszünk eladni.

Az önöknek beszállító cégekből mennyi hazai?

– 160 beszállítóval dolgozunk, de alkatrész és alapanyag tekintetében túlnyomó többségük nem magyar. Ezeket zömmel „megörököltük“, vagy kijelölték a vevőink. A nekünk szolgáltatásokat nyújtó alvállalkozók viszont, mind magyarok.

Hogy látja, mi kell ahhoz, hogy valaki jó beszállító legyen?

– Becsületesség. Meg kell merni mondani, ha egy alkatrészt nem tudunk legyártani. Vannak olyan bonyolultságú műanyag-alaktrészek, amelyekről ki kell merni mondani, hogy ez meghaladja a képességünket. Ez szimpatikus a megrendelőknek, mert tudják, hogy nem akarjuk őket cserben hagyni.

Mi a véleménye a hazai munkaerő-kínálatról?

– A 320 főből, csaknem 250 operátor, azaz betanított munkás. Náluk van egy jól kialakult betanítási szisztéma. A műanyag-fröccsöntésen dolgozó szakemberek területén már nehezebb a helyzet. Az úgynevezett beállító lakatosokkal kapcsolatban gond, hogy bár rengeteg hasonló műanyagos cég van az országban, de ilyen speciális képzés nincs. Ilyenkor azt szoktuk csinálni, hogy felveszünk egy ügyesebb lakatost, akit néhány év alatt betanítunk. Csak itt meg pár év után ők természetesen elmehetnek máshova. Mi egy, relatív nem túl nagy, magyar beszállítócég vagyunk, 8 százalék hozzáadott érték szintre tervezett profittal, ebből nem lehet olyan béreket adni, mint a nagy multinacionális cégeknél.

A technológiai fejlesztéseket miből szokták finanszírozni?

– Korszerű műanyag-fröcsöntő gépeket szoktunk vásárolni, amelyekre a technológiát, robotizációt fejlesztjük. Finanszírozásra a leggyakoribb megoldás a lízing, ha ez valami miatt nem megy, akkor a tulajdonosunk veszi meg a gépet, és mi tőle béreljük. Olyan is van, hogy a megrendelő finanszíroz. Ilyen volt tavaly a lézergravírozás megvalósítása. Itt mi intéztünk mindent, előfinanszíroztunk, de a SEWS a végén megtérítette befektetéseinket. Most ezzel készülnek a Suzuki autókba a motorházban lévő biztosítéktartók, amiben van egy kis rajz, amit régen nyomtattak, de mi ezt lézegravírozzuk. Ez egy 100 ezer eurós fejlesztés volt. Emellett épületeink felújítását is megkezdtük, mivel egy régi, negyvenéves volt Videoton-telephelyen dolgozunk.

Kiemelt Partnereink