Beszállítók Gyökeresen átalakul az autóipar, ideje felzárkózni

Gyökeresen átalakul az autóipar, ideje felzárkózni

Gégény István | 2014.10.29 14:54

Gyökeresen átalakul az autóipar, ideje felzárkózni

Járműipari Beszállítói Kapcsolatok Konferenciáját (JBKK) tartottak Győrben október utolsó hetében, amelynek nyitónapján több előadó is igyekezett felvázolni az iparág jelenét és közeljövőjét érintő trendeket.

Az alkalmi kapcsolat és a házasság összehasonlításával vezette fel Földesi Péter, a rendezvény házigazdájának szerepét betöltő Széchenyi István Egyetem rektora, hogy a beszállítói lánc tagjai között sokféle kapcsolat kialakulhat, ám érdemes hosszú távra tervezni az együttműködést, közösen fejlődni megrendelőnek és beszállítónak egyaránt. A felismerés nem új, a törekvés megvalósítása azonban egyre nagyobb kihívásokba ütközik, hiszen a világ folyton változik, s ezt nem könnyű a partnereknek együtt lekövetniük.

Földesi Péter rektor "házasságra" buzdította a vállalatokat

A változások kapcsán Tibori-Pál Levente, az SMR Hungary ügyvezetője egyenesen negyedik ipari forradalomról beszélt – amelyre mi is utaltunk korábbi cikkünkben, a német gazdaság újraélénkítése kapcsán. Az Ipar 4.0 egyik radikális újítása az M2M, vagyis a gépek közötti (machine to machine) kommunikáció mind szélesebb térnyerése, így a beszállítóknak is fel kell készülniük az ezzel kapcsolatos elvárásokra. Tibori-Pál Levente szerint a járműipart a folyamatos fejlődés jellemzi, de itt is gyökeres változásra, trendfordulásra lehet számítani. Az általa Autóipar 2.0 néven említett új éra egyik vezérelve, hogy míg korábban a vevő kereste az autót, a jövőben az autó fogja „keresni” a vásárlót – ennek jele például az egyre praktikusabb autókölcsönző megoldások (pl. Car2Go) térnyerése.

Hanula Barna a változás követeként jó példát is mutatott

Ahhoz, hogy a beszállítók lépést tudjanak tartani a fejlődés tempójával, nagy szükség van olyan partnerségre, amelyet optimális esetben az iparág újdonságait kutató egyetemi műhelyek testesíthetnek meg. Hanula Barna, a győri egyetem rektori tanácsadója a járműipar és a felsőoktatás együttműködését amolyan hazai jó gyakorlatként az Audi Hungaria és a különböző egyetemek, főiskolák kooperációjának felvázolásával szemléltette. A konkrétumok ismertetése mellett az ipari szektorban, az oktatásban és kutatásban egyaránt járatos szakember nyomatékosan jelezte: a mai képzési rendszer igen távol áll attól, amire a vállalatoknak szükségük van. Egy mérnöki állásinterjún megfogalmazott elvárások, feltételek nagyjából felét egyszerűen nem tanítják meg a fiataloknak. Csapatmunka, konfliktuskezelés, tolerancia, rendszerszintű gondolkodás – sorolta az előadó, rámutatva, hogy a lexikális tudás helyett a jövő képzésében a kompetenciákra kell sokkal nagyobb hangsúlyt helyezni. Az információ ugyanis ma már szinte bárhol, bárki által elérhető, nem ennek birtoklása képviseli a fő értéket egy munkavállaló esetében.

Frank Péter kimondatlanul is megüzente: érdemes beállni a jövőépítő cégek konvojába

Azok számára, akik közvetlen példát hallottak volna szívesen a beszállítói együttműködésekre vonatkozóan, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. kutatás-fejlesztési igazgatójának előadása szolgálhatott feldobott labdaként. Frank Péter a konferencia központi témáját, a „Smarter Transport” mottójú intelligens közlekedés-fejlesztést érintően a haszongépjárművek „okosításának” előnyeit és kihívásait mutatta be. Rávilágított, hogy a teherautók minél nagyobb mértékű automatizálása a gazdaságosabb üzemeltetés mellett a biztonságosabb közlekedéshez is hozzájárulhat. Mivel ebben a szegmensben a vezetési élmény kevésbé kap prioritást, mint a személyautók esetében, a fejlesztések is más ütemben zajlanak. Az egyik fő trend olyan konvojrendszer megalkotása, ahol a kamionok minél rövidebb követési távolságon belül haladnak egymás után, ezzel főként üzemanyagot megtakarítva, a légellenállást minimalizálva. A szükséges technológia, a vezetési segédletek jó része rendelkezésre áll, ám nem csupán jogi akadályai vannak a mielőbbi alkalmazásnak – mutatott rá a kutatás-fejlesztési igazgató, hogy van még tennivaló, egyben beszállítói szerepvállalási lehetőség a jövő közlekedését meghatározó fejlesztési folyamatban.

Aligha tévedünk nagyot, ha azt feltételezzük, hogy a legfontosabb gondolatok nem a plenáris előadások során hangzottak el, sokkal inkább a kávészünetben, illetve az ebédidőben, amikor élénk párbeszédet folytattak egymással a jelenlévő vállalati és felsőoktatási szakemberek. Eleve az volt a rendezvény célja, hogy a gondolatfelvetések mentén mind jobban kiépüljön a beszállítói lánc, a cégek felvegyék egymás tempóját, s ehhez a ritmushoz a képzési oldal is felzárkózzon.

Lakatos István tanszékvezető, a program szervezője reméli, rendszeresen tartanak majd ilyen konferenciákat a győri egyetemen

A nyitónap délutánján három szekcióban, közvetlenebb formában zajlott tovább az eszmecsere. Olyan témákat érintettek a résztvevők, mint a gyártásoptimalizálás, az elektromos és hibrid meghajtású járművek biztonsági dilemmái, a logisztikai szolgáltatások hatékonysága, az elektromos hajtás elterjedésének esélyelemzése, az „okos város” és „okos” közlekedési rendszerek működése.

A konferencia tanulsága leginkább az a szintén nem vadonatúj, ám egyre hangsúlyosabb, hangsúlyozandóbb felismerés lehet, hogy a járműipar középpontjában már nem az autó, hanem a közlekedés rendszere áll, leginkább pedig maga az ember a főszereplő.

Kiemelt Partnereink