Beszállítók Fenntartható akkumulátorgyártáson dolgozik az EU

Fenntartható akkumulátorgyártáson dolgozik az EU

autopro.hu/R.K.E. | 2024.03.14 16:23

Fenntartható akkumulátorgyártáson dolgozik az EU

Fotó: Pixabay

A nemrégiben elindított BATTwin uniós projekt célja, hogy hatékony és fenntartható európai lítium-ion akkumulátorgyártást hozzon létre, és ezáltal függetlenítse Európát más nemzetektől. Ennek egyik megközelítése pedig a hulladék csökkentése.

A Milánói Műszaki Egyetem által vezetett csapat célja, hogy a projekt végére, 2027 májusára digitális ikreket fejlesszen ki az akkumulátorgyárakról. A cél a cellagyártás során keletkező hulladék, az energiaigény és a kibocsátások csökkentése, hogy az akkumulátorok gyártása hatékonyabbá és környezetbarátabbá váljon. A deklarált cél egy európai „hibamentes gigagyár".

Az egyik központi témát – a hibás akkumulátorcellák gyártásának elkerülését – Oldenburgban vizsgálják, mégpedig az Andreas Rauh informatikus által vezetett csoport. A jelenlegi mintegy tízszázalékos selejtarány csökkentése érdekében a kutatók fizikai folyamatokon alapuló modelleket dolgoznak ki a cellagyártás egyes szakaszairól, és ezeket adatvezérelt folyamatokkal kapcsolják össze.

Az egyetem sajtóközleménye szerint a cél annak meghatározása, hogy mennyire jól működnek az akkumulátorgyártó sorok, valamint az esetleges hibák előrejelzése. Ennek érdekében a modellek összegyűjtik és kezelik a folyamatirányítási adatokat, és jellemzik a gyártási folyamat minőséget befolyásoló bizonytalanságokat. „Ez lehetővé teszi a gyártási folyamat fokozatos javítását és a fontos szabályozási változók optimalizálását nemcsak a tervezési fázisban, hanem a működés során is" – áll az egyetem közleményében.

Laboratóriumi infrastruktúra kiépítése

Rauh és csapata a projekttel párhuzamosan egy laboratóriumi infrastruktúrát is kiépít, hogy saját tesztpadjukon kísérletileg is tesztelni tudják az egyes akkumulátorcellák töltési és kisütési folyamatait. Ez az eszköz lehetővé teszi majd a csapat számára, hogy saját modelljeiket teszteljék. „Ezek segítségével a működés közben közvetlenül rendelkezésre álló mérésekből következtetéseket lehet levonni például az akkumulátorok nyitóáramú feszültségére vonatkozóan, és ebből levezetni, hogy az egyes akkumulátorcellák milyen állapotban vannak, és milyen gyorsan halad az öregedésük" – magyarázták.

A BATTwin az EU Horizont Európa programja keretében mintegy 6,4 millió euróval támogatott projekt. Ebből mintegy 630 ezer eurót az Oldenburgi Egyetem kap. A projektben hat egyetem és kutatóintézet, valamint tíz ipari partner vesz részt Európa-szerte, köztük a Comau gyár és a Verkor akkumulátorgyártó – írja az electrive.com.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink