Beszállítók Tíz-tizenöt év múlva jöhetnek a teljesen önvezető autók

Tíz-tizenöt év múlva jöhetnek a teljesen önvezető autók

Beck András | 2019.09.11 05:00

Tíz-tizenöt év múlva jöhetnek a teljesen önvezető autók

A hazai thyssenkrupp felkészült az autóipar jövőjére: Pécsett például többek között az elektromos hajtáshoz szükséges komponenseket is gyártanak majd, a budapesti kompetencia-központban pedig önvezető autózással kapcsolatos projekteken is dolgoznak. Azt akarjuk elérni hosszú távon, hogy ha egy vevő egy Magyarországon gyártott thyssenkrupp termékkel találkozik, automatikusan a legjobb minőség jusson az eszébe” – mondta Marc de Bastos Eckstein, a thyssenkrupp Components Technology Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

Hirdetés

– Mennyire egyedülálló a budapesti kompetenciaközpontban zajló munka?
– A mi munkánk még a cégcsoporton belül is különleges, ugyanis sehol máshol nincs olyan fejlesztőcsapat, amely kormányrendszerekkel foglalkozik. Azt is szoktam mondani, hogy ez a kompetenciaközpont akár Németországban is lehetne. Sok más cégtől eltérően itt az egész fejlesztési folyamat Magyarországon van, nem csak egyes részfejlesztési feladatok. Már 2007 óta dolgozom itt, akkor még csak 70-en dolgoztak a magyarországi thyssenkruppnál, mára csupán a szoftverfejlesztéssel foglalkozó kompetencia-központban csaknem 900-an vagyunk. Az egész magyarországi növekedésnek ez volt az alapja, hiszen a kompetencia-központ után jött létre a győri egységünk, majd a jászfényszarui, a debreceni, illetve a most készülő pécsi üzemünk. A thyssenkrupp steering üzleti egysége egyébként a világszerte eladott autókba szerelt kormányoszlopok negyedét adja.

– Miért döntöttek a pécsi beruházás mellett?
– Nehezen találtuk meg a helyszínt, de többek között mellette szólt például a kiváló infrastruktúra és a helyi támogatás is nagyon fontos. Örülünk annak, hogy új kollégákat vehetünk majd fel és el kell mondanom, hogy már most nagy érdeklődést tapasztalunk a régióban. Elsődleges célunk, hogy egy nagyon jó csapatot alakítsunk ki Baranya megyében, számunkra az emberi minőség a legfontosabb. Egy olyan hosszú távú, technológia-intenzív beruházásról van szó, amelynek alapfeltétele, hogy jó munkatársaink legyenek. Az az Ipar 4.0 technológia, amit Pécsett használunk majd, még a thyssenkruppon belül is különlegesnek számít. Fejlettebb üzem működik majd Pécsett, mint most bármelyik németországi egységünkben.

– Milyen kollégákat keresnek?
– Elsősorban szakmailag képzett, motivált embereket kell találnunk ezekre a feladatokra. Magas képzettségű, alapos számítástechnikai ismeretekkel rendelkező munkatársakra lesz szükségünk. Az itt összegyűlt tapasztalatokat hosszú távon számos más üzemünkben is hasznosítjuk majd.

– Nagyon jól beszél magyarul, hogyan tanulta meg a nyelvet?
– Amikor Budapesten kezdtem dolgozni, akkor a főnököm azt mondta, hogy jó lenne ha egy kicsit tanulnék magyarul. Hat nyelven beszélek, azt mondtam neki, hogy szívesen belevágok. Az első három héten csak az volt a feladatom, hogy magyar nyelvórákra járjak, naponta 8 órát, még szombatonként is. Ez az intenzív kurzus stabil alapot jelentett, olyannyira, hogy a kurzus végén egyszer már magyarul álmodtam. Hiába beszéltem korábban németül, portugálul, angolul, franciául és spanyolul, a magyar egyszerűen annyira eltérő logikájú, hogy a korábban tanultakból nem sokat tudtam hasznosítani. De mindenképpen komoly kihívás volt, de két gyermekem is magyarul beszél egyébként.

– Hosszú távon milyennek szeretné látni a magyar thyssenkrupp autóipari területét?
– A kompetencia-központ mellett Jászfényszarun, Debrecenben, Győrben és Pécsett is folyamatos fejlesztések zajlanak. Az a célom, hogy ezután a felfelé ívelő szakasz után egy stabil és sikeresen működő cégcsoporttá váljunk. Kiemelten kezeljük, hogy a vevőink jó minőségű termékeket és ahhoz kiváló szakmai támogatást kapjanak. Azt akarjuk elérni hosszú távon, hogy ha egy vevő egy Magyarországon gyártott thyssenkrupp termékkel találkozik, automatikusan a legjobb minőség jusson az eszébe. Arról most még nincsenek információink, hogy a meglévő gyárakban már futó fejlesztéseken kívül újabbak várhatóak-e az elkövetkező években.

– Az autóiparban zajló nagy átalakulásra, amit az önvezető autózás és az elektromos hajtás térnyerése hozhat, mennyire van felkészülve a hazai thyssenkrupp?
– Felkészültünk az új trendekre, Pécsett például az elektromos hajtáshoz szükséges komponenseket is gyártunk majd. A kompetenciaközpontban többek között dolgozunk önvezető autózással kapcsolatos projekteken. Ezek a folyamatok nagy változást hoznak majd az egész autózás világában. A legnagyobb kérdés az, hogy ezek mikor jelennek majd meg a közutakon.

– Mire számít, mondjuk Budapest utcáin mikor tűnhetnek fel először önvezető autók?
– Részlegesen önvezető funkciójú autók már most is futnak, hiszen az önvezetés skálájának első fázisához lehet sorolni a sebességtartó automatikával felszerelt autókat. Az ötös kategóriájú, teljesen önvezető autókra azonban még várni kell. Az esetleges autóipari visszaesés és a recesszióval kapcsolatos félelmek lassíthatják a fejlesztési folyamatokat. Egyre több cégtől érkeznek olyan hírek a piacon, hogy kevesebbet fordítanak fejlesztésekre. Ettől függetlenül 10-15 év belül elképzelhető az önvezető autók megjelenése a hétköznapi közlekedésben.

Kiemelt Partnereink