Beszállítók Orvosi tisztaságú szinten gyártják a műszerfalpaneleket Miskolcon

Orvosi tisztaságú szinten gyártják a műszerfalpaneleket Miskolcon

Kuthi Áron | 2018.08.27 11:00

Orvosi tisztaságú szinten gyártják a műszerfalpaneleket Miskolcon

Érti az idők jeleit a miskolci Shinwa Precision Hungary Kft., mert a műszerfal-elemek, audio-előlapok, klímavezérlő panelek, gombszettek gyártása mellett megnyitotta elektronikai üzletágát. Már antenna-elektronika és autórádió is készül a diósgyőri vár közelében található üzemterületen. Teljességgel érthető a váltás, hiszen a műszerfal gombjai növekvő gyorsasággal érintőképernyőre költöznek, a mechanikai beállítási lehetőséget az elektronika veszi át. A Shinwa komolyan veszi az Ipar 4.0-t is, egy külön üzemegység már az új világ keretei között termel. A Tier2-es középvállalatot vezető Bottyán Zsoltnak határozott véleménye van a munkaerő fluktuációjának kezeléséről is.

– Hogy alakult a munkavállalói létszám az utóbbi években?
– Nagyjából stagnáltunk a közel 750-es létszám közelében. Amennyiben nő az értékesítésünk a következő években, ez nem hozza magával az automatikus létszámnövekedést, mert a versenyképességet máshogy kell biztosítani. A műanyag-alkatrész üzletág mellett ezért is vágtunk bele az elektronikai gyártásba. Két új üzletágat indítottunk, az autóantennák elektronikájának gyártását és az autórádió-összeszerelést. Jelenleg a Skodának szerelünk össze autórádiót. Abban bízunk, hogy hamarosan nemcsak az összeszerelés, hanem a gyártás is nálunk fog zajlani.

Hogyan alakul a vevőkör?
– Tier2-es beszállítóként közvetetten a Mercedesnek, a Volkswagen-csoportnak, a BMW-nek, a Renault-nak, a PSA-csoportnak, a Fiatnak, a Toyotának szállítunk. A termékek globális szintre jutnak el, mert Európán kívül szállítunk például Kínába, Mexikóba.

Kik a Tier1-es beszállítói partnereik?
– A teljesség igénye nélkül a Continental, a Panasonic, a BHTC (Behr-Hella-Thermocontrol), a Valeo, vagy épp a Flextronics Magyarország.

Ez itt a jövő: a Shinwa tisztatér-technológiája

A tisztatér-technológiáról még mint nagy újdonságról beszélt két éve, itt most mi készül?
– Két tisztatér-technológiáról is beszélhetünk, az egyikben közel orvosi tisztasági szinten zajlik a műszerfalak előpaneleinek gyártása-szerelése, illetve az elektronikai (SMT-) technológia, ahol az antennák elektronikai panelei készülnek. A tisztatér-technológia irányába azért mozdultunk el, mert így szinte bármit le tudunk gyártani.

Jelentett-e változást, hogy a JVCKenwood Hong Kong Holdings a közelmúltban felvásárolta a Shinwát?
– Természetesen a nagyobb cégcsoport tagjaként a lehetőségeink is bővülnek, de a nevünk megmaradt, mert a Shinwa mint Tier2-es beszállító nagyon jó márka, így ismernek minket a Tier1-es partnerek. Az, hogy így az elektronika irányába tudunk határozottabban elmozdulni, nagy előny, mert ebben nekünk nem volt tapasztalatunk.

Egy két évvel ezelőtti Autopro-interjúban azt mondta, a Shinwánál minden az automatizálásról, a robotizációról szól. Mire terjedt ki azóta a digitalizáció?
– A tevékenységünk minden fázisára, és még az adminisztratív területen is vannak lépések az automatizálás felé. Az Exceles dokumentumkezelést is tervezzük automatizálni, mert a humán erőforrásnak szűkében van az ország. Már csak úgy vásárolunk fröccsöntő berendezéseket, hogy annak kötelező kelléke a robotkar, a megfogó. De valójában a megrendelőink, és a piaci követelmények is előírják a nagyfokú automatizálást, mégpedig a termelékenység, a minőségbiztosítás miatt. A létszámhiány, a vevői elvárások, a minőség együttesen mutatnak az automatizálás irányába.

A Shinwa egyik műanyag-fröccsöntő gépsora

Mennyire elvárás az anyavállalat részéről az Ipar 4.0?
– Nem elvárásként, hanem támogatásként érzékeljük ezt, alapvető feladat, hogy ezt komolyan kezeljük.

– Mennyiben zajlik a Shinwa Precisionnál K+F-tevékenység?
– A termék rajzát a vevőinktől kapjuk. De a termeléshez szükséges szerszámok fejlesztése, gyártása nálunk történik. A folyamatfejlesztés, vagy új gyártósorok kialakítása szintén házon belüli fejlesztéssel valósul meg. A napi szintű folyamatfejlesztésen tíz mérnök, illetve technikusok és forgácsoló szakemberek dolgoznak. A szerszámfejlesztésen pedig nyolc mérnök dolgozik.

– A big data hogyan van jelen a gyártási folyamatban?
– Az elektronikai üzletágban darabonként követjük a gyártást, minden egyes fázist, mozdulatot rögzítünk. Ugyanezt a technológiát szeretnénk alkalmazni a műanyag-üzletágra is.

– Vagyis a később indult, fejlettebb üzletág tudja majd támogatni a régebbi fejlesztését.
– Az elektronikai részlegünk mintaként szolgál ahhoz, hogy hogyan szeretnénk dolgozni a jövőben, a digitalizált folyamatokat kiterjeszteni egészen a házon belüli logisztikára, az anyagáramlás optimalizálására.

– Akkor tehát a Shinwa azt a fejlesztési elvet követi, hogy a technológiaváltást kis léptékben, értelmezhető keretben kell elkezdeni, és abból tanulva lehet azt kiterjeszteni más területekre is.
– A műanyag-gyártás sokkal összetettebb folyamat, mint az SMT, és itt kell kiküszöbölni a gyerekbetegségeket, hogy rá tudjunk majd fordulni az Ipar 4.0 szélesebb gyártási spektrumára.

– Mindehhez van külső informatikai partnerük?
– Együttműködünk azokkal a gépgyártókkal, akiktől a termeléshez szükséges gépeket vásároltuk, például a Panasonic-kal.

– És ha majd a műanyag-üzletáguk is digitalizált gyártásra épül, ott majd kétszer annyi mérnök fog kelleni?
– A mennyiség egyre inkább áttevődik a minőség irányába, és ezért sokkal képzettebb, és természetesen jobban megfizetett mérnökökre lesz szükség. Mi mindezt olyan 3-4 éves horizonton tervezzük megvalósítani.

Made in Miskolc. Termékek a teljesség igénye nélkül

– A BMW Debrecenre vonatkozó bejelentése hogy érintheti önöket hosszabb távon?
– Ennek nem lesz nagyobb közvetlen hatása ránk, mert mi eddig is a Tier 2-es BMW beszállító vagyunk. Természetesen számos közvetett hatása lesz, mint például a munkaerőhiány.

– Mit javasol azoknak a cégeknek, amelyek ehhez a beruházáshoz csatlakozni szeretnének?
– A lényeg mindig az, hogy az adott cég adott terméke az OEM számára érdekes-e. De egy Tier2-esnek a BMW-s Tier1-es beszállítók beszerzési központjait kell megkeresni, például az autóipari klasztereken keresztül. A szándék jelzése után a beszerzési csapat általában kiszáll az adott céghez és auditot végez. Ha minden feltétel teljesül, a validálás után indul egy kisszériás próbagyártás. Ha itt megugorják a szintet, onnan indul az igazi együttműködés. De mindez nagyon sok befektetés, és évek munkájába kerül.

– A munkaerőhiánnyal hogy boldogulnak?
– Pár éve még a szakképzett munkaerőből volt a legnagyobb hiány, most operátor-szinten van nagy fluktuáció. Persze ez nemcsak az autóiparra, és nemcsak Magyarországra jellemző, mindenki ezzel küzd.

– A HR-nek milyen módszereket kell kitalálnia, hogy csökkentse a fluktuációt?
– A hagyományos módszerek tényleg a múltat jelentik. Ma a legújabb generáció agyával kell gondolkodni. Számukra már nem biztos, hogy a fizetés, a pozíció, a felelősségi szint a legfontosabbak, hanem a rugalmas munkavégzés, a részmunkaidő lehetősége. Át kell gondolni, hogy hogyan lehet megtartani a kismamákat, akik lehet, hogy család mellett már nem szívesen dolgoznának heti 40 órában. Mi rehabilitált munkaerőt is foglalkoztatunk, és létezik a részmunkaidő is. A nagyokhoz képest kicsik, a kicsikhez képest nagyok vagyunk, de a mi előnyünk a multikkal szemben az, hogy itt mindenki jobban odafigyel a másikra, családias a hangulat.

Kiemelt Partnereink