Beszállítók Körülnéztünk a ContiTech megújult szegedi gyárában

Körülnéztünk a ContiTech megújult szegedi gyárában

Kovács András | 2016.04.25 10:41

Körülnéztünk a ContiTech megújult szegedi gyárában

2,6 milliárd forint értékű, 50 új munkahelyet létrehozó beruházást zárt eredményesen a beszállító. A 2015 közepén megkezdett fejlesztésnek köszönhetően 30 százalékkal sikerült bővíteni a gyár kapacitását.

Az 50. születésnapját idén ünneplő szegedi gyár több évtizede készít egyedi, speciális felhasználású nagynyomású ipari tömlőket, melyeket szárazföldi és tengeri olajkitermelésnél használnak. Magyar mérnökök által tervezett és szabadalmaztatott termékeket készítenek, ugyancsak saját fejlesztésű, hazai beszállítók által gyártott berendezések által.

Katona Tamástól, a ContiTech Rubber Industrial Kft. ügyvezető igazgatójától megtudtuk: az 55 országban 208 ezer alkalmazottat foglalkoztató társaság öt divíziójának együttes forgalma tavaly megközelítette a 39,2 milliárd eurót. Magyarországon hat gyárral és egy abroncskereskedelmi központtal van jelen a Continental – közel hétezer embernek ad munkát Budapesten, Veszprémben, Szegeden, Makón, Vácon, Nyíregyházán és Budaörsön.

A most befejeződő szegedi fejlesztés részeként megépült egy 3350 négyzetméteres gyártócsarnok – a meglévő kilenc épületrész mellé felhúztak egy tizediket –, ötven új munkahely is létrejött. A 650 alkalmazottat foglalkoztató gyárban három részterületen dolgoznak. A keverőüzemben évente 25 ezer tonna gumiipari alapanyagot állítanak elő, s szállítják azt a Continental magyarországi gyáraiba. Itt készül a világon a legtöbb – főként az építőiparban és kikötőkben használt – textilbetétes szállítóheveder. A harmadik, egyben legnagyobb szeletet, az árbevétel felét a magas hozzáadott értékű, egyedi, a megrendelők igényeire gyártott ipari-, kotró-, olaj- és gázipari tömlők adják.

Évente mintegy 25 milliárd forint értékben 2500-3000 tömlőt készítenek, különböző méretben: akad közöttük 16 tonnás és olyan is, amelyen át lehet sétálni. Bírniuk kell az óriási nyomást, az akár 3000 méteres tengermélységet és a szibériai mínusz 40 fokot is. Az igazgató kiemelte, hogy a világon minden harmadik olajipari tömlő Szegeden készül, itt sikerült először 60 méter hosszúságú ilyen terméket gyártani. Az eddigi legnagyobb tömlőjüket egy indiai hajóra szállították, amelyen olyan generátor működik, ami a környék falvait látja el árammal. Az újonnan épített Szuezi-csatornánál szintén a ContiTech saját fejlesztésű tömlőit használták a kotrásnál. Ezeknek 100 bar nyomást és 270 tonna húzóerőt kellett elviselniük.

A tömlő üzletágban a gyártás mellett a fejlesztés és a kereskedelem központja is Szegeden van. Termékeinek több mint kilencven százalékát exportálja a ContiTech, saját kereskedelmi céget működtet egyebek között Dubajban és Houstonban is. De itthon is otthon vannak: jelentős a magyar beszállítói hányad, az elmúlt évben hatmilliárd forint értékben vásároltak hazai alapanyagot, például kormot a gumigyártáshoz.

– A ContiTech az elmúlt tíz évben 23 millió eurót ruházott be a Tisza-parti városban, a tömlőgyártás megújítása pedig a helyi szakemberek által kidolgozott, világszabadalommal védett technológián alapul – hangsúlyozta az igazgató. Tíz év alatt a termelési érték megötszöröződött, a nyereség tízszereződött, így Csongrád megye legnagyobb adózója lett a ContiTech. A sportot és a kultúrát egyaránt jelentős összeggel támogatja a cég, amely 50. születésnapján tovább erősíti jelenlétét a nagyvárosban.

Katona Tamás elmondása alapján alacsony náluk a munkatársi fluktuáció, miután a kereseti lehetőség felette van az országos átlagnak. Mérnököt nehéz, fizikai betanított munkást szerinte könnyű találni. Hozzátette, a 650 dolgozóból csupán 120 fő fehérgalléros. A munkaerő utánpótlása folyamatos és tervezett: a ContiTech szoros kapcsolatokat ápol a hazai oktatási intézményekkel, így a Szegedi Tudományegyetemmel és a Kecskeméti Főiskolával is. Szívesen foglalkoztatnak egyetemi gyakornokokat, akik közül a rátermettebbeknek állást is ajánl a vállalat.

Az olajipar válsága a szegedi céget sem hagyta érintetlenül, a piac ezen a területen is szűkült, de a speciális termékük miatt kevésbé érintette a krízis vállalkozást, mint a tömegcikkek gyártóit.

Az üzembejárás során meglepően tapasztaltuk, milyen csendben dolgoznak a gépek, a padló pedig olyan tiszta, hogy akár enni is lehetne róla. A munkások kényelmesen, kerékpározva közlekednek az óriási területen, a méretes csarnok két vége között érdemes is az alkalmazottaknak drótszamárra pattanni. A gyár teljes területe 160 ezer négyzetméter, így épületen kívül is jól jön a ContiTech saját Bubi szolgáltatása.

A ContiTech szegedi gyárában jártunk
Kattintásra galéria nyílik (Fotók: Segesvári Csaba/delmagyar.hu)

Az üzemben a gyártástechnológiába is belepillanthattunk. Kiderült, egy tömlő akár 50 rétegből is állhat, acélsodrony- és szöveterősítésekkel. Előbbi beépítését meg is figyelhettük az új gépsorokkal felszerelt, átadás előtti csarnokban – meglehetősen látványos ez a munkafolyamat.

Különböző méretű kész – csomagolásra, szállításra váró – tömlőket is láttunk, a legnagyobb méretű éppen Ausztráliába készült, tucatnyi társával együtt. A több mint egy méter átmérőjű tömlő tengervizet fog felszívni, igen mélyről, hogy minél hidegebb legyen a hűtőközeg – használat után vissza is juttatja azt korábbi lelőhelyére.

Hiába a legnagyobbak a speciális tömlők gyártásában a szegediek, nem elég, ha ajtót nyitnak a megrendelőknek. Figyelik a tendereket, az ausztrál kiírással is így találkoztak. Megmutatták, mit tudnak, megegyeztek a költségben, legyártották a speciális szerszámot – pont úgy mint sok más esetben. Végül felsorakoznak majd a kamionok, hogy elinduljanak valamelyik kikötővárosba.

Kiemelt Partnereink