Denso: Az Ipar 4.0 nem egy lehetőség, hanem a mindennapjaink része

Szerző: Wurmbrandt András | 2017.07.12. 11:50

A termelékenységet és a hatékonyságot robotizációval, automatizálással kell növelni – mondta az Autopronak adott interjújában Yukihiro Kato, aki áprilistól vezeti a Denso Gyártó Magyarország Kft.-t. A hatezer főt foglalkoztató székesfehérvári gyáregységben az autóipar számára üzemanyag-ellátó rendszerelemeket (közös nyomócsöves befecskendező rendszer), valamint rendszervezérlő egységeket (változtatható vezérműtengely időzítő - VCT, kipufogógáz-visszaáramoltató szelep - EGRV) gyártanak.

– Elnök úr 20 éve részt vett a székesfehérvári üzem telepítésének tervezésében, tehát nem ismeretlen terepre érkezett most vissza. Hogy látja, mennyit változott az ország ez alatt a 20 év alatt, és menyit fejlődött a DENSO?
– A két évtizeddel ezelőttihez képest szembetűnő a fejlődés az országban és Székesfehérváron is. Az elmúlt 20 évben a DENSO is nagyon sokat változott, fejlődött. A kezdetekkor egy néhány száz fős céget szeretett volna Magyarországon létrehozni a vállalatcsoport vezetése, ezzel szemben mára a székesfehérvári gyárunkban foglalkoztatottak létszáma elérte a 6 ezer főt. De nem csak a létszám tekintetében fejlődött sokat a társaság, hanem a termékkört, a folyamatokat illetően is.

– Melyek a legfontosabb cégek, amelyeknek beszállítanak?
– Európában szinte az összes autógyárral üzleti kapcsolatban állunk, a három legjelentősebb vevőnk a General Motors, a Volvo és a Volkswagen-csoport. Ezen kívül jelentős export tevékenységet folytatunk az Egyesült Államokban, ahol az amerikai General Motorsnak, illetve a John Deere-nek szállítunk be, és természetesen exportálunk alkatrészeket Japánba is, a Toyotának és a Mazdának.

– Milyen tervekkel, célokkal vette át az elnöki posztot? Mik a kilátások 2017-re? Terveznek beruházásokat? Hosszú távon milyen jövőképet lát cégük előtt?
– Az elmúlt években egy rendkívül intenzív időszakon van túl vállalatunk: a növekvő vevői megrendeléseknek termelésünk folyamatos fejlesztése mellett tettünk eleget. Emellett pedig egyre erősödik az európai piacon a verseny, illetve a legtöbb magyarországi céghez hasonlóan, mi is küzdünk a munkaerő-hiánnyal – ebben a nehéz helyzetben kell továbbra is kitartóan helyt állnunk.

A DENSO Gyártó Magyarország Kft. erős pozícióban van, vezető szerepet tölt be az európai piacon, amit természetesen a jövőben is szeretnénk megtartani. A termelés jelenlegi szinten tartását, illetve növelését a munkaerő bővítésével már nem valószínű, hogy meg tudjuk oldani, a termelékenységet és a hatékonyságot robotizációval, automatizálással kell növelni és elengedhetetlen a digitalizáció megvalósítása is.

– Milyen lehetőségeket lát az Ipar 4.0-ban?
– Az Ipar 4.0-ra nem úgy tekintek, mint egy lehetőségre, hanem mint az ipari forradalom harmadik lépcsőfokára. Vállalatunk számára ez nem egy eldöntendő kérdés, hiszen ennek megvalósítása már a mindennapjaink része. Az Ipar 4.0 nélkülözhetetlen a versenyképességünk, termelékenységünk további fejlesztéséhez.

A Denso székesfehérvári gyárába operátorokat és mérnököket is keresnek

– Egyébként hogy érinti önöket az autóiparra jellemző munkaerőhiány? S ha már itt tartunk, milyen nyitott álláspozíciók vannak önöknél? Milyen konkrét szakembereket várnak? És milyen extra juttatások segítenek a szakembereik megtartásában?
– Az autóiparban tevékenykedő vállalatok többségéhez hasonlóan, a DENSO is küzd a hazánkban jelenleg tapasztalható általános munkaerőhiánnyal. Vállalatunk vezetésének mindig is fontos volt, hogy a munkatársainknak karrierlehetőséget tudjunk biztosítani, illetve megfelelően meg tudjuk becsülni őket, hiszen a japán filozófia szerint mi az élethosszig tartó foglalkoztatásra fókuszálunk. Így juttatási rendszerünk számos olyan elemet tartalmaz, melyet nagyra értékelnek munkatársaink. Ilyen például az, hogy dolgozóinknak ingyenesen biztosítjuk a céges buszjáratokat még a távoli településekről is – a céges járataink közül a leghosszabb útvonal 162 km például. Rendszeresen biztosítunk képzéseket, számos házon belüli, illetve külső partner által lebonyolított szakmai képzést szervezünk, de angol nyelvtanfolyamon is lehetősége van részt venni kollégáinknak. Sőt, azok a munkatársak, akik hosszabb távú kiküldetésre készülnek Japánba, japánul is tanulhatnak.

Jelenleg termelési területeinkre operátor munkakörbe várunk új munkatársakat, de mérnökségi, karbantartási, illetve más szakmai területeinken is vannak nyitott pozíciók.

– Hogyan értékeli a duális képzésben betöltött szerepüket?
– A duális szakképzésben a 2013/14-es tanév óta veszünk részt gyakorlati képzőhelyként. A nálunk tanuló diákok létszámát és az általunk oktatott szakmák számát folyamatosan bővítjük, jelenleg 5 szakmában képzünk fiatalokat. Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a jövő szakemberei a gyakorlatban, cégeknél tanulhassanak, hiszen így nyílik lehetőségük a legújabb technológiák megismerésére. Amellett, hogy az ehhez rendelkezésre álló kapacitásainkat folyamatosan bővítjük – például ősztől egy teljesen új, modern épületbe költözik a többek között a duális szakképzésnek is helyt adó tréning centerünk – a diákokat oktató, támogató munkatársak folyamatos szakmai továbbképzésére is nagy hangsúlyt fektetünk.

A 2017/18-as tanévvel kezdődően becsatlakozunk a felsőfokú duális képzésbe is: két egyetemről fogadunk gépész- és mechatronikai mérnök hallgatókat. A felsőfokú duális képzésben elsősorban a műszaki, mérnöki területek felé kívánunk nyitni, hiszen sok más gyártóvállalathoz hasonlóan számunkra is ezek azok a területek, ahol a szakembereink utánpótlása kulcskérdést jelent.

Úgy gondoljuk, hogy a duális képzés mindegyik abban résztvevő fél számára hasznos: a diákok, hallgatók bekapcsolódhatnak egy multinacionális vállalat életébe, a résztvevő cégek pedig már a tanulmányaik ideje alatt megismerhetik a jövő szakembereit, akik adott esetben a végzettségük megszerzése után már úgy csatlakozhatnak munkavállalóként a céghez, hogy ismerik annak kultúráját, termékeit és technológiai folyamatait.