Beszállítók A Huawei-botrány miatt a kanadai autóipar is döccen

A Huawei-botrány miatt a kanadai autóipar is döccen

autopro.hu/H.J. | 2019.01.15 09:02

A Huawei-botrány miatt a kanadai autóipar is döccen

A Huawei telekommunikációs vállalat pénzügyi vezetőjének kanadai letartóztatására kínai autóipari cégek úgy reagáltak, hogy felfüggesztették Kanadába irányuló befektetési terveiket. A General Motors is most zár be egy kanadai gyárat, a beszállítók tehát nagyon aggódnak.

Több kínai autógyártó is érdeklődik kanadai befektetések iránt, de a Huawei pénzügyi vezetője, Meng Van-csou december 10-i letartóztatása után a cégvezetők felfüggesztették tervüket, jelentette ki Flavio Volpe, egy kanadai autóipari beszállítói szervezet elnöke. Szerinte a kínaiak számára továbbra is célpiacnak számít Észak-Amerika, azonban egyelőre szüneteltetik a terjeszkedési szándékaikat.

Válaszként a cégvezető elfogására Kína őrizetbe vett két kanadai állampolgárt, Michael Spavor üzletembert és Michael Kovrig (egyébként magyar útlevéllel is rendelkező) volt diplomatát. A kínai hatóságok nemzetbiztonsági indokokra hivatkoztak. A letartóztatások mellett az állami tulajdonban álló turisztikai ügynökség, a Destination Canada ideiglenesen felfüggesztette kínai marketingtevékenységét, és a kanadai idegenforgalmi miniszter is lemondott egy év végi kínai utazást.

Lynette Ong, a Torontoi Tudományegyetem Politikatudományi és Ázsiai Intézetének egyetemi docense úgy nyilatkozott az államközi feszültségről, hogy Kína kanadai befektetéseinek kétéves szüneteltetése a legrosszabb forgatókönyv, sokkal valószínűbb egy fél éves mosolyszünet a két ország viszonyában. A legkomolyabb következményeket viszont a következő három hónap hozhatja, vagyis amikor Meng kiadatási tárgyalása folyik.

A kanadai autóalkatrész-gyártók évente mintegy 3 milliárd dollárnyi (850 milliárd forint) alkatrészt szállítottak be a General Motors (GM) oshawa-i gyárának. Most, hogy az autógyártó úgy döntött, bezárja ezt a létesítményt, a beszállítóknak új ügyfélre van szükségük. A kanadai Gépjárműalkatrész-gyártók Szövetsége elnöke szerint nagyon kevés olyan autógyártó van a világon, amelyek az oshawa-i létesítmény, vagyis a GM helyébe tudnának lépni, a kínaiak Kanadába csábítására pedig jelenleg kevés a remény.

Kiemelt Partnereink