Beszállítók 2014 a fellendülés éve lehet?

2014 a fellendülés éve lehet?

Panker Gergő | 2014.01.01 08:35

2014 a fellendülés éve lehet?

2013-ban biztosan látszottak a fellendülés jelei Európa autópiacán, a 2014-es évet várva pedig vessünk egy pillantást az előttünk álló év kulcsfontosságú kihívásaira, lehetőségeire és várható trendjeire.

Az IHS Automotive szerint 2013-ban összesen 19,1 millió autót gyártottak Európában, 1,1 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Egy kedden kiadott összefoglaló szerint a Renault, a Toyota és a Volkswagen 0,9 százalékkal növelte európai eladásait novemberben, megelőzve a Fiatot, a General Motorst és a Fordot a lassan, de biztosan javulásnak induló európai piacon.

2013-ban összesen 19,1 millió autót gyártottak Európában, 1,1 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban

Az európai keresletben középtávon már stabil növekedésre utaló jeleket láthatunk. Ez azonban egyelőre nem több egy lassú fellendülésnél, amely 2014-ben csupán 3 százalékos növekedést hozhat majd a 2013-as gyártási eredményekhez képest.

Míg az autógyártók és beszállítók abban reménykednek, hogy mindezek valóban a stabil fellendülés jelei Európa autópiacán, vessünk egy pillantást az előttünk álló év kulcsfontosságú kihívásaira, lehetőségeire és trendjeire.

Az OEM-ek közös fejlesztései nyomással lehetnek a beszállítókra

Az elmúlt 12 hónapban számos közös technológiai fejlesztésről hallhattunk: a Peugeot-Citroen és General Motors, a BMW és a Toyota, valamint legutóbb az Aston Martin és a Daimler is jelentett be együttműködésről szóló megállapodást. Az ilyen jellegű megállapodások megtakarítást jelentenek az OEM-eknek, továbbá a beszállítók számára is komoly jelentőséggel bírhatnak a jövőre nézve.

A közös technológiafejlesztési megállapodások lehetővé teszik az OEM-ek számára, hogy az árak leszorítása érdekében nagyobb nyomást helyezzenek a beszállítókra, akik ezentúl egyetlen hatalmas szerződésért versenyeznek majd a közös platformra építő modellek és átfogó gyártási programok hatására. Hogy ez miként is fog kinézni, már látható volt az év elején, amikor a PSA bemutatta a C-, D- és E-szegmensű járműveihez kifejlesztett új EMP2 platformot, amely a 2016-ra sorozatgyártásba kerülő Peugeot-Citroen és GM álltal közösen fejlesztett modellek alapjául fog szolgálni. A moduláris felépítésének köszönhetően az új platform két régebbi alvázat vált majd fel.

Az költségcsökkentés olyan radikálisnak bizonyult, hogy decemberben több beszállító is azzal fenyegetőzött, hogy jogi lépéseket tesz a PSA-GM közös beszerzési programja miatt. Míg a két vállalat eddig körülbelül 81,5 millió dollárt takarított meg, kevés rá az esély, hogy a vállalatonkénti 1 milliárd dollár megtakarítás megvalósuljon. Ennek ellenére a két gyártó közös beszerzési programja úgy tűnik, sikeresen facsarja ki a beszállítókat.

Új lehetőségek a beszállítói lánc alján

Míg az első körös beszállítók számára kevesebb új szerződést hozhat az újév, a beszállítói lánc alján elhelyezkedő vállalatoknak kedvező lehet az előttünk álló időszak. Decemberben a Continental és a Schaeffler bejelentette, hogy a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése érdekében közös beszerzési programot indít. A két német vállalat programja 2013-ban összesen 15 milliárd eurót hozott. A közös beszerzés megfelezheti a két vállalat beszerzési költségeit: 2012-ben a Continental 24 milliárd euró, míg a Schaeffler 6,4 milliárd euró értékben vásárolt nyersanyagokat.

Mindez elméletben segíthet a kisebb prémium vállalatoknak, hogy a két jelentős német alkatrészgyártó beszállítójává válhassanak. A prémium beszállítók nem csupán együttműködhetnek a Continentallal és a Schaefflerrel különböző projektek keretein belül, hanem nagyobb számban kaphatnak beszállítói megbízásokat is.

Az Egyesült Királyság továbbra is az árral szemben

Míg 2013-ban az európai eladások nagyrészt stagnáltak, az Egyesült Királyságban a kisautópiac a reneszánszát élte. Az IHS Automotive előrejelzése szerint az járműeladások továbbra is növekednek majd az elkövetkezendő néhány évben köszönhetően a személyautó-gyártásra irányuló befektetéseknek, amelyek a Nissan, a BMW, a Jaguar Land Rover, a VW-csoport és a General Motors háza tájáról érkeznek. Az IHS Automotive szerint az Egyesült Királyság 1,49 milliós gyártási darabszámot produkál 2013-ban, amely 1 százalékos növekedést jelent az azt megelőző évhez képest. 2014-ben még nagyobb növekedést hozhat, amely az évtized második felére egyre intenzívebbé válik majd.

Bár a gyártás terén az Egyesült Királyság bőven el van látva erőforrásokkal, a helyi beszállítói bázis kisebb, mint a többi nagyobb európai országban. Ez új lehetőségeket adhat a beszállítóknak, hogy erős kezdeti növekedés reményében fektethessenek be amíg a beszállítói bázis ki nem épül.

Amerikai fogyókúra európai szakértelemmel

– Az európai alkatrészbeszállítók nagy eséllyel növekedhetnek az Egyesült Államokban az elkövetkezendő években, és sikerrel alkalmazhatják az ottani fogyasztási előírások alapján Európában kifejlesztett beszállítói technológiáikat – hangsúlyozza Doug Cain, a német rugó- és fémalkatrész-gyártó Mubea cég Észak-Amerika divíziójának vezérigazgatója a suppliersbusiness.com cikkében.

A Mubea rugalmas gyártósora

A Mubea nemrég egy 60 millió dolláros beruházással fejlesztette tevékenységét Kentucky államban, amely jól illusztrálja az ebben rejlő lehetőségeket. Az új gyár lényege egy folyamatosan és rugalmasan működő gördülő maró, amely különböző műszaki specifikációk alapján képes változtatni az éppen gyártott fémtekercs vastagságát. Ez azt jelenti, hogy minden egyes fémalkatrészt különféle vastagságban lehet gyártani, melynek köszönhetően az alkatrész súlyának egyötödét megspórolják.

– A Mubea Németországban már egy évtizede bevezette a technológiát, ám az amerikai vásárlókat eddig nem érdekelte a fogyasztás javítását célzó súlycsökkentés – mondja Cain. Az amerikaiak egyre növekvő érdeklődése az üzemanyagfogyasztás csökkentése iránt arra ösztönözte a vállalatot, hogy alig 18 hónap alatt felépítse az új gyárat. – Európában mindez könnyen eladható volt az elmúlt pár évben, hogy egy kis plusz költségért cserébe jelentősen csökkentjük a jármű súlyát – emeli ki Cain. – Amerikára eddig ez nem volt jellemző – teszi hozzá a szakember.

Kiemelt Partnereink