Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Számos újítással készül az idei szezonra a BME Formula Racing Team
2024.04.25 16:20Ellentmondásosak a számok az abroncs-értékesítésben Európában
2024.04.25 15:23Rekordot döntött a Toyota
2024.04.25 13:23Hússzorosára nő a hazai ipar energiatárolói kapacitása
2024.04.25 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Vonatba építik a Toyota üzemanyagcelláit
A Toyota Motor Europe egy olyan európai projektben működik közre, mely során vasúti alkalmazásra fejlesztenek akkumulátor-üzemanyagcellás hibrid hajtásrendszert. A japán autógyártó saját üzemanyagcella-moduljaival járul hozzá a projekt megvalósításához.
Az Európai Unió vasútvonalainak közel felén építettek ki elektromos felsővezetéket, míg a fennmaradó szakaszokon dízelmozdonyokat használnak.
Az FCH2RAIL (Üzemanyagcellás hibrid hajtás vasúti alkalmazásokra) projekt keretében belgiumi, németországi, spanyolországi, valamint portugál partnerek fejlesztenek és tesztelnek egy új, zéró emissziójú vonatprototípust. A jármű energiaellátását a felsővezetékhez csatlakozó áramszedő, illetve a vezetéktől függetlenül működő üzemanyagcellák és akkumulátorok biztosítják.
A projekt januárban indult, és mára sikerült kiválasztani a tesztelési útvonalakat, illetve meghatározni az ideális tesztelési körülményeket a prototípus számára.
Ahol rendelkezésre áll felsővezeték, a vonat abból fogja nyerni az energiát, míg a nem villamosított vonalakon az üzemanyagcella-akkumulátor páros fog az áramellátásról gondoskodni.
Egyesítik a két alternatíva előnyeit
A felsővezetékek kiépítése drága, és nagyban befolyásolják a helyi környezeti viszonyok. A vezetékek egyik alternatívájaként adódnak az akkumulátoros elektromos mozdonyok, hatótávolságuk azonban erősen korlátozott, csak 30-70 kilométer a hőmérséklettől és más külső jellemzőktől függően.
A másik lehetőség a dízelmozdonyok használata, amiknek azonban csúcssebessége és gyorsulása is elmarad a villanymozdonyokétól.
A projekt során egy olyan megoldáson dolgoznak, ami kombinálja mindkettő technológia előnyeit, azáltal, hogy az energianyerés a felsővezetékből és a fedélzeti rendszerből is történik. A konzorcium tagjainak célja, hogy megmutassák, a hibrid megoldás egy versenyképes, környezetbarát alternatívája a dízelhajtásnak, egyúttal, hogy még fenntarthatóbbá és energiatakarékosabbá tegyék a vasutat.
A hajtásrendszert moduláris módon fogják kialakítani, hogy a maximális teljesítmény és hatótávolság az igényekhez igazítható legyen. Az akkumulátorok és üzemanyagcellák száma a teljesítményt, míg a hidrogéntankok száma a felsővezeték nélküli hatótávolságot szabja meg.
Nem állnak meg a prototípusnál
A 14 millió eurós költségvetésű projekt négy éve alatt nem csupán kifejleszteni és tesztelni akarnak egy üzemanyagcellás hibrid rendszert, de engedélyeztetni is szeretnék annak végleges változatát.
A tesztekhez a spanyol CAF egy CIVIA elektromos vonatját fogják átalakítani hibrid üzeművé. A vonatot a spanyol állami vasutak, míg az üzemanyagcella-modulokat a Toyota fogja biztosítani. Az akkumulátorokat a CAF szállítja majd. A tesztelés spanyol, valamint portugál vonalakon fog zajlani.
A tesztek kezdetéig még több műszaki kihívást is le kell küzdenie a mérnököknek. Ezek egyike annak megoldása, hogy az üzemanyagcellák által termelt hulladékhőt a vonat fűtésére fordíthassák.