Trend Vezetőmonitorozó rendszert fejleszt a Bosch

Vezetőmonitorozó rendszert fejleszt a Bosch

autopro.hu/D.Á. | 2024.01.16 04:22

Vezetőmonitorozó rendszert fejleszt a Bosch

Fotó: Bosch

Az idei nagy szórakoztatóelektronikai expón, a CES-es hozakodott elő a Bosch az autók belterét monitorozó megoldások technológiai hátterével. Éles verseny zajlik ebben a szegmensben a vezetőt és az utasokat figyelő rendszerek fejlesztésében, és a szabályalkotóknak sincs könnyű dolguk. Szó volt kamerákról, radarokról, szenzorokról, és pár gyakorlati példával is szolgáltak a Bosch szakemberei a konnektivitás és az utasokat figyelő rendszerek kényelmi előnyeiről.

John Nowinski, a Bosch Észak-Amerika beltéri érzékelésért felelős projektmenedzsere erős példát hozott az autókba épített ittas vezetés elleni technológiákat illetően: mi van akkor, ha az autóba beülő ittas személyt megtámadták az autón kívülről, és el akar hajtani? Van helyzet, amikor jobb döntés hagyni az ittas vezetést? Ez egy olyan típusú probléma, amelynek a megoldását az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal elvárja a jövő ittas vezetést megakadályozó rendszereitől – osztotta meg Nowinski egy prezentációjában az idei CES szórakoztatóelektronikai expón Las Vegasban. Az előadásban az olyan, autók belterében alkalmazott technológiákról volt szó, amelyek nemcsak megelőzhetnek olyan helyzeteket, mint az ittas vezetés, hanem hozzáadott értéket is felmutatnak az autótulajdonosok számára. Nowinski elmondta, a példában említett körülmények nemcsak az autóipari mérnökök munkáját nehezítik meg, hanem a jövő szabályozásának alkotóiét is.

Minden apróságot látnak

Nowinski szerint az egyik legnagyobb probléma az, hogy hogyan lehet papírra vetni és mérhetővé tenni a szabályokat, mert ha egyszer lefektették őket, onnantól korlátozódnak a lehetőségek a további megoldások kitalálására. A projektmenedzser szerint az ideális cél nem a sofőr véralkoholszintjének meghatározása, hanem annak eldöntése, vezetésre alkalmas állapotban van-e. Ennek érdekében a Bosch infravörös és RGB kamerákat használ a vezető szemeinek nyitásának és csukódásának figyelésére. A félig lecsukott szemek álmosságot vagy befolyásoltságot jelezhetnek, de a száj pozíciójából, az ásítások gyakoriságából is lehet következtetni a fáradtságra. A kifinomult rendszerek azt is képesek észlelni, hogy a szemek tekintetáthelyezése, szakkádikus sebessége milyen gyors – ha lassul, elképzelhető, hogy ittasan vezet az illető. Nowinski elmondta, nehéz tesztelni és tanítani ezeket a rendszereket, mert a tesztalanyokat a megfelelő szinten ittassá kell tenni. A kutatás a Bosch Dolgok Internetével (IoT) foglalkozó csoportjának és svájci egészségügyi szervezetek együttműködésében folyik.

Radar kívül és belül

Nowinski azt is említette, hogy nem gondolja, hogy a légalkoholszint-mérés lenne a végleges megoldás. Ezt a technológiát mégis olyan szereplők fejlesztik gőzerővel, mint a Magna. A beltéri vezetőmonitorozási megoldások terén intenzív verseny zajlik, a Bosch a Magnán kívül többek között a Continentallal, az Infineonnal és a Gentex-szel áll szemben. A Bosch-nál létezik egy életmentő radartechnológia, amely 60 gigahertzes frekvencián működik. A radar képes kiszúrni, ha tárgyak vannak a vezető kezében vezetés közben, vagy ha változik az autóban ülők légzési mintázata. A légzésfigyeléssel felismerhető, ha a sofőr veszélyes egészségügyi állapotban van, ilyenkor pedig az autó biztonságosan félreáll és automatikusan értesíti a segélyhívót és a vészhelyzeti kontaktokat. Verena Ihring, a Bosch beltéri érzékelési területének stratégiai és üzletfejlesztési igazgatója elmondta, a radar a hátsó ülésen, hátrafelé néző gyermekülésben utazó csecsemőket is felismer, hiszen a tömör fémen kívül mindenen áthatolnak a hullámok.

A radar és a kamerák (1,5 megapixel a sofőr, 5 megapixel az utasok monitorozására) segítségével felmérhető minden utas helyzete, és ehhez képest nyithatók különböző sebességgel a légzsákok, figyelembe véve az utasok méretét és a szokatlan pozíciókat (például a műszerfalon tartott lábakat a jobb első ülésen). Az új technológia beépítési költségeit részben kompenzálná, hogy nem lenne szükség a jelenleg használt, ülésbe épített súlyérzékelőkre.

Élmény és biztonság

Ihring beszélt a kamerák elhelyezéséről is az utastérben – a vezetőt alacsonyabb pozícióból, az utasokat magasabbról érdemes figyelni. Lehetséges az autón kívül is figyelni az embereket, akik megpróbálnak bejutni az autóba. Ha a megszokottól eltérő viselkedést tanúsítanak, az lopást vagy a bent ülők megtámadását jelezheti. A Bosch úgy látja, hozzáadott értéket teremt az utastér monitorozása és a felhőalapú számítástechnika ötvözése. Nowinski egy példája szerint, ha az autó észleli, hogy a vezetője álmos, megkérdezi az Amazon felhőjén keresztül, hogy otthon egy lefőzött kávé várja-e, majd továbbítja a kérést az internethez csatlakoztatott okoskávéfőzőnek. Egy másik példa: egy autóvezető lát egy kávézót az út mentén, a félrenézését pedig detektálja az autó rendszere. A vezető megkérdezi az Amazon Alexa virtuális asszisztenst, zsúfolt-e most a kávézó. Erre a rendszer ad egy választ az alapján, hány mobiltelefont észlel jelenleg a kávézóban, vagy mekkora volt a kávézó forgalma az elmúlt órában. Stefan Buerkle, a Bosch észak-amerikai cross-domain számítástechnikai egységének regionális elnöke aláhúzta, hogy minden ilyen funkció alapja a biztonság kell, hogy legyen. Szerinte az ipar előtt feladatként áll egy összekapcsolt élményt kínálni, mint amilyen az előző példákban megjelenik, de közben nem terelhetik el a figyelmet a vezetésről, és nem okozhatnak balesetet – írja a SAE International.

A Bosch termékeivel 1898 óta van jelen Magyarországon. Az 1991-ben újjáalapított regionális kereskedelmi kft.-ből mára jelentős cégcsoport lett. Hazánkban a Bosch Csoport nyolc önálló vállalat szoros stratégiai együttműködéseként Magyarország egyik legnagyobb külföldi ipari munkaadója.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink