Trend Úttörő technológia válthatja le a lítiumion akkut

Úttörő technológia válthatja le a lítiumion akkut

autopro.hu/V.M. | 2021.11.01 04:23

Úttörő technológia válthatja le a lítiumion akkut

Fotó: Facebbok/Lyten

A jövő nem a ma elterjedt lítiumion, hanem a lítium-kén akkumulátoroké lehet az autózásban. Ezt egy olyan amerikai anyagtechnológiai cég fejlesztései tehetik lehetségessé, aminek tevékenysége már több autógyártó érdeklődését is felkeltette.

Hirdetés

A szilícium-völgyi székhellyel rendelkező Lyten célkitűzése, hogy a ma elterjedt lítiumion akkumulátorokat a jövőben lítium-kén telepek váltsák fel az elektromos autókban. „A jelen generációs anyagaink majdnem két és félszer olyan jó teljesítményt nyújtanak, mint a konvencionális lítium-ion akkumulátorok” – mondta el Dan Cook, a cég elnök-vezérigazgatója a SAE Internationalnek nyilatkozva.

Ezt a saját fejlesztés eredményeként született 3D-s grafén teszi lehetségessé. A grafén, ami tradicionálisan csak 2D-s, a szén egy allotrop módosulata, ahol a szénatomok méhsejt formációkba rendeződve egy atom vastag réteget – egy nanostruktúrát – alkotnak.

Cook elmagyarázta, hogy a megoldásuk a kén „szénoszlopok” közé zárása. A saját kidolgozású eljárásukkal olyan méretű oszlopok közé juttatják a ként, ami annak molekuláit nem engedi kiszökni, ugyanakkor a köztük lévő hézagok elég nagyok a lítium-ionok átengedéséhez. A kén bent tartása különösen fontos, mivel annak elektrolittal keveredése tönkre tenné azt.

A Lyten szabadalmaztatott 3D grafén technológiáját Cook ugrásszerű fejlődésként értékeli. A vállalat számos szabadalommal rendelkezik a lítium-kén akkuk készítéséhez szükséges folyamatok, eszközök és anyagok területein, a 3D grafénhoz kötődően pedig a világ legnagyobb szellemitulajdon-portfólióját tudhatja magáénak – állítja Cook egy harmadik félre hivatkozva.

Nagyobb biztonság

A lítium-kén cellák, melyek gyártása hengeres, zacskós és prizmatikus kivitelben is lehetséges, nem tartalmaznak fém-oxidokat. Más a helyzet a szokványos lítiumion akkuk celláival, melyek pozitív elektródája jellemzően azokból áll.

Cook aláhúzta a metál-oxid hiányából eredő biztonsági előnyt: „Nincs oxigén, ami reakcióba léphetne a lítium-metállal a termikus láncreakció során amire az akkumulátorok túltöltésekor kerülhet sor.”

A Lyten tesztjei alapján a lítium-kén akkumulátora működési tartománya -30 és +60 Celsius fok között van. „Demonstráltuk az akkumulátor működőképességét ebben a tartományban hőmérséklet-emelkedés és -csökkenés, illetve a teljesítmény romlása nélkül – nyilatkozta Gregory Deveson, a Lyten autóipari ágának elnöke.

Az Lyten akkumulátorát kevesebb mint húsz perc alatt 80 százalékig lehet feltölteni. Jelenleg 1000 töltési-kisütési ciklust bír ki, a cél azonban az 1800 ciklus elérése – ami több mint másfél millió megtett kilométernek felel meg.

Több földrészről is érdeklődnek

Az amerikai vállalat vezetői öt nagy autógyártóval vannak kapcsolatban – főként amerikaiakkal és európaiakkal. A cég egyelőre még nem kötött megállapodást akkumulátorok szállítására, azonban még nincs is azzal elkésve, a tervezett gyártáskezdés ideje ugyanis 2025-2026. Az akkumulátorok akkor a cég második generációs technológiájával fognak készülni, nem a mostani első generációssal.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink