Trend Újabb befektetéshullám várható Mexikóban

Újabb befektetéshullám várható Mexikóban

Panker Gergő | 2015.04.01 07:10

Újabb befektetéshullám várható Mexikóban

Most, hogy számos gyártó jelentett be beruházásokat a régióban, vajon egy újabb befektetéshullámra lehet számítani a beszállítók oldaláról is?

Az elmúlt időszakban Mexikó személyautó-gyártása számottevő növekedést tapasztalt, miután számos autógyártó jelentett be újabb beruházásokat a régióban. A körülmények jelenleg kedvezőek Dél-Amerikában, és jelenleg a mexikói gyárak jobban teljesítenek, mint a Brazíliában található üzemek, ráadásul ez a trend a várakozások alapján a következő évek során tovább folytatódhat – olvasható a supplierbusiness.com elemzésében.

Két héttel ezelőtt a kanadai székhelyű Magna bejelentette, hogy megkezdte egy új, 135 millió dolláros gyártóegység építését, melyen belül egy 26 400 négyzetméteres üzemet hoznak létre az országban. Az új üzemben fröccsöntött és festett karosszériaelemeket gyártanak majd globális autógyártók számára. A gyártás a Magna szerint 2016 első negyedévében kezdődhet majd meg. Bár ez a beruházás egy újabb építkezési hullám kezdetét jelzi, az elmúlt időszakban számos autógyártó tett bejelentést arról, hogy 2017-ig jelentősen növeli a mexikói gyártókapacitást.

Iparkodnak a gyártók

A Volkswagen 1 milliárd dollárt fektet a Mexikóban található pueblai üzemébe, hogy felkészítse a telephelyet az akár három üléssoros Tiguan szabadidő-terepjáró sorozatgyártására. Az új SUV gyártása 2016-ban kezdődik, míg az értékesítés egy évvel későbbre várható.

A General Motors (GM) nemrég egy 87 millió dolláros beruházásról tett bejelentést, amelynek keretein belül a konszern San Luis Potosiban található üzemében hajtanak végre gyártástechnológiai fejlesztéseket. A San Luis Potosiban található üzem jelenleg az Aveo és Trax modelleket gyártja a Chevrolet márka számára, és a vállalat adatai szerint 2014-ben 130 969 autó gördült le a gyártósorról. Az IHS Automotive előrejelzése szerint 2017-ig a gyárban bevezetik a következő generációs Chevrolet Equinox és GMC Terrain, valamint Sonic modelleket, aminek köszönhetően az üzem kapacitása évi 294 ezer autó lesz, míg 2020-ra elérheti az évi 394 ezres darabszámot.

A Nissan 75,39 millió dollárt fektet a második számú cuernavacai gyárába, hogy felkészítse az üzemet a modellfrissítésen átesett Frontier közepes méretű pickup gyártására. A vállalat mexikói gyára évi 50 ezer NP300 Frontier gyártására számít, aminek köszönhetően 700 új munkahelyet hoznak létre. A legtöbb járművet a helyi piacon értékesítik, míg az autók egy kisebb hányadát Latin-Amerika többi országába exportálják. A Nissan fejlesztése a hírek szerint a jelenlegi gyártósor felújítását érinti.

Boom Mexikóban

Jim O'Sullivan, a Mazda észak-amerikai tevékenységéért felelős igazgatója szerint még meglátják, hogy újabb modellek gyártását is bevezetik-e a gyártó új, salamancai üzemében.

A fejlesztésekkel kapcsolatos bejelentések újabb növekedési lehetőségeket jelentenek a beszállítók számára a dél-amerikai országban. Ernesto Hernandez, a GM mexikói vezérigazgatója szerint a gyártó által nemrég bejelentett 3,6 milliárd dolláros beruházást részben arra költik majd, hogy 2018-ig 31 százalékra növeljék a helyileg beszerzett alkatrészek arányát, ami így 18 milliárdnyi összegnek felel majd meg.

Szakértők szerint 2014-ben Mexikó személyautó-gyártási, illetve -eladási volumene mind jelentős növekedést tapasztalt. A gyártást folyamatos növekedés jellemezte, míg az eladások az év végéig elérték a 3,21 milliós darabszámot. A Honda, a Mazda és a Nissan 2013 végi és 2014 eleji kapacitásbővítései mind hozzájárultak a régió tavalyi rekordeladásaihoz. A gyártás élén továbbra is a Nissan áll, amely 805 871 autóval 2014-ben 18,5 százalékkal több autót gyártott, mint egy évvel korábban. A Nissant második helyen a GM követte 678 388 legyártott autóval, amely 15,7 százalékos visszaesést jelentett az amerikai OEM-nek.

Az újabb beruházások a gyártók és a beszállítók részéről hozzájárulnak ahhoz, hogy Mexikó a jövőben is egy fontos gyártóbázis lehessen a globális autópiacon belül. A Mercedes jelezte, hogy célja egy új beszállítói hálózat létrehozása a Mercedes és BMW prémiummárkák támogatásához. Az Audi már megkezdte új mexikói üzemének építését, amelynek átadása 2016-ra várható, míg a Kia 2014 augusztusában egy 1 milliárd dolláros beruházásról tett bejelentést. Ezen kívül a beszállítók is folyamatosan bővítik gyártótevékenységüket a dél-amerikai országban.

Mexikó, kihasználva az ország belföldi adottságait, illetve infrastrukturális előnyeit, stratégiailag létrehozott egy exportközpontú gyártóbázist. Bár a gyártó- és beszállítói bázis az ország szerves elemét képezi, a beszállítóknak még mindig jó néhány strukturális problémával kell szembenézniük. Az első körös beszállítók továbbra is importőröktől függnek, mivel az országban található második körös beszállítók még mindig fejletlenek. Ezt a problémát a mexikói kereskedelmi szervek is jól ismerik.

Az IHS Automotive gyártással kapcsolatos előrejelzése szerint Mexikó autóiparának gyártási volumene a 2015-ben várhatóan 3,3 millió autóra nő majd – amely körülbelül az észak-amerikai autógyártás 18 százaléka – 2020-ra pedig elérheti az 5 milliót, ami a régió gyártási volumenének 26 százalékát tenné ki.

Kiemelt Partnereink